Bättre dressyr, domare, tränare och sadelns betydelse - Utbruten från Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Red lektion idag, vilket enklast kan beskrivas som ett halleluljah-moment. :love:
Fick bl.a. riktiga aha-upplevelser kring vilken enorm betydelse min inverkan och sits egentligen har, vilka gångarter H.H egentligen besitter (när jag väl lyckas göra honom rättvis!) samt hur jag på ett lätt och smidigt sett kan "avleda" honom ifall han blir spänd och tittig.

När jag väl sitter helt korrekt, inte faller fram med överlivet utan faktiskt kommer tillbaka med det något (vilket förövrigt kändes som "ska falla baklänges" för mig först... :angel::grin:), sitter "tyngre" mitt över H.H och kommer ner med skänklarna, då blir det hur lätt som helst att plocka fram "de snygga bakbenen" på honom! :d
En kompis var med som fotograf, och här är ett litet urval av alla fina bilder! :love:

36281876_1559002324223094_6099323575771070464_n.jpg


36265725_1558980020891991_2192329742294712320_n.jpg


36363168_1558980390891954_720703715656335360_n.jpg

I hear you. Jag faller extremt lätt fram (först hoppning under en herrans massa år och sen ridit unghäst med lätt sits som följd) så det kändes som om jag låg bakåt på hästen i början. Men det gör jättemycket för ridningen när det blir rätt.

Fina bilder på er!
 
Jo, tränaren har tagit mig enormt framåt på väldigt kort tid! Att det går som det går beror främst på att jag som sagt saknar bålstyrka att rida H.H riktigt. Min nuvarande tränare är den som utvecklat mig mest av alla jag ridit för!

Fast i lätta klasser är det nog vanligare att man bromsar hästen genom att spänna bålen för mycket; jag har problem med att jag spänner bukmusklerna för mycket och därmed hämmar mina ganska begränsade hästar i gången. När jag lyckas slappna av i buken och därmed blir mer följsam, får jag mer "gång" i dem.
 
Alltså, du har absolut flera poänger i det du skriver. :up:
Däremot skulle jag vilja lägga till följande:
Nej, generellt behövs inte så mycket bålstyrka för att rida en LC dressyr. Däremot är H.H rätt känslig och funkar bäst när man rider mycket med sits och vikt. Därtill är jag lite "kort" på honom också, hade jag haft 1 dm längre ben hade jag kunnat "sitta runt" honom på ett helt annat sätt än jag kan idag. Sen känns det genomgående som att bedömningarna blivit lite hårdare i lättklass denna säsong. Nu pratar jag inte bara utifrån mig själv, utan även generellt. I mina krokar placerar man sig ofta på 61-63% nu, det gjorde man inte i höstas. Sen att vi generellt droppat ungefär 5% är mer än snittet, det håller jag absolut med om.

Min tränare är helt fantastisk, och har verkligen lyft mig enormt som ryttare. Särskilt i början gick det verkligen spikrakt uppåt, och även nu känner jag att jag blir bättre för varje pass, vilket t.ex. avspeglar sig i hur bra min sits var på senaste tävlingen. :love:
Sen är det så att H.H har ju inte "de" dressyrgångarterna, "det" steget och "det" uttrycket. Absolut att han har fått och med all rätta ska ha 60% i lättklass. Däremot så har han aldrig fått så mycket mer, med någon ryttare. Tror han som mest varit uppe i 63-64% i LB och 62% i LA. Så att han i viss mån har en något lägre lägsta nivå än andra han tävlar emot, är bara ett rent konstaterande.

Jag har just ridit över 60% (visserligen inte mycket marginal men ändå) på en fjording i LA. Jag vågar påstå att min fjording har sämre exteriör för dressyr jämfört med din häst.
62% i LA är ett VÄLDIGT mycket bättre resultat än 62% i LC, för att inte tala om ca 55% i LC.

Tänk på att de inlägg som ser ut som kritik inte är kritik mot dig utan mot den du tränar för, som inte förmår hjälpa dig vidare.
Det krävs ingen supergång för 60% i LC.
Jag har fått 67-69% i LC på fjordingar, kring 63% i LB och nu senast precis överkant 60% i LA med fjording (fjording nummer två hade 63% i snitt på det vi gjorde i LA fram tills jag avbröt ritten pga dålig känsla, ofokuserad häst (och ryttare för allt i världen) och avbrott i galoppen; det går med andra ord att få dryga 60% i LA på fjordingar utan särskild gång också, Herr Häst bör kunna gå på dryga 60-65% i LC om du rider noggrant med bra vägar och hästen går i stadig form.
 
Jag var nog lite otydlig: Menade att H.Hs gångarter sätter en "begränsning" på typ 65%, nästan oavsett klass. Sen är det min taskiga sits och inverkan som tar ner det ytterligare. :)
Åh, nej. Att bara rida på fyrkanten och "jobba mot yttersidan" är det absolut sista som går med H.H. Jag provade det i något år innan nuvarande system, och det gick inte bara fullkomligt katastrofalt, det var snudd på farligt ibland. Det som funkar för oss är en jämn, ytterst lätt kontakt på tygeln, mycket sits/vikt hjälper och så lite skänkel på det. För att lösgöra honom ordentligt, utan att behöva rida 1.5-2 h "måste" man rida skolor. Så är det bara. Och det är inte heller "grundsystemet" det är fel på, det är det absolut bästa tänkbara för såväl mig som H.H. Det är som sagt min sits och inverkan det fel på. Det är ingenting min tränare kan hjälpa mig med i direkt bemärkelse heller, utan det handlar enkom om hur mycket tid jag lägger på att träna bålstabilitet och styrka. Det är det som allting, i grunden och botten, står och faller på. Nu när jag haft mycket med annat detta år, så har den träningen hamnat lite i skymundan, varför det gått som det gått hädan efter. Däremot tyckte jag mig faktiskt förtjäna absolut minst 4.5, men även 5 på sits och inverkan nu i helgen. Och t.om. när sitsen/inverkan inte varit så bra som den ändå var i helgen, har vi fått minst 4.5 på båda, ofta typ 4.5 på ena och 5 på andra punkten. Sen är det väl helt enkelt bara att konstatera att H.Hs stadigvarande ryttare i hans "past life" rört sig kring ungefär 175-185 cm storleksmässigt sett. Vilket absolut inte har varit någon slump. Är man då betydligt mindre än så, med väldigt mycket kortare ben, får man kompensera med enorm bålstyrka istället.

Förövrigt: Det mest optimala programmet för oss hade varit typ LA:2 med LC-LBs formkrav, om det hade funnits. För just teknikaliteter/skolor och "ett högt" i rörelseföljderna är vårt paradnummer. Så hade det varit lägre grundkrav, och jag fått till sits och inverkan bra, hade vi nog absolut kunnat få 60% i ett sådant program, om det som sagt funnits. :)

Nej, jag håller inte med dig.
Du behöver inte bli stark och spänd i bålen. Det behöver man inte på häst med medelmåttiga gångarter i lätt klass.
Vad du gör för "tokigt" vet jag inte, men får du 4 för sits och inverkan så hämmar du nog hästen en del.

Och just det ska din tränare kunna identifiera och hjälpa dig med.
 
Nej, det var jättebra skrivet, inte alls taskigt eller så :)
Dock: Allroundsadel? :confused: Jag har en värsta sortens hoppsadel med förvisso bortskruvade knästöd! :rofl:
Jag förstår absolut vad du menar, men det är inte riktigt vårt/mitt problem. Dels funkar H.Hs så att han måste "få jobba med huvudet" mycket, annars fladdrar han lätt iväg. Inte så att han gör krumbukter eller så, absolut inte, men det går bara fortare och fortare. Man kan absolut rida ett halvt varv på fyrkanten utan att något händer, ett helt varv i varje varv också om han inte är väldigt pigg den dagen. Sen är det absolut ofta så att jag använder fyrkanten i mina övningar, ställer åt olika håll, gör öppnor/slutor m.m. Det funkar finfint! Däremot att bara rida helt rakt fram, i exakt identiskt (relativt) lugna arbetstempo, varv efter varv efter varv, går bara inte. Om jag ska rida rakt fram, men bara t.om. lägger in 1-2 halvhalter på kortsidorna och 3-4 på långsidorna skulle det nog absolut fungera, men inte bara harva samma tempo, varv på varv på varv. Vi har provat, och det funkar helt enkelt inte.
Sen är det ironiskt nog så att är det öht någon av tyglarna jag kan "tjuvhålla" i så är det just yttertygeln. :p
Men som sagt, ett jämnt och ytterst lätt stöd i handen är det som funkar bäst för honom, då han är otroligt "fin" och känslig i munnen.

Ja men så rid serpentiner, då, och fokusera på att få till rakriktning och böjning och ställning så det blir bra serpentiner. Det ger hästen en del att fundera på och koncentrera sig kring.
 
I hear you. Jag faller extremt lätt fram (först hoppning under en herrans massa år och sen ridit unghäst med lätt sits som följd) så det kändes som om jag låg bakåt på hästen i början. Men det gör jättemycket för ridningen när det blir rätt.

Fina bilder på er!

Tack så mycket! :)
 
@Dressyrtjejen_97 Jag tycker att det är väldigt bra att träna sin egen styrka som ryttare, så att man själv är stark nog att kunna slappna av(!) och rida med små hjälper. Tycker inte alls du tänker fel där, och hur du beskriver tankesättet kring hur du vill kunna rida H.H känns helt rätt!
Däremot håller jag inte med om att hans gångarter skulle begränsa er procentmässigt, för det som gör att man kommer upp över 70% i de lätta klasserna är jämnheten i gångarterna och att hästen kan utföra momenten balanserat och avspänt. Jag har själv ridit på över 70% i LA på en häst utan flashig gång, men vi började också på 55% i LC en gång i tiden. Och då menar jag inte att "ta ned dig" på något vis, tvärt om, våga drömma lite större, och sätta upp mål för dig själv. Jag hade ett mål på St. George med den hästen - Vi nådde aldrig dit pga. andra skäl, men det långsiktiga målet blev en drivkraft för min egen utveckling som ryttare :) Och glöm inte att fira framstegen på vägen, du och ni kan mycket mer än du tror, believe it.

Fina bilder!
 
@Dressyrtjejen_97 Jag tycker att det är väldigt bra att träna sin egen styrka som ryttare, så att man själv är stark nog att kunna slappna av(!) och rida med små hjälper. Tycker inte alls du tänker fel där, och hur du beskriver tankesättet kring hur du vill kunna rida H.H känns helt rätt!
Däremot håller jag inte med om att hans gångarter skulle begränsa er procentmässigt, för det som gör att man kommer upp över 70% i de lätta klasserna är jämnheten i gångarterna och att hästen kan utföra momenten balanserat och avspänt. Jag har själv ridit på över 70% i LA på en häst utan flashig gång, men vi började också på 55% i LC en gång i tiden. Och då menar jag inte att "ta ned dig" på något vis, tvärt om, våga drömma lite större, och sätta upp mål för dig själv. Jag hade ett mål på St. George med den hästen - Vi nådde aldrig dit pga. andra skäl, men det långsiktiga målet blev en drivkraft för min egen utveckling som ryttare :) Och glöm inte att fira framstegen på vägen, du och ni kan mycket mer än du tror, believe it.

Fina bilder!

Tack så mycket DressageNerd! :love:
Precis! Även om han förvisso har rätt så "mjuka" och "enkla" gångarter så att säga, märker jag tydlig skillnad på om jag har min bålstyrka "i ordning" eller inte. Särskilt också i en kontext av att han ändå är "rätt mycket häst att rida" med tanke på båldjupet och kroppsmassan.
Jag förstår precis hur du menar, och tackar så mycket för de fina peppande orden! Nej, efter idag har jag verkligen fått äta upp det jag tidigare sagt om hans gångarter. :banghead: Däremot, åtminstone om jag ska försöka se det lite objektivt, lär han aldrig få mer än 7a på gångarterna. Han är ju trots allt inte ett dressyravlat halvblod (eller lipizzaner heller för den delen, vilket ett antal medtävlande faktiskt tagit honom för att vara...:confused:). Ser man historiskt sett (med tidigare ryttare) tror jag att han fått just en 7a vid ett tillfälle, men annars är det 6-6.5 han fått på gångarterna. Men det är ju helt okej! :)
Nej, efter idag så ska jag definitivt våga drömma högre. :love:
 
@Dressyrtjejen_97 det här var väldigt roligt att se - vilken skillnad mot vad du visat tidigare!

Nu rider du ju, och har hästen under och framför dig på ett HELT annorlunda sätt!

Tack så mycket Mackan! :love:
Ja, jag fick faktiskt väldigt mycket beröm idag, och det kändes ovanligt bra! Egentligen gör jag i grunden ingenting annorlunda, däremot satt jag ju mycket bättre, och verkligen stenhårt fokuserade på min sits och inverkan. Då blir det såhär bra! :up:
 
Tack så mycket Mackan! :love:
Ja, jag fick faktiskt väldigt mycket beröm idag, och det kändes ovanligt bra! Egentligen gör jag i grunden ingenting annorlunda, däremot satt jag ju mycket bättre, och verkligen stenhårt fokuserade på min sits och inverkan. Då blir det såhär bra! :up:

Jo det är väldigt annorlunda och det som gör hela skillnaden.

Tidigare vad du visat så har du bara suttit där ovanpå hästen och inte inverkat över huvud taget. Din häst har utifrån det ens aldrig jobbat riktigt ” i form/på tygeln” . Som det varit är det ju anledning till dina resultat bedömningsmässigt som du skrivit mycket om .

Det är ju just dessa skillnader som gör skillnad .

Verkligt roligt att se som sagt !
 
Jo det är väldigt annorlunda och det som gör hela skillnaden.

Tidigare vad du visat så har du bara suttit där ovanpå hästen och inte inverkat över huvud taget. Din häst har utifrån det ens aldrig jobbat riktigt ” i form/på tygeln” .

Jaha, du menar så! Då är jag helt med! :up:
Ja, när jag väl sitter korrekt så blir ju allting bättre, kan man ju milt konstatera. :D
 
@Dressyrtjejen_97 Jsg kommer ihåg bilder du postade för... Kan det vara ett par år sedan? Det är sån skillnad på er idag att ni är nästan oigenkänneliga. H.H börjar bli så fint musklad att han ser ut som en helt ny häst :up: :) Och du sitter på ett helt annat sätt idag. Det är jätteroligt att se!
 
@Dressyrtjejen_97 Jsg kommer ihåg bilder du postade för... Kan det vara ett par år sedan? Det är sån skillnad på er idag att ni är nästan oigenkänneliga. H.H börjar bli så fint musklad att han ser ut som en helt ny häst :up::) Och du sitter på ett helt annat sätt idag. Det är jätteroligt att se!

Åh, tack så mycket för dina fina ord! :love: :bow:
Ja, det är kul att någon mer än jag och min tränare ser skillnaden! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp