Bågdäckel eller läderdäckel

Sv: Bågdäckel eller läderdäckel

Jag har aldrig sett lokselar med lösa lokor och däckel, som du visar i dina två sista bilder. Tanken verkar ju klart vettig, framförallt om man kör vagn och vill ha loksele men med högre infästning till skacklarna (vilket jag gärna vill...)
Är det någon som vet vem som tillverkar dessa selar?
Ett PM går bra, om det strider mot forumreglerna att skriva tillverkaren här.

Min sele är en kombination av en modern giggsele köpt på en av dom vanliga körfirmorna där jag inte använder bröstan .lokorna som jag använder är dels gamla finselelokor ,och på bilden vid banken ett par underbara finnselelokor gjorda av sigurd lidström i kalix.Pinges lokor är om inte jag är felunderrättad ,lika giggsele sim min samt att han kapar bröstan och gjort dragläder av till ett par gamla finselelokor .Enligt min mening en perfekt lösning framför allt på hästar med liten plats för bröstan. Det finns även giggfästen som man sätter på uppehållsremmen .

Senast ändrad:

KL

Vilken hemskt intressant tråd! Första gången som fysiken nästan varit rolig!! Mer hästfysik till folket!

Och en fråga.. Min häst är ganska tokbred äver ryggen och med vanlig däckel tappar hon all framåtbjudning (hon känner sej låst), kan man på nåt vis köra "vanligt" med bågdäckel och loksele eller kan man ta bågdäckeln och köra den med brösta??

/ Lavinia

Inget hindrar väl lite uppfinningrikedom! Ta en bågdäckel o plocka lös den ur selen o in med den i en annan sele. Kan ju va nån rem som får ändras lite för att få höga skakelfästen men det är lättfixat. Tärnsjö har en färdig sådan rem att bara knäppa på en bågdäckel för att få högt skaklefäste:idea:

Tack!

Jag har verkligen funderat på hur jag ska få till det, men dåvet jag att det är "görbart"

/ Lavinia

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 380
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 799
Senast: ildiko
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka