Bukefalos 28 år!

Bajs i Päls

Molntuss

Trådstartare
Jag har ganska nyligen adopterat en vuxen, långhårig katt.
Har aldrig haft en långhårig katt förut, och har upptäckt att det ibland fastnar bajspluttar i pälsen efter att hon varit på lådan. Dessa följer med en bit och lossnar sen (gärna på typ en matta).

Blev tipsad om att man kan klippa bort pälsen runt rumpan, men lilla fröken kissekatt tycker inte alls om att man rör vid hennes svans. Även om jag börjar få klappa henne på svansen, blir hon fortfarande lite irriterad om man håller i den längre stunder.
Så hur håller man katt och svans för att få bästa "vinkel" sas?
Och finns det något bättre att använda än en vanlig sax? Är så rädd att klippa i henne om hon sprattlar.
 
Två personer, en handduk, en katt och en riktigt vass sax brukar funka. Är du rädd att klippa henne i huden tar du en kam och håller närmast huden.
 
Har samma problem här :meh: Långhårig katt som ogillar när man rör svansen för mycket. Jag har nog bara klippt en gång, men då gjorde jag det när vi höll på att kela som bäst. Då blir det ju bara en tuss och så väntar man till nästa chans och klipper igen, men det får man vara nöjd med :grin:
 
Det finns sårvårdssaxar (tror jag dom kallas) vi hade dom hemma när min mormor fortfarande levde och hade problem med mycket sår, det är saxar som är vassa men längst ut är dom som rundade-kulformade så man aldrig ska kunna klippa in i huden med toppen. Vi fick dom av hemtjänsten men dom saxarna är fantastiska! Fråga på apotek om dom har nåt liknande :)
 
Vi hade samma problem med vår katt under foderbytet. Det smidigaste sättet för oss har varit att Sambon håller katten på rygg och jag klipper runt rumpan
 
Jag gör som @bejkonfis . Katten ligger på rygg i min famn och nån annan klipper. Han brukar inte bli jätteglad över den här behandlingen men jag låter han "gnaga" lite på min tumme, då ligger han iallafall still :D
 
Jag gör som @bejkonfis . Katten ligger på rygg i min famn och nån annan klipper. Han brukar inte bli jätteglad över den här behandlingen men jag låter han "gnaga" lite på min tumme, då ligger han iallafall still :D
hahaha exakt så gör vi ju också :D så länge kissen får ha sin snuttetumme i munnen så är allt frid och fröjd :love:
 
Tack för alla svar :)
Katten är nu klippt (under protest) och jag ska försöka skaffa en sådan sax till nästa gång
 

Liknande trådar

C
Katthälsa En av mina katters päls har blivit annorlunda och jag nojig som jag är börjar bli lite orolig. Katten är korsning mellan vanlig huskatt...
Svar
5
· Visningar
6 834
Senast: Chiqitita
·
Övr. Katt Jag vet att det är många som rakar sina katter till sommaren p.g.a värmen, men det verkar som att min stackars kisse skulle behöva sig...
Svar
11
· Visningar
15 371
Senast: mackan
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 103
Senast: kem
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 148
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp