Bajsar varje promenad??

paradiset

Trådstartare
Ända sedan jag fick min hund har han varit sådan här men skillnaden att han nu så gott som alltid har perfekt avföring, mörk, torr och hård som små kletfria kottar. Men om vi tex är på långpromenad så är det som om hans mage kör igång av allt springande och han bajsar då lite lösare eller iallafall sista klutten. Det är som om han tror att han inte får komma ut mer senare ( han har alltid haft lite bajsstress oxå med att hitta bra ställe och ingen främling får vara i närheten osv ) så han måste alltid bajsa lite varje gång vi är ute, ibland struntar han dock i det men oftast. Det är inte mycket bajs utan sammantaget på en dag så är det väldigt lite han bajsar precis som hundar gör på färskfoder. De dagar han får mycket torrisar som träningsgodis så bajsar han automatiskt mer och då oftare i sämre konsistens oxå och det förstår jag men alltså detta småskitande på vilodagarna oxå??

Fler hundar som gör så här?

Sv: Bajsar varje promenad??

Min hund är fin i magen, äter bra torrfoder osv men han bajsar en hel del. På långpromenader kan han bajsa flera gånger och på flera promenader/dag, dock inte alla.
Om han har bajsat mycket på en promenad blir det lösare på slutet, men inte så att man reagerar på att det är löst egentligen.

Vet inte vad det beror på dock...

Låter bekant. Kanske tarmen kommer igång av motionen, det gör den ju hos andra djur :) Då blir det ju lite löst. Det låter helt normalt tycker jag.

Min vovve bajsar också varje gång vi är ute. Ibland flera gånger. Hon år 12 år och har alltid gjort så. Har inte varit dålig i magen heller. När vi bodde i stan så fick jag alltid ha med mig minst fyra bajspåsar ifall ifall. :p

Låter bekant. Kanske tarmen kommer igång av motionen, det gör den ju hos andra djur :) Då blir det ju lite löst. Det låter helt normalt tycker jag.
Yes det är helt normalt, många hundar kör tokrace för att få fart på tarmarna innan de sätter sig o bajsar.

Samma sak hos oss. Den äldre kan bli toklös i magen efter riktiga race (whippet). Båda kan bajsa två gånger var på lite längre promenader och oftast en gång även på korta promenader. Konstistensen är oftast bäst på förstabajsen och sen lösare beroende på toppfart :)

Min hund bajsar på nästan varje promenad, på grund av fodret vi har nu. Hon rör sig också gärna en stund innan hon bajsar, och har ibland på längre promenader den där halvlösa klicken på slutet. Ser inget onormalt i det, men är inte heller expert :)

halvt kl

Man läser ju så ofta att hunden bara ska bajsa typ 1 ggr/dag, annars är det fel på fodret osv. Nu är jag inte orolig för min hund egentligen, men varför sägs det så om motsatsen är så pass normalt?

halvt kl

Man läser ju så ofta att hunden bara ska bajsa typ 1 ggr/dag, annars är det fel på fodret osv. Nu är jag inte orolig för min hund egentligen, men varför sägs det så om motsatsen är så pass normalt?

Jag vet faktiskt inte, men voffsan bajsade en gång om dagen innan vi bytte till Carrier. Har läst att många upplevt att hundar bajsar oftare på det fodret, men har aldrig hört att någon hund farit illa på grund av att den bajsat så ofta. Men intressant att tänka på!

Jag tror inte jag vet en enda jycke som skiter bara en gång per dag.
Min egen hund skiter minst 4-6 ggr/dag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 648
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 392
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 923
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka