Baka med glutenfritt mjölmix - något speciellt att tänka på?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Jag tänkte baka en ryttarkaka på glutenfritt mjölmix, något som jag aldrig testat tidigare. Är det något speciellt att tänka på, eller funkar det precis som vilket mjöl som helst? Jag har alltså letat upp ett recept.

Det funkar inte som vilket mjöl som helst. Rekommenderar starkt psylliumhusk, det funkar hyfsat bra. Ca en tesked per sats.

Någon gång testade min mor att göra muffins utan psylliumhusk. De blev på något vis färdigdelade, var bara att plocka upp "locket" och skala av det från botten O_o. Lite lustigt men ingen jag skulle rekommendera.

Glutenfritt mjöl tenderar att suga upp mycket mer vätska än vanligt mjöl så det blir lätt torrt. Om du använder ett recept gjort för vanligt mjöl så använd mindre av det glutenfria än receptet säger. Försök hålla smeten så rinnig som möjligt.

Min erfarenhet är att det beror mycket på mjölmixen. En del behöver extra lull, andra går det i stort sett att byta rakt av.

Enklaste jag har använt till söta bakverk är Schär Fin Mix, det har gått bra att byta ut vetemjöl i recept till samma mängd av den.

Jag kanske inte var helt tydlig, men jag har alltså letat upp ett recept där man antingen ska använda rismjöl eller glutenfri mjölmix (t.ex. Semper fin mix). Men rismjölet är kanske att föredra då?
https://glutenfriagodsaker.allas.se/baka-glutenfritt/glutenfri-ryttarkaka/

Jag hade tagit mjölmixen. Och bra val att ta ett recept som inte innebär någon jäsning, det brukar vara knepigast :)

Att tänka på är väl om det även finns folk med andra allergier eller intoleranser, så innehåller en del mjölmixer mjölk. Så kolla på paketen isf :) Och sen är det väl bra att tänka på att mjölmix är som potatismjöl, dvs "dammar" hur man än gör 😅

Jag hade tagit mjölmixen. Och bra val att ta ett recept som inte innebär någon jäsning, det brukar vara knepigast :)

Att tänka på är väl om det även finns folk med andra allergier eller intoleranser, så innehåller en del mjölmixer mjölk. Så kolla på paketen isf :) Och sen är det väl bra att tänka på att mjölmix är som potatismjöl, dvs "dammar" hur man än gör 😅
Vi får inte ha mandel, nötter och sesamfrön på jobbet. Annars är allt annat okej. Eftersom vi inte kan använda mandelmjöl så blir det ju ytterligare lite mer komplicerat.

Jag kanske inte var helt tydlig, men jag har alltså letat upp ett recept där man antingen ska använda rismjöl eller glutenfri mjölmix (t.ex. Semper fin mix). Men rismjölet är kanske att föredra då?
https://glutenfriagodsaker.allas.se/baka-glutenfritt/glutenfri-ryttarkaka/
Jag skulle ta mjölmixen. Bara rismjöl tycker jag inte blir bra konsistens eller smak. En sån kaka som varken behöver jäsa eller någon särskild resning i övrigt och där receptet redan ska var för den typen av produkt är det nog bara att köra. Lycka till med bakandet 🙂

Jag bakar mycket glutenfritt, undviker allt som ska likna vetebröd. Brownies, pajer och cookies blir bäst tycker jag. Grötbröd, filmjölkslimpor, scones är också behändigt.

Jag bakar mycket glutenfritt, undviker allt som ska likna vetebröd. Brownies, pajer och cookies blir bäst tycker jag. Grötbröd, filmjölkslimpor, scones är också behändigt.
Jag har läst om att det är jättesvårt med alla typer av bröd. Men jag tänker att en ryttarkaka - som är lik brownies/kladdkaka - borde funka.

Liknande trådar

• Någon som är bra på att baka glutenfritt bröd?
  • Baka/fika för diabetiker?
  • Kaffe i enmanshushåll
  • Aldrig haft en pojkvän

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka