bakbensaktivitet

Problemet är att det är svårt att träna någon via ett forum som detta. Jag har iallafall inte den kunnskapen att jag kan göra det. För att ge rätt instruktioner så bör man vara på plats och se ekipaget, är vi överens där?

Ska jag nu spekulera vidare om detta så vill jag gärna veta vem din akademiska tränare är, det kanske du kan PM:a mig om.
Nu är det så att min häst trivs bra att gå i den långa, låga formen. Han går där stadigt även i övergångar så då tycker jag att det är dags för nästa steg. Nästa steg är just att att tippa vikten från framdelen mot bakdelen dvs samling. Jag kan inte bara rida och hoppas att den kommer dit utan man måste visa hästen vad jag vill.
Ditt problem är att du fastnat i den låga formen utan att ha fått några instruktioner om hur ni ska ta er vidare.
Så fort hästen lärt sig att länga sin överlinje så börjar träningen av bakbenen. (Din häst tycker säkert att det är bekvämt att gå lång och låg om han då inte behöver bära vikt på bakbenen.)
Nåväl, genom skolorna lär sig hästen att trampa in under sin tyngdpunkt och bära mer vikt bak. Jobbar du med skolorna?
Sen räcker det inte med det utan hästen måste även tippa sitt bäcken bakåt, detta kan enkelt läras in från marken. Har du tränat på det?
När du kan rida din häst så att den tippar sitt bäcken bakåt och trampar in under tyngdpunkten med bakbenen så kommer framdelen att bli mer rest. Enkelt förklarat alltså.
A och O är dock att hästen fortfarande länger sin överlinje!

Om vi nu säger att du rider din häst i låg form men du får inte bakbenen på plats riktigt och hästen tippar inte bäckenet bakåt och du då för att få samlingen höjer upp din hand lite för att hästen skall göra resa upp sig, så kommer överlinjen att kortas av i och med att hästen inte har sina bakben under sig.
Det är pga av att de flesta dressyrtränare lär ut detta som jag valt AR istället för vanlig dressyr.
Ofta börjar man att rida hästen låg i formen men efter ett tag eller när hästen uppnått en viss ålder så ska man "plocka upp" hästen för att den ska ju samla sig! Och då förlorar man den fina längningen av överlinjen man åstadkommit i grundarbetet.
PM:a om du vill ha tips på bra tränare
 
Ojdå, Jegra har redan svarat :)

Jag börjar gärna träna skolorna men kan jag "sabba" något? Vad jag menar att om man tex börjar för tidigt med piaff så blir det bara stötig trav på stället som är svårt att få mjukt och riktigt samlande. Kan det bli fel att träna skolor för tidigt, mer än att de inte skulle bli bra?
Sen undrar jag om man börjar träna på både öppna och sluta eller ska man börja med öppna tills den "sitter" och sen sluta?

Skolorna dvs öppna och sluta kan du börja med innan du ens ridit in hästen, från marken alltså.
Vad du menar med de "inte skulle bli så bra" förstår jag inte riktigt. Menar du det faktum att hästen inte skulle orka bära så mkt vikt från början?
Du ska givetvis ställa krav på att rörelsen utförs korrekt, att böjningen går igenom hela kroppen och att hästen i öppnan sätter innerbak mot tyngdpunkten. Däremot ska du inte ställa högre krav än hästen kan och orkar vad det gäller undertramp, böjningsgrad och antal steg.

Träna på både öppna och sluta i och med att rörelserna tränar helt olika muskelgrupper.
Men börja att träna börjd rakt fram som ligger mitt emellan öppna och sluta, dvs då hästen spårar men är böjd genom hela kroppen.
 
"Böjd-rakt-fram" i min värld (det är nu inte säkert att andra "akademiker" har exakt samma definition som jag själv) är mitt mellan öppna och sluta. T.ex. Vänster varv, vänster böjning. Du rider du en öppna och ska gå över till en sluta. Böjning är densamma men istället för att flytta in bogen för du in hästens höft och bakdel. Om du nu inte fullföljer detta utan rider mitt mellan de två rörelserna får du en häst som är böjd, men går på två spår (inte tre/fyra som det är i skolorna). Bakbenen skall hållas aktiverade av skänklarna (alltså: kliva in till tyngdpunkten) så att hästen inte bara rör sig böjd på spåret utan verkligen bär på båda bakbenen.

Böjd-rakt-fram kräver att ryttaren har god kroppskontroll och att hästen är väl etablerad i skolorna med aktivitet i bakbenen så att de kliver in till tyngpunkten och därigenom bär mer vikt så att de blir starkare. Hästens kroppskoordination måste också finnas, för den måste i varje steg växla mellan inner bärande/inner skjutande och ytter bärande/ytter skjutande. Om den inte skjuter på kommer den inte att röra sig framåt alls, om den inte bär kommer den stärkande effekten utebli.

Var det svar på din fråga?
 
Jag kan ganska lätt få min häst att växla mellan öppna och sluta på volt, men jag har aldrig förstått att jag kan utveckla det till en rörelse.

Vad roligt, det ska jag öva mer på. :idea:

Alltså, istället för att gå ur öppnan (flytta ut framdelen på spåret igen) när jag går över i sluta så ska jag istället låta hästen gå kvar i öppnan och "lägga till" slutan i rörelsen? Resultatet borde ju bli att hästen går på volten med större böjning än voltspåret.

Det måste ju vara oerhört jobbigt för hästen. Hur kan jag känna om hästen "fuskar"? Finns det några bra knep att kontrollera det på?

mvh Jessica
 
Böjd-rakt-fram är för mig främst intressant när man rider skolorna på spåret. Du ska hela tiden följa spåret, d.v.s. egentligen inte gå innanför. Böjningen ska ockå vara konstant och inte extrem utan normal böjning.

Innan man rider böjd-rakt-fram anser jag att det är viktigt att hästen kan kliva in till tyngdpunkten för respektive skänkel.

Ja, det är mycket jobbigt, därför gäller som i alla andra lägen där man ber om något riktigt jobbigt: korta intervaller, några steg åt gången. Det gäller att vara observant på att bakbenen verkligen kliver in och att framåt-nedåt fungerar. Basics, basics, basics... :-) Visst är det kul att göra nya saker, men man får inte glömma grunderna, utan dem faller korthuset ihop.
 
Sag mig Viva..

Laste du overhuvudtaget detta stycket i min text?:

"Nar grunden ar lagd och hasten avslappnat soker kontakten med bettet framat nerat sa kommer den ocksa mjuk att folja med uppat nar tygeln kortas eller handen reses upp. Hasten behover fa halla sitt huvud lite friare for att kunna borja samla sig, sjalvklart ar det inte handen som gor det samlande arbetet men genom att ge hasten tillatelse att hoja hals och nacke sa underlattar den samlingen."

Eller har du av nagon anledning nagot emot mig och min ridning sedan tidigare eftersom du genast hugger till och kritiserar mitt inlagg och aven min ridning.

Du skriver: "Skillnaden mellan dig och mig är att du höjer din hand för att hästen SKA samla sig medan min hand följer med hästens huvud NÄR den samlar sig."

Gillar ditt satt att dra slutsatser :D

By the way, sa haller jag min hand pa en ganska konstant hojd oavsett vilken form min hast gar i, jag haller ihop bada mina hander ungefar mitt framfor naveln eftersom balansen i min kropp blir bast da. Nar hasten vet vad det innebar att sjalv soka kontakten framat nerat med bettet sa kan jag lungt halla min halnd har och enbart langden pa tyglen och vad jag gor med min ovriga sits reglerar vart hastens huvud hamnar. Det ma bryta mot vissa "regeler" men oj vad bra det blir ;) :p :d

Sa nej, jag hojer inte min hand for att min hast SKA samla sig, isafall ytterst marginellt.

Den teoretiskt biten kanner jag for ovrigt till minst lika val som de flesta har inne, det var den praktiska biten jag efterfragade..

/Frida
 
Det är ju bra att du gillar mitt sätt att dra slutsatser.

Nej jag har inget emot dig alls, du är säker en jättetrevlig person. Däremot tror jag att du känner dig trängd iom att jag inte gillar sättet din arbetsgivare rider på.
Det här är ett diskussionsforum och det vore rätt tråkigt om alla tyckte lika, eller hur?

(Och ja, jag läste stycket.)
 
Tack Jegra för ett så bra och uttömmande svar. Jag tycker det känns som du precis förstått mitt läge. :)

Det är precis som du säger; min "tyska" ridlärare är även min hopptränare och då är ju framåtbjudning en självklarhet. Min AR tränare träffar jag alldeles för sällan, tyvärr, så jag har fastnat i det hon senast lärt mig. Jag har börjat böj-rakt-fram och tycker det fungerar bra. Efter trådarna här inne känner jag mig lite säkrare på att det är rätt att gå en övning till som öppna/sluta. Efter att jag börjat rida AR har jag blivit lite rädd att göra fel eftersom jag insett hur fel jag ridit i alla dessa år. Den här hästen vill jag göra rätt med från början!

Vad tycker ni att jag ska göra? Att rida dressyr för min "tyska" hopptränare kanske inte är så smart men kan jag "förstöra" honom om jag tränar hoppning för henne? Där är ju inte samlingen utan framåtbjudningen viktigast.
Går det att kombinera? :confused:
Mitt mål med honom är ju fälttävlan...
 
Svar till Viva.

Jag jobbar inte så mycket med honom från marken anledningen att jag själv är rätt kass på det. Jag brukar glömma mina egna ben om du förstår vad jag menar :D

Det får ta lite längre tid bara, jag har inte bråttom men det är ju tråkigt att fastna.
 
Jag tror inte det är farligt att blanda olika ridstilar bara man är noga med att visa för hästen vad man förväntar sig just idag.

Är det, t ex vid hoppning, framåtbjudning som är viktigast så kanske man inte behöver ställa så höga krav på samling och tvärtom.

mvh Jessica
 
Javisst du har säkert rätt, iallafall hoppas jag det. Antagligen är jag bara överdrivet nojjig som vanligt.
Går hästen bra och utvecklas och tycker det är kul kan det ju inte vara så dumt.
 
Jag skulle nog inte rida dressyr för den tränaren utan endast hoppa, om nu den tränare tycker det är ok, en del är ju lite motsträviga på den punkten och vill inte att ryttarna rider markarbetet på eget sätt. Men jag kan inte säga hur du ska göra, du måste känna efter själv hur du tycker att det känns.
 
Okej, bra, da har vi rett ut det ocksa. Men nej, trangd kanner jag mig inte. Vi har nog till viss del lika asikter anda, det finns mycket i Eitans traning och ridning som ar tvartemot mitt satt att rida och trana hastar, och vad jag kommer att syssla med hemma i Sverige igen. Men som du sjalv papekar sa ar det ju tur att folk har olika asikter, och han ar fortfarande en suveran ryttare i mina ogon, trots att han ej sysslar med samma ridning som "vi" :)

Till Puckis:

Sa lange det inte finns nagra direkta motsattningar for dig och din hast i sjalva hajlpgivningen sa ar det bara o trana vidare. Ta garna upp diskussioner med din tranare och ge henne en bild av vad ditt satt att trana markarbetet handlar om, sa ar det lattare for henne att gora sin del.

Tranar du din hast hemma pa det satt du vill, vad galler form och tempo, da gor det ingen skada att en gang i veckan rida lite mer framat med lite mer stod pa tyglen och lite hogre hand ;)

Lycka till, have a nice day! /Frida
 
Jag har nu ridit en lektion med min "vanliga" ridlärare. Jag var väldigt skeptisk i början efter diskussionerna här inne på tråden.
Vad hon vill är att jag ska bestämma mig för en ram som hästen ska gå i, rakställd och enbart jobba med framåtbjudning och lyhördhet dvs många halter och övergångar.
Hon hade i denna övning inga krav på samling utan att man skulle fram en bjudning hos hästen.
Vad som hände var också att jag tappade samlingen nästan hela lektionen. Det var bara mot slutet han hittade tillbaks till en mer önskvärd form.
Jag tyckte dock att hon inte var så tokig ändå utan kunde förklara hennes sätt att rida på ett bra sätt även fast jag tycker min AR-tränare är bättre.
Jag tyckte att jag fick en liten uppväckningssignal om att faktiskt inte enbart bry sig om att hästen ska gå samlad - den ska ju också gå framåt. Han går verkligen framåt ute eller när man ställer fram ett hinder men blir gärna lite lat i dressyren. Jag har nog varit lite lat själv där och tyckt att han jobbar ju bra med ryggen, tempo kommer så småningom.

Hur ser ni på det? Alltså ultimata är ju att träna tempo och samling tillsammans men just nu går det inte riktigt för oss.
Ska jag träna tempo ena dagen och samling den andra? På detta sätt borde de ju bli sammanvävda så småningom... :confused:
 
Min filosofi är att traäna samling ena dagen och tempo en annan. Samlingen för att bygga upp hästen och tempot ( i mitt fall bus över ängarna) för att få lite cirkulation och energi och glädje i hästen.
en vacker dag mötes förhoppningsvis dessa två men det tar tid.
Jag rider Islandshästar och jag tränar även för hopptränare och vanlig islandsinstruktör. Dessa två är duktiga tränare men vi talar inte riktigt samma språk och hästen blir lite förvirrad men jag tycker att det är värt det. Att alltid rida samlat och ordentligt är förvisso nyttigt men allt annat är inte fel bara för det. Hästar har man för att det är kul och det är kul att flänga runt och busa ibland och det tycker hästen med. Min filosofi är att man tränar all denna samling för att hästen ska tåla lite busridning utan att gå sönder.
Man bör dock undvika den där samlingen som vanliga tränare använder sig av och de flesta accepterar detta om man förklarar varför.
 
Hej!

Vad de flesta behover lara sig ar att plocka isar utrycken lite.. Samling har inget med den form en ung hast rids i att gora. Att hasten soker sig framat nerat till handen ar kanon, att den mjukt och avslappnar lyssnar till ryttarens hjalper kan vi kalla "losgjordhet".

Att den kan halla sig i samma tempo och samma form utan att behova en massa hjalp fran ryttaren i form av skankel eller stod pa tygeln kan vi kalla en borjan till "sjalvbarighet"

En hast som ror sig avslappnat med latt (eller nja.. inte alltid.. :mad:) kontakt med bettet, och nosen nara lodplan som foljd av eftergift mot tygeln, ar vad manga skulle kalla "Pa tygeln" Men det har fortfarande inget med begreppet samling att gora.

"Framatbjudning" betyder i min varld en hast som ror sig framat av egen vilja, utan att man behover pusha den framat allt som oftast. For manga ar famatbrjudning en hast som skjuter pa ordentligt med bakbenen och soker ett fast stod pa bettet. Kan tillaggas att detta inte ar direkt inom barocken utan mer inom annan ridning.

Allt handlar om att ge hasten en stadig grund att sta pa, for att succesivt, men forst under ett senare stadie av utbildningen borja samla den. Samlad kan man kalla den hast som bar upp storre del vikt pa bakbenen an den gor pa frambenen och aven om detta ar ett avlagset hagrande mal sa ar det inte detta man sitter o jobbar med, utan forst ska de ovriga pusselbitarna till.

Hur man tranar hasten beror pa vilken lara man foljet. Det ar inte uppdelat i "barock" och "vanlig ridning" som manga tror, utan betydligt mer komplivcerat av sa. Barocken har sina laror, fran olika mastare och tidsepoket. Den dressyr de flesta skulle kalla vanlig dressyr har ocksa sina olika laror, allt fran den tyska skolan med mycket ben och saete och focus pa framatbjudning och paskjut, den franska skolan som paminner mer om barocken, men mer focus pa samling och losgjordehet, och andra skolor influerade fran alla varldens hall. Allt i en salig blandning :D

Alla skolor fugerar for dom som beharskar dom, men ibland inte pa alla typer av hastar.

Vad vi vanliga simpla manniskor som inte har nagon storre kunskap i amnet dressyrhistoria kan gora ar att hitta oss tranare som vi trivs med, trana for dom och forsoka halla en vettig dialog for att lara oss vad de har for mal med de ovningar vi gor.

Att rida ovningar dar hasten ar rakstalld och trana overganger behover inte alls vara nagot fel aven om det inte skulle rekomenderas av mastarna har inne pa barockforumet. Hur hasten ska arbetas beror pa vad man ska gora med den. Det ar stor skillnad pa att skola en hopphast eller en barockdressyrhast, formen skiljer sig, likasa ovningarna.

Men alla vill ha en mangsidig, stark och smidig hast, iallafall ar det vad jag efterstravara.

Lyssna pa din tranare, diskutera med henne, ta ovningarna som de kommer aven om du inte fullt forstar dom. Sa lange det inte blir nagra storre motsattningar eller motsatser sa att hasten blir forvirrad sa behover du inte vara radd for att vaxla mellan hoppningen och dressyren. En dag faller kanske pusselbitarna pa plats och du far en egen klar filosofi i hur du vill trana dina hastar och vad du vill anvanda dom till, men lat det ta tid!

good luck.. /Frida

..och ursakta mina stavfel, jag ar inte dyslektiker men har ett tragiskt tangentbord..
 
Precis vad jag satt och tänkte på! Har också försått skillnaden mellan bärkraft och skjutkraft, och jag avundas (och imponeras)de som kan rida sin häst med bibehållen energi och framåtanda under gymnasitiska och samlande övningar. För min Cola isis hon tappar framåtandan när jag kör för mkt gymnastik, och då blir ju chanserna till samling mkt små. Bäst fungerar samlande övningar när hon ridits framåt så mkt att hon förväntar sej galopp, bäst resning i tölten får hon några steg efter avbrott från galopp med fortsatt framåtdrivning.

Naturligtvis måste hästen "styrketränas" för att kunna bära sej på bakdelen, men jag misstänker (helt amatörmässig slutsats)också att fartfyllda galopper stärker bakdelen även om den inte är samlad.
 
Jag förstår hur du menar men har gått en annan väg. Om man börjar bygga om sin häst så gör man det lång och låg, då kan man förvisso driva in den i högresta snabba gångarter men då förstör man för sig. Den höga formen kommer av sig själv men det tar ett tag, några år oftast, Om man skyndar på det så tar det längre tid. Det är det jag menar med den samling som "vanliga" tränare använder sig av. Jag rider med på deras lektioner och gör som de säger förutom att jag antingen rider framåt eller samlar, aldrig bägge så som de vill. De respekterar mitt val när jag förklarat och en av mina islandstränare har till och med hjälpt mig att få kusarna att tölta långa och låga vilket jag tycker är beundransvärt för det är egentligen inte dennes melodi.
 
Rider numera också min häst lång och låg i tölten på helt lösa tyglar med ren takt, där hon går i ett ganska makligt tempo. Var med på tävling i lätt tölt, där vi var "tvungna" till tempoöknigar på långsidorna. På videofilmen efteråt kunde jag se skillnaden på rumpan (hästens)vid öknngarna så sänktes henns rumpa och svansen flöt ut fint bakom hästen, tyckte att hon hamnade mer på bakdelen.

Vad jag inte förstår är däremot när du skriver att du antingen driver hästen framåt eller eller samlar. Hur kan du samla när hästen inte har energi ? Jag har på dina tidigare inlägg fått intrycket att du inte rider genom att samla med tyglarna ? Blev lite förvirrad nu :confused:
 
Klart att jag har energi, annarts hade vi ju ramlat ihopa :-) Jag menar att när jag vill ha bärighet så ser jag till att få det och då får det gå hur sakta det vill så länge hästen bär. För de flesta av mina hästar innebär det att de endast kan bära sig i skritt och ett par steg i taget i nån annan gångart. Vill jag att det ska gå snabbare så slutar jag be om bärighet.Om jag skulle be om mer fart och om "samling" samtidigt så blir det ingen samling, utan bara insvingade bakben.
En bättre ryttare än jag kan säkert kombinera det hela , men det kan inte jag.
 

Liknande trådar

Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Ridaranka
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
5 797
Senast: cili
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 636
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp