Bakbenskyddsfråga.

pixietail

Trådstartare
Min häst behöver senskydd fram när vi hoppar, så jag köpte ett par nya för en tid sedan, och fick då matchande bakskydd, för att det ser "snyggast ut" och kanske är bra nu när vi ska börja hoppträna mer seriöst, klurade igår på hur i h-e dom ska sitta. Någon som har bild på välsittande bakskydd (strykkappor)? Jag vet ju att "skyddet" ska sitta på insidan, men vilket skydd ska vara på vilket ben, knep för att det ska sitta bra? Jag tycker dessa skydden var kluriga jämtemot de skydd jag tidigare använt.

Skydden
610509.jpg

(flytta gärna tråden om den hamnar fel, var tveksam)

Sv: Bakbenskyddsfråga.

Om vi tar de bruna på bilden som exempel så ska i alla fall det vänstra skyddet sitta på höger bak. Det går inte att se om det högra skyddet är samma skydd som är fotat i en annan vinkel bara.

Hur som haver så ska kardborrestropparna peka bakåt på så gått som alla skydd jag känner till.

Håller med föregående. Det bruna skyddet till vänster på bilden ska sitta på höger bakben. Själva rundningen ska vara på insidan av benet. Det ska sitta precis på kotan, på knölen liksom. Alla spännen och knäppen av olika slag ska alltid sitta på utsidan av benet, gäller alla skydd. Knäppes alltid bakåt.

Ett bra tips är att tänka att allt ska knäppas bak mot svansen. Lätt att komma ihåg....mot svansen!

Måste bara fråga, om skydden har först en kardborre åt ena hållet och utanpå denna en till, vilket håll ska det va? Konstigt förklarat, men hoppas ni fattar vad jag menar.
Jag har alltid haft dem på så den yttersta kardborren går bakåt, men har sett att de flesta har dem tvärtom.
Inte meningen att sno tråd, men kunde inte låta bli att fråga

Jag har alltid det yttersta spännet bakåt. Det blir ju samma princip som med endast ett spänne. Det understa (ofta kardborre) knäppes då fram som en extra säkerhet istället för att ha bara ett "lås" som man i vanliga fall knäpper bakåt. Lite rörigt men jag hoppas du fattar vad jag menar.

Finns det resår på den ena remmen så lägger jag den på framsidan av benet, inte över senan.
Då ligger ibland den övre remmen framåt, men det får man ta, sas...

Finns ingen resår så brukar jag lägga den övre remmen bakåt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: Liten
·
Utrustning Ja min häst fick ju bli halvblind här för ett tag sedan då vi opererade bort ögat, såret har läkt och hästen funkar fin fint som enögd...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka