Bukefalos 28 år!

Bakbensskydd på unghästar

J

JennieJosefsson

Hej!

I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute har några tips på bra skydd som man FÅR använda på sin unghäst. Känns som om många skydd är helt förbjudna.


2. För alla hästar t.o.m. 7 års ålder gäller följande för bakbensskydd;
• Varje skydd få väga max 200 gram
• Den rundade delen av skyddet måste täcka insidan av kotleden
• Högsta höjd på skyddets insida är 16 cm
• Lägsta höjd på skyddets utsida är 5 cm.
• Skyddets insida måste vara helt slätt
Endast oelastisk/oelastiska rem/remmar, dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är
tillåten och ska knäppas på utsidan. Endast kardborreknäppning är tillåten. Inga andra
skydd/ingen annan utrustning kan användas i samband med ovanstående skydd

Jag har Eskadron på min unghäst nu med kardborreknäppning. Väldigt simpelt.
Tror i alla fall Eskadronskydden är tillåtna men det kanske de inte är?

Någon som har lite tips och råd :)?
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Är det inte elastisk knäppning på Eskadron-skydden? Vi kan ju givetvis tänka på olika modeller :laugh:
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Nej, inte på de "vanliga", men på tex flexi-soft skydden är det (iaf mina, men de är även fårskinnsfodrade. Mina "vanliga" fårskinnsfodrade är det ingen resår på, inte heller de vanliga utan fårskinn). De är ändå för höga så det spelar ingen roll :p

Till TS:
Mät dina skydd, de skiljer lite i höjd även på de vanliga kotskydden. Mina är precis 16 cm så de funkar :)
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Jag har eskadronskydden med kardborreknäppning :)

Tack för tipsen!
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

H---s säljer numera bakbensskydd som är godkända för unghäst, både mått och viktmässigt. En sort är godkända i alla storlekar och en annan bara upp till Medium.
Har precis köpt dem själv.
Är inte helimponerad av skydden som sådana, men de är i alla fall godkända.
Hade innan Veredus Young Jump, men de är faktiskt 1-2 cm för höga trots utsagon att de är godkända unghästskydd.
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Jag skulle också gärna ha fler tips på sådana skydd... måste finnas fler att väja på?! Jag har en unghäst som slår i bak en hel del, så jag måste ha några som är BRA och godkända!
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

H---s säljer numera bakbensskydd som är godkända för unghäst, både mått och viktmässigt. En sort är godkända i alla storlekar och en annan bara upp till Medium.
Har precis köpt dem själv.
Är inte helimponerad av skydden som sådana, men de är i alla fall godkända.
Hade innan Veredus Young Jump, men de är faktiskt 1-2 cm för höga trots utsagon att de är godkända unghästskydd.

Hur mätte du då Young jump skydden ? Tydligen skiljer det hur skydden mäts ute på tävling somliga mäter hela skydden inkl den mjuka neoprenen medans andra mäter som jag fått uppgift är det som gäller = den fasta (hårda) delen skyddet utan den mjuka fodringen.

Sitter själv och klurar på om man orkar ta risken att råka ut för sådana som mäter fel alltså inkl de mjuka eller om man skall modifiera höjden på de escadronskydd jag har som är exakt 16 cm i den fasta delen, vet att en del klippt väck all neopren som sticker utanför men tycker risken för skav är ganska stor då
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Nej, inte på de "vanliga", men på tex flexi-soft skydden är det (iaf mina, men de är även fårskinnsfodrade. Mina "vanliga" fårskinnsfodrade är det ingen resår på, inte heller de vanliga utan fårskinn). De är ändå för höga så det spelar ingen roll :p

Till TS:
Mät dina skydd, de skiljer lite i höjd även på de vanliga kotskydden. Mina är precis 16 cm så de funkar :)

Det är inte elastisk på flexisoft bakskydden utan fast kardborrrem (plastig historia). Köpte ett par för ett tag sedan just för att de har fast rem och inte elastisk. Likadant är de exakt 16 cm om det mäts på rätt = utan den mjuka neoprenen som sticker utanför själva skyddet.

Just fårskinn har jag funderat på hur gör de om man har lösa fårskinnsinlägg mäts höjden på dessa ?
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Mina flexi-soft är det i alla fall resår på, och de är 19 cm höga (21 med den mjuka kanten) :)
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Såg nu när jag googlade på bild att det verkar finnas minst 4 olika flexisoft bakskydd, samma skydd verkar också finnas både med resårstängning och fast stängning

Hittade bara denna bild på den sorten jag har exakt samma skydd finns tydligen också med bred resårstängning som på framskydden, dessa är prick 16 cm i plasten (19 om man mäter den mjuka neoprenen)
images
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Glen Gordon har gjort ett par som är godkända nu:)
Och veredus young jump skydden ska ju vara rätt.
Man får väll inte rida med sånna skydd som går bakom? Det ska väll vara sån modell som equilina länkade?
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Du får använda vilken modell du vill så länge de uppfyller kraven på mått och vikt och övriga bestämmelser.
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Jag har själv de skydden och tycker de fungerar superbra. Min häst har mycket lätt att ha sönder saker också så då gör det inte så mycket eftersom att de är rätt billiga. :)
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Men har inte veredus-skydden elastiska knäppen med "knapphål" istället för kardborre? (Går ju inte att se på den bilden). De är heller inte helt släta på insidan.

Jag har veredus-kopior fram och bak på min häst, men måste väl köpa nya bak, de har nämligen elastiska band.
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Veredus har en model som heter Young Jump som är godkända, det är den som åsyftas i tråden :)
 
Sv: Bakbensskydd på unghästar

Men det är det inte, de är bara i kardborre :) (Står i infotexten om dem också)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 211
Senast: aprilia
·
Hoppning Jag har fått för mig att jag ska försöka få ut min ungponny på hopptävling (jag är dressyrryttare) och då är det ju det här med...
Svar
5
· Visningar
5 178
Senast: Lady_S
·
Hoppning Var och tävlade i helgen och såg unghästar med vad jag skulle kalla teknikskydd, men när det lästes i TR så står det: För alla hästar...
2
Svar
24
· Visningar
4 912
Senast: Equilina
·
S
Utrustning Fick idag reda på SvRF's nya krav på bakbensskydd för unghästar:crazy: * Varje skydd får väga max 200 gram. * Skyddet måste täcka...
Svar
10
· Visningar
1 283
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp