Bukefalos 28 år!

Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Jossan_92

Trådstartare
Var och tävlade i helgen och såg unghästar med vad jag skulle kalla teknikskydd, men när det lästes i TR så står det:

För alla hästar t.o.m. 7 års ålder gäller följande för bakbensskydd;
* Varje skydd få väga max 200 gram
* Skyddet måste täcka kotleden
* Högsta höjd på skyddet på insidan är 15 cm
* Lägsta höjd på skyddet på utsidan är 5 cm
* Insidan av skyddet måste vara slät
* Rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan

Är det bara en felskrivning eller är stämmer det? :confused: Det känns ju som att det inte alls stämmer med all annan info kring dom nya reglerna
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Vilket menar du, lägsta höjd? Isf stämmer det, antar att det är för att man inte bara ska ha en tunn rem som kan ge punkttryck = teknikeffekt.

Varför skulle det inte stämma?
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

knapplån.
Jag tycker det låter som det ska? Men konstigt om unghästarna har teknikskyddsliknande skydd ..

Idag hörde jag att de skulle ändra reglerna igen från och med 1:a oktober. Högsta höjden på skyddets insida, max 16 cm. Konstigt att de kan hålla på & ändra hur som helst tycker jag!
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Vilket menar du, lägsta höjd? Isf stämmer det, antar att det är för att man inte bara ska ha en tunn rem som kan ge punkttryck = teknikeffekt.

Varför skulle det inte stämma?

Därför att jag trodde att man inte fick ha såna här skydd:
lamicell-pro_48720773.jpg
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

De får man inte heller men de fuskas (okunnighet, ouppdaterade?) otroligt mkt.

De märkliga i sammanhanget är att man får ha Boots på bakbenen ... de kan jag tycka är lite märkliglt.
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Nu förstår jag inte riktigt, förklara för en okunnig :) Vad är det med skydden på bilden som är fel? Varför får man inte ha dem?
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Aaaah, läste lite snabbt i första inlägget, fick det till att oelastiskt var otillåtet men så var det tvärtom... Ibland går det för fort! tackar :)
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Jag tror de är för höga på insidan, men annars går modellen bra.
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Är du säker på att det var unghästar?
Ibland startar jag min 13åring i avdB och då får jag ju ha vilka skydd jag vill.

Sen är det ju så att folk i allmänhet verkar ha ganska dålig koll på TR och dess uppdateringar alt. låtsas om att de inte vet om regler de inte gillar.
Vet inte vilket jag tycker är värst?!
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Är du säker på att det var unghästar?
Ibland startar jag min 13åring i avdB och då får jag ju ha vilka skydd jag vill.

Ja man får ju det. Vi blev ifrågasatta av en domare, red avd B på en 11-åring. Domaren försökte verkligen sätta dit oss men jag var påläst. :p
Lite synd om de andra som hade fel skydd eftersom de fick allt skäll istället när domaren inte fick utlopp för sin irritaion på oss. :o
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

De märkliga i sammanhanget är att man får ha Boots på bakbenen ... de kan jag tycka är lite märkliglt.
Jag tycker hela regeln är märklig! För det första, har det bevisats att "teknikskydden" är farliga? För det andra så förbjuder man en hel del andra skydd än just "teknikskydden" så som reglerna är skrivna. Och någonstans måste man ju lämna utrymme för dem som inte är ute efter att få sin häst att lyfta mer på bakbenen utan bara att ha skydden till det de är till för, att skydda hästen! Det gäller ju att inte ha en unghäst som stryker sig längre upp än på kotleden idag.

Gör om, gör rätt, säger jag... :grin:
/Lady_S
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Läste att ridsportförbundet nu backat och ökat den inre tillåtna höjden till 16 cm. Då kan man fundera på vad den centimetern gjorde från första början....
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Läste att ridsportförbundet nu backat och ökat den inre tillåtna höjden till 16 cm. Då kan man fundera på vad den centimetern gjorde från första början....

Den ökade cm beror på att tex eskadronsskydd föll på denna cm som enda anledning att man inte fick dem. Klippte man bort neoprenen (och därmed riskerade skav av gummikanten) så klarade de måtten. Är så löjligt så det finns inte att man tom mäter den mjuka neoprenen.

Det som är allra lustigast med dessa nya regler är att alla de riktiga teknikskydden har FASTA remmar, finns inte ett teknikskydd tillverkat för det med resår i remmarna. Så man kan verkligen undra vad de tänkte med när de förbjöd resår och skall ha över alla till fasta remmar vilket är det man verkligen kan dra åt om benen, dessutom riskerar man skador på tåsträckaren om en fast rem dras åt för hårt (har man en häst som verkligen stryker sig så behöver man sätta den typen av skydd som är tillåtna hårt annars vänder de sig direkt vid en ordentlig strykning).
Vilket då väckte en ny tanke. Blir man diskad om hästen stryker runt skydden :eek: då har man ju olagliga skydd så det stänker om det när man kommer ut till kontrollen, med höga på utsidan och låga på insidan. :cool:
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

De du visar har elastiskt spänne = inte tillåtet.

Borde bara va att byta ut remmarna mot oelastiska egentligen, har själv funderat på det då jag tycker denna typ av skydd är de enda som verkligen sitter där de ska hela passet. Har faktiskt funderat på vad de skulle säga om man bara syr dit tex konstläder ovanpå den elastiska remmen så att remmen inte längre är elastisk, frågan är om de slår ner på det eller inte, skall nog ta och fråga någon av våra rutinerade överdomare nästa gång jag träffar dem om det skulle funka.

Tänk dock på alla att passa er för dessa skydd när det är blött/lerigt ute då de ligger nära viktgränsen (384gr för helt par vägde mina in på i falsterbo vid kontroll (före senaste ändringen men viktregeln fanns redan då))
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

just den hästen är 4 år

Jag håller med om att reglerna känns lite väl hårda, och jag är glad att jag inte köpte en unghäst utan en 9-åring
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Det finns väldigt lite forskat på hur teknikskydd påverkar hästens hoppteknink. Jack Murphy har gjort två studier på hur tryck och vikt skydd påverkar tekniken vid hoppning och viss förändring kan man se, speciellt med viktskydd. Länk till den ena artikeln: http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a794313072. Vill nån läsa hela eller både artiklarna så skicka ett pm så kan jag maila över dem senare idag.

Jag har själv gjort en studie med tryckskydd på häst, men den är inte riktigt klar att publiceras än.
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Hm...ja e la lite trög men gäller regeln även det året hästen är 7 år??
Och när jag mäter mina skydd, ska jag alltså räkna med neoprenen också på insidan?? Har köpt nya skydd nämligen och hade fått för mig att regeln bara gällde året ut när dom är 6, men blev lite osäker nu...
 
Sv: Felskrivet i TR? Skydd för unghäst

Till och med 7 år alltså även sjuåringar. Du ska räkna neoprenet.
 

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 197
Senast: aprilia
·
J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 780
Senast: zanque
·
Hoppning Jag har fått för mig att jag ska försöka få ut min ungponny på hopptävling (jag är dressyrryttare) och då är det ju det här med...
Svar
5
· Visningar
5 173
Senast: Lady_S
·
Hoppning Det är ju rätt så reglerat vad man får ha för bakbensskydd till unghäst vid hopptävling och jag har lite svårt att tolka TR. Får jag...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp