Bakbom m säkerhetsfunktion?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 058
J

Jeeves

Hjälpte en kompis att träna lastning i dag, hon har en lite besvärlig häst att lasta. Vi har försökt med olika metoder och hade kommit så lång att han faktiskt gick in i släpen ganska obehindrat denna gången.

Jag, osmart kanske, tipsade om att man kunde ta bort mellanväggen eftersom det är en rätt stadig bit till häst som knappt klämmer sig in i ett enkelfack. Han har dessutom tendenser till klaustrofobi.
Sagt o gjort, en hel bakbom svetsades och mellanväggen var borta - hästen knallar i princip rakt in ( andra gånger har det tagit oss ca 1-2 timmar...), vi drar en lättnadens suck och börjar fästa bakbommen varpå pålle får PANIK. Han sätter sig på bommen, som inte ger vika, bara böjs, pålle får ännu mer panik och vänder sig om, hoppar ut över bommen.:(

Så min fråga är; FINNS det hela bakbommar som är ngn slags säkerhetsbommar? Som ger vika av ett visst tryck? Har ni andra förslag istället för bakbom?

Släpet är ett Trane av modell äldre, inte min typ av släp precis men nu är det ju inte till min häst...

Sv: Bakbom m säkerhetsfunktion?

Fy fasen vad obehagligt :eek:
Så gick det inte riktigt till när jag tittade, tyckte det räckte när jag var nere.

Hoppas ni kommer på en lösning och att det faktiskt finns bakbom med säkerhetsfunktion, annars på du uppfinna det :idea:

Tror inte att det finns panikfunktion till bakbommarna och jag tror inte att jag skulle vilja ha det heller. Trane-släp fr o m 1997? har snabbknäppning på bommarna. Det kanske kan vara något åt det hållet ni söker om den som stänger står på rätt sida s a s.

Sedan kan jag (och fler antagligen) ha funderingar kring lastningsträning, men det är fel forum för att utveckla det. Det var ju inte det som efterfrågades heller.;)

Sedan kan jag (och fler antagligen) ha funderingar kring lastningsträning, men det är fel forum för att utveckla det. Det var ju inte det som efterfrågades heller.;)

Håller med, har lite synpunkter på tillvägagångs sättet men går inte in på det här i och med att det inte efterfrågas.

ang. panikutlösning så har jag dåliga erfarenheter av det. Gamla värmlandsvagnen har en version där bom fästet in mot mitten mot melllanväggen består av en "sväng kläpp". om hästen sparkar kan den sparka upp bakbommen.
INTE ngt jag har bra erfarenheter av.

bättre att satsa på en ordentlig lastträning.......

Använd ett grimskaft vid träning det är bara att släppa men man kan ändå hålla kvar om man vill.

Hos Tranes ÅF kan man köpa panikbommar till bakänden. Det är panikutlösning på bakbommarna alltså. Man behöver därtill nya fästen, det blir en slant men är värt det om ni anser att det är detta tillvägagångssätt ni vill tillämpa

Lägger svaret här; tack till alla som har svarat för det första och till dig som tipsat om möjligheten att hitta bakbom som panikutlöser.

Som alla säkert vet så finns det HUNDRA sätt att lastträna och alla har SITT sätt. Jag har lastat många, många hästar genom åren, en del svårare än andra, har lärt mig en del knep som jag använder på mina egna med goda resultat. Sen måste man ju vara så ödmjuk att man kan ändra metod beroende på hur hästen svarar.

Just den här "lilla" pållen är lite speciell i mina ögon, för det första stor som ett hus men med en känslighet så att han kan känna om en fluga landar på honom typ... Han är otroligt känslig för beröring! Vi TROR att han i dag reagerade på att bakbommens form var annorlunda, från rund till fyrkantsform och dessutom omålad metall=kall. Vi har ingen annan förklaring på den KRAFTIGA reaktion vi såg idag. Han har alltså varit upp och ute och åkt ett par tre gånger förut, vansinnigt seg att få upp javisst men han har accepterat och respekterat bakbommen.

Innan man får in honom i transporten så kan han alltså vara på rampen, se ut som om han är på väg upp och sedan formligen kasta sig bakåt, resa sig och slå med benen, fortsätta och backa 5-10 m till. Man har alltså inte en suck...

Med mina egna har det varit allt från; lina, lägga hand bakom rumpan, peta med kvastskaft, till mina två nuvarande som bara traskar rakt på utan att fundera ( tack! säger man då! ).

Med Armani så visade det sig att han är livrädd för linor och därför blev det lätta puffar med kvast och nu tror jag att en handklapp räcker, eller hur?

Det är ju så olika, Vad jag aldrig mer vill se det är det vi såg i dag, en häst som nästintill voltar ut genom släpen för att bakbommen inte ger vika för ett så kraftigt tryck att metallen böjt sig. SÅ kraftiga för fästena inte vara enligt min mening. Jag har dörrar på min släp och de skulle garanterat ha brustit vid dagens situation, vilket jag hade föredragit.

Tror ridskolans Kylingekärror har att man kan öppna på utsidan, ifall man är snabb vill säga.

Tack, och är det någon som har bild på någon fiffig konstruktion så tar vi gärna emot såna!

Efter idag så börjar jag helt allvarligt tycka om de gamla klena kedjorna klädda med en bit gummislang!

Med panikutlösningen behövs det bara ett lätt tryck av ett finger för att bommen ska lösa ut, även om det är tyngd på den.

Vet du om detta finns att få till helbom också eller måste man åka med mellanväggen i?

När jag skulle byta till helbom fanns det till helbom. Har ingen anledning att tvivla på att det finns kvar. Men som sagt; inte billigt.

Var glad att du inte var med idag! Sist jag fick sån hjärtklappning var för typ 5-6 år sen när P lyckades med konststycket att gå överbommen och sen vända sig, hänga lite över mellanväggen först och sen knalla ut på rampen igen:crazy:

Jag trodde att han hade mosat hela sig själv och hela transporten den gången...och det blev ju "folk" av den också så man ska väl inte ge upp men otäckt är det i a f.

Armanis lite lätta tvekan är ju absolut inget att orora sig över! Han har ju blivit en riktigt resvan herre numera så inget ont som inte har ngt gott med sig:smirk:

okej , den här hästen är så otroligt lik min kusins häst! , stor och väääääääääldigt lättskrämd, men går ganska bra om man backar till trailern vid typ en ridhus-port, stalldörr ? öppnar alla luckor som finns där fram så att det blir ljust och havre hink, så att ni kan berömma honom direkt .sen är det bara på med hästen, han har faktiskt funkat riktigt bra dom sista gångerna, men jag tror att ni bara måste träna och träna.

Nu är det ju inte jag som står för fiolerna eller besluten när det gäller detta men jag ska absolut vidarebefodra infon till dem så får vi se vad de vill.

Själv känner jag i a f att jag är inte beredd att vara med om alltför mycket sånt här utan då får andra som kanske har större kunskap eller bättre idéer ta över.

Själv är jag kanske fjantigt överförsiktig, när en av mina halvblod som åring gick över bommen så beställde jag ett nytt släp med; mycket ljus i form av extrafönster, innerdörrar samt panikutlösande bommar fram! Jag tror ärligt talat inte han hade gått in en sån där mörk, sunkig släp en gång till utan stor risk för kalabalik. Jag hade ingen egen släp vid tillfället utan hade hyrt en på macken...Ja, man behöver ju inte ha NYA släpar men jag tror stenhårt på ljus och rymd, inbjudande OCH säker inredning - inga vassa sprintar eller bommar som inte löser ut etc. Minimera risker.

Ja, vi pratade förra gången om att backa till stalldörren men då fick i a f jag en inre bild av en häst som reser sig och slår huvudet i lysrörsarmaturerna, halkar omkring på stallgolvet och klämmer oss mot boxväggarna:crazy: Inte kul.

Ridhus däremot, det skulle jag i a f kanske våga testa - om vi kan hitta någonstans där vi kan få vara för oss själva i ett par timmar.

För att beskriva hans känslighet så kan jag säga att jag vid ett tillfälle råkade dra honom lite i "skägget" när jag skulle dra på grimman vilket resulterade i att han reste sig käpprätt och slog huvudet i taket så det tjongade! Han var upprörd i en kvart efteråt!

Jag har aldrig varit med om någon häst som är så otroligt känslig just för beröring. Han är alltså inte strykrädd eller nervöst lagd för övrigt, tvärtom kan han vara riktigt såsig emellanåt. Jag har svårt att förutse hans snabba och kraftfulla reaktioner på sånt som man tycker är bagateller. Han har VÄLDIGT svårt för att tolerera regn t ex, kan knappt mot regnet. En liten prins på ärten är vad han är!

Fy fasen, det förstår jag. Jag hade fullkomligt smällt av. Och jag tycker det var obehagligt när Armani slet sig :eek:
Jo han har faktiskt blivit himla duktig, som du säger; inget ons som inte för något gott med sig ;)

Har ni kommet på någon lösning för den enorma herren?

De funderar faktiskt på att skaffa en liten lastbil istället, vilket kanske är en snabb genväg till att kunna åka på träningar med honom. I annat fall så väntar ett rätt långdraget tränande innan hon kan åka iväg på någonting ö h t.

Det enda är väl att om man någon gång vill sälja honom så är det ju en nackdel och prissänkare att behöva tala om att han endast går att lasta i lastbil.

Fast jag förstår dem faktiskt, man är ju rädd om sin häst. Har i a f vidarebefodrat vad jag kunnat hitta om olika lösningar på säkrare bakbommar m m.

Tur vi har varsin pålle i mer lagom storlek. eller hur:D

Det finns ju den gamla fiffiga lösningen med balsnören. En liten ögla som hållare. Klipps eller skärs av direkt om det verka gå åt h-e. Brister om man inte hinner med...primitivt men funkar.

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 121
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Jag har haft min häst, ett 15-årigt sto, i snart 2 månader och börjar fundera på att börja jobba på hennes problem vid lastning. Hon går...
Svar
7
· Visningar
4 315
Senast: Cilva
·
Utrustning har ni gjort det? hur blev det? har köpt ett släp med hemska bakbommar, dvs böckmann från 99 :p. har hela tiden tänkt byta bakbommar...
Svar
11
· Visningar
2 976
Senast: Buck
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka