D

Donne

Har suttit och läst lite om lastträning, har fått många nyttiga tips. Men jag hittade inga om hur ni tränar när ni kommer till bakbommen, hur gör ni då. Jag har en häst som bara åkt STOR hästlastbil. jag har tränat hemma i släp, och hon går in utan bråk, och hon väntar tills jag ber henne backa ut. Men hur ska jag göra när jag kommer till bakbom. Känns lite si och så att bara hänga på den. Vill Inte skrämma henne, då det är en känslig dam. Några tips. Har själv funderat på om jag ska be någon att bara hålla en longerlina(som en bom) bakom, skulle hon då backa så känner hon trycket.
 
Sv: Bakbommen

Sålänge du inte har en väldigt lång häst eller väldigt liten transport så nuddar ju knappast bakbommen hästen sålänge den inte tänker backa ut. Sålänge hästen inte har väldigt väldigt lätt till paniken så tror inte jag hästen bryr sej direkt, backe den så brukar normalt hästen acceptera det och stå kvar utan problem.

Sen gör inte så stor grej av det, ställ in hästen och lägg på bommen och stäng luckan.

Sen är det ju lite dumt att ha en longerlina bak om hästen börjar backa och kanske backar ännu mera om den känner att det tar emot och kan komma ut, risken är ju lite att den gör likadant med bommen sen, alltså att hon backar när hon känner för det och är då van vid att det som är där bakom ger efter.

Sen om hästen får väldigt panik och blir rädd så är det ju inte så extremt svårt att bara lyfta undan bommen om man vill det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakbommen

KL
Förstår ditt problem. Har haft en just sådan häst som var hur lätt som helst att få på men att stänga bakbommen var helvetet, han blev så stressad så han slog sönder allt!

Stackaren hade aldrig fått lära sig detta så vi började om från noll.
Han fick gå på lemmen, så pass reglerbar att jag kunde gå framåt 2 steg, backa 3, gå framåt 5 steg, backa 1 osv.
Sedan när han väl var inne så fick en hjälpperson stå bredvid baktill och parat med honom. Det gick INTE att klappa honom på baksidan för då flög han ut.

Så här fick hjälppersonen stå med mig framtill vid hans huvud när han äntligen lärt sig att stå avslappnat i det (öppna baktill) släpet. Hon pratade med honom, klappade huvud och hals och höll kvar handen på hans kropp för att långsamt vandra bakåt med den. Han hade helt klart inte fattat att hans rumpa hör ihop med resten av kroppen och att samma hand kan klappa på halsen och där bak ;)

Så när han förstod att hon bara var vänlig och inte tänkte äta upp honom kunde hon klappa på halsen, lyfta bort handen och klappa på rumpan och insidan av bakbenen.

Efter detta så gick det även att stå bakom och klappa utan "förspelet" vid huvudet :D

Efter ett otaligt antal av dessa träningar gick det öntligen att stänga bakbommen och hästen i fråga har sedan dess åkt som ett lamm! (efter 6 år av helvetespanik-skit och "förbud" att lasta denna häst i annat än lastbil!)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, Jag har en hopphäst som är av lite mindre storlek och har inte jättemycket hals samt byggd pyttelite i framvikt. Hon har en...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: Ray
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 376
Senast: Takire
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp