Bakom hand

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare PonnyBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 313
  • Visningar Visningar 24 163
P

PonnyBus

hallå alla.

I min andra tråd fick jag massa kommentarer om att han gick över lod. Jag har alltid fått lära mig att när en häst går "korrekt" så ska du kunna hänga ett lod (ett snöre med en grej i änden) från pannan på hästen och att de ska peka rakt neri en viss antal grader.. Om hästen går bakom lod så pekar det fel?

Helt förvirrad är jag nu. Har jag lärt mig fel? För en kommentar är att pannan på hästen ska vara parallell med nosen. Nu blir jag verkligen konfundersam!

Shit.

Sv: Bakom hand

Jag har fått lära mej samma sak. Nu har jag inte sett dina bilder men här på buke är det ofta så att om hästen är liiite bakom så tycker alla att du rider rollkur med din häst och att du plågar den... sen är det enligt mej stooor skillnad på bakom hand och bakom lod...

Det handlar ju inte bara om att hästens huvud och nacke ska vara i en viss punkt, för att den ska gå korrekt. Det vet du säkert redan, och eftersom att det var just om huvudets placering du undrade över så kan jag ju svara på det enligt den ridläran jag lärt mig. Då ska nosen befinna sig rakt under pannan, det vill säga nosryggen är 90 grader vinklad mot marken. Om det är det du menar med snöret vet jag inte, men om jag skulle hänga ett snöre i hästens panna så skulle det hänga rakt ner och nosen skulle också nudda snöret.
Men det är inte en regel hur huvudet ska gå. En del hästar går något framför lod som man säger, men går fortfarande i rätt form. Så fixera dig inte vid huvudets placering, formen kommer bakifrån och fram. Lycka till :)

hallå alla.

För en kommentar är att pannan på hästen ska vara parallell med nosen. Nu blir jag verkligen konfundersam!

Shit.

Jag blir också en aning "konfundersam" över en sån kommentar... Beror inte det till viss del också på hästens huvudform? Mina hästar har konkav noslinje, så om jag ska rida dem så att pannan och nosen är parallella, så måste jag rida dem en aning framför lodplanet...

i lod är en linje som går genom ögat och mungipan, om mungipan är framför ögats lodlinje så går hästen framför lod, om mungipan är bakom ögats lodlinje går hästen bakom lod..

denna ponny går i lod.. dvs rätt med huvudet..

Senast ändrad av en moderator:

Men shit.. Det där ser ju verkligen inte ut som jag har tänkt mig? Eller nu ÄR jag förvirrad?

nej, det där är rätt..

väldigt många hästar går bakom lod.. det ger för stor böjning i nacken vilket nyper på nerver och vener i nacken.. det är därför många äldre dressyrhästar (rena dressyrhästar som blivit ihopklämda åt ut och år in) blir knasiga, de får hjärnfel för syret inte når hjärnan..

någon annan som har någon kommentar om det.. ?

tycker många är för koncentrerade på hästens huvud, men de e ju inte där formen sitter.... har fått lära mej att hästen ska gå in i formen. lyfta in bakben och höja ryggen. att man kan rida hästen ihopkrullad o me huvet "rätt" betyder inte att hästen går i form!

nej, det där är rätt..

väldigt många hästar går bakom lod.. det ger för stor böjning i nacken vilket nyper på nerver och vener i nacken.. det är därför många äldre dressyrhästar (rena dressyrhästar som blivit ihopklämda åt ut och år in) blir knasiga, de får hjärnfel för syret inte når hjärnan..

Say WHAAAT!?

Och om hästen på bilden ovan går i korrekt form så har nog Brink och co. något att lära sig :rofl:

Jag VET att fomren inte sitter i nacken, och det var inte det jag frågade för..

Den bilden är väll ett skämt eller? har jag fattat fel?

Tror inte det är ett skämt tyvärr, det är bara bevis på bristande kunskap att lägga in en sådann bild med den förklaringen.

Jag har på senare tider fått lära mig att lod går genom mungipa-öga och INTE nosryggen som alla (även jag) fått lära sig.

Jag kan backa upp dig här. För saken är ju den att vinklingen på huvudet inte är nåt större kvitto på att man gör rätt, men kan definitift vara ett på att man gör fel. Jag tycker hästen på bild har huvudet i lodplanet. Vill man däremot ha grand prix form måste hästens hela överlinjen upp mer och samlingsgraden öka. Dvs huvudets vinkel i förhållande till marken förblir ungefär samma men halsen och manken kommer upp mer och hästen ser maffigare ut.

Jag kan backa upp dig här. För saken är ju den att vinklingen på huvudet inte är nåt större kvitto på att man gör rätt, men kan definitift vara ett på att man gör fel. Jag tycker hästen på bild har huvudet i lodplanet. Vill man däremot ha grand prix form måste hästens hela överlinjen upp mer och samlingsgraden öka. Dvs huvudets vinkel i förhållande till marken förblir ungefär samma men halsen och manken kommer upp mer och hästen ser maffigare ut.

:bow: :bow:

Dock tycker jag att jag inte sett en enda GP häst som har huvudet i lod, alla har bakom. :o

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 814
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 935
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
3 029
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka