Bukefalos 30 år!

ujent96

Trådstartare
Jag undrar om ni kloka dressyrmänniskor kan ge mig lite svar på mina funderingar...
har en femåring som jag varit ute på lite programridningar och två lokala lc med. Saken är den att han blir lite loj på banan och lägger av, alltså tappar all bjudning, med resultatet att han går bakom lod.
Nu till min fråga- är det sämre att gå bakom lod än ö t, och varför/ varför inte? Har fått rätt kraftigt nerdraget för att han går bakom lod nämligen...

Sv: Bakom lod

Det beror nog lite på varför hästen går bakom lod. Är det för att den inte orkar gå korrekt och knäpper av och tappar bakbenen så tycker jag att det är mycket bättre att rida hästen över tygeln.
Dels för att det är oerhört mycket svårare att korrigera en häst som börjat gå fel än att rida den fram till handen från början och för att den måste få chansen att bygga upp sej så att den klarar formen i en takt den klarar av.

Går hästen däremot med ärlig bjudning fram till handen (vilket det inte låter som din gör om den tappar bjudningen) och helst jobbar aningen bakom lod fast bär sej bra och känns bra i handen så gör det mindre och det brukar inte vara några problem att när hästen blivit starkare få en korrekt form.

Jag undrar om ni kloka dressyrmänniskor kan ge mig lite svar på mina funderingar...
har en femåring som jag varit ute på lite programridningar och två lokala lc med. Saken är den att han blir lite loj på banan och lägger av, alltså tappar all bjudning, med resultatet att han går bakom lod.
Nu till min fråga- är det sämre att gå bakom lod än ö t, och varför/ varför inte? Har fått rätt kraftigt nerdraget för att han går bakom lod nämligen...

Klättra, klättra - övergångar, övergångar. Hästen har troligtivs för lite muskler och ork ( troligtvis beroende på hästens ålder sas). En unghäst skulle jag inte heller rida för mkt i ridhus/på ridbana utan hellre rida ut mkt.

Försöker rida ut så mycket det bara går...just för att få en naturlig bjudning framåt...rider max 2 ggr i veckan på bana resten är i skogen!
han har musklat sig ganska mycket senaste månaden och nu börjar jag märka en skillnad...har faktiskt bara på senaste veckan fått upp honom i formen lite och han verkar faktiskt tycka att det e lättare än att gå bakom så det känns som det går på rätt håll nu...:)

Själv har lite jag samma problem med min häst som i vanliga fall är en krut durk. På tävlingsbanan är han så skraj och spak att han inte vågar gå frammåt. Rutin och lydnad är medicinen tror jag. Han ska banne mig gå frammåt för min skänkel även om det är asläskiga saker som händer överallt...

hehe känner igen det där...håller helt med dig, det ska inte vara ngt att fundera över att gå fram för skänkeln.....

Liknande trådar

• Träning av äldre och stel häst
  • Hälta på ponnyn
  • Att rida omkull
  • Utrustningsfrågor P&J for dummies...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat