Bakre kant på fårskinnspad

trofé

Trådstartare
Ja, behövs den, vad har den för funktion? För- och nackdelar? Det finns ju padar som är "släta" baktill samt de som har en uppvikt kant av fårskinn. Vilket är att föredra? Är det bara estetiskt eller fyller det någon funktion med själva kanten baktill?

Sv: Bakre kant på fårskinnspad

jag finner bara det bakre fluffet i vägen och helt onödigt :(, min sadel 17 med kil bossor är för lång för padden pga fluffet. så sadeln ligger antingen upp på fluffet framför sadeln eller bak på fluffet bakom sadeln... = blir inte jämnt.

hade gärna haft en padd utan fluff på ovansidan då det blir mer fri yta för sadeln men hittade inte ngn i min pris klass eller i butik :(.

Det lät ju inte så bra! Jag har precis lånat och testridit en Mattes Correction pad och den var utan kant bak. Den fungerade bra, men började just fundera vad den bakre kanten hade för poäng egentligen...

antagligen bara för att det ser mysigt ut, men jag föredrar helt klart de utan kant.

Jag ser inte heller att den har någon funktion, jag har uppvikt kant bak till hoppsadeln och utan kant till dressyrsadeln.
Det man får tänka på om man har uppvikt kant är ju att sadeln inte får ligga på luddkanten, Mattes paddarna är ganska stora om man jämför med andra billigar märken.
Jag har storlek L med uppvikt kant till 17" och storlek M utan uppvikt kant till 17" sadel.

Jag tycker padden ligger stabilare under sadeln med uppvikt kant. Men det gäller ju att hitta en tillräckligt stor.

Svarar flera.

Det var lite så jag funderade också, att har man kant måste det ju behövas en större/längre pad.

cahs: Men gör det så sotr skillnad i stabilitet ändå? Det är klart att paden kan ju inte åka så långt i sidled kanske, men har man kanal på paden och fäster stropparna fram så borde det ligga ok ändå. Kanske är skillnad om man har en häst som är sned, eller om man själv är sned och får det att röra på sig.

har man bara uppvikt ludd fram så ligger den stabilare under sadeln(har dock inte provat ngn helt utan synligt ludd), men har haft både mattes paddar och medilamb på olika hästar och sadlar och det har inte varit ngn skillnad i stabilitet på de med uppvikt fluff och de utan.

Vad intressant att du har erfarenhet av både Matte och Medilamb, funderar just nu på någon av dem! Hur tycker du de har varit i jämförelse? Är Medilamb för lite svängd/ligger för nära manken? Funderar om Mattes är värd så pass mkt mer. Har möjlighet att köpa en Medilamb begagnad. Sen är också frågan om det spelar någon roll hur mkt paden sticker ut bakom sadeln?

Har testridit med en som är 56 cm (utan kant bak) och har troligen möjlighet att köpa en begagnad som är 59 cm lång, spelar det någon roll?
Den kortare paden stack ut ca 3 cm bakom sadeln.

jag hade tagit den lite längre, känns som lite mer tryckfördelande och om sadeln ev kasar bak eller padden glider fram vid hoppning 2cm så finns det mer av paddden kvar under sadeln.

jag har nu en medilamb padd, haft den i snart ett år och använd nästan varje dag i snitt. den håller formen bra är fortfarande tjock och fluffig och lätt att göra ren. bra kanal och ligger bra på min häst :)

de mattes paddar jag kommit i kontakt med har vari mellan 1-5+ år gamla och använts till flera hästar om dagen, de är i bra kvalitet, håller formen inte så fluffiga som min medilamb men den är ju nyare :p, håller formen väldigt bra och ligger stabilt under sadeln. hade man kardat dom gamla så hade de nog återfått "fluffigheten" direkt. har inte behövt använda kardborrbanden på ngn mattes padd, de flesta har fått dem avklippta för att lättare kunna ta på av sadeln.

tycker att svängningen på paddarna är ganska lika, samt formen på dem. men mattes går lite mer upp i manken vilket är bra på hästar med hög manke ju, annars tycker jag att medilamb är ett prisvärt alternativ till mattes paddarna.

Tack för ditt svar! Då kanske det egentligen inte spelar någon roll vilken jag skulle välja. Då kan det ju vara värt ett test med den här som jag kan köpa begagnat.

Har du förresten en vanlig eller en correction pad?

Då var det väl nått fel på mig och/eller hästen eftersom hur jag än gjorde låg padden aldrig så rakt att jag inte störde mig på det. Hållet den åkte på varierade. Var även utprovad sadel, med padd. En Mattes M, och en 17" Prestige. Har en billigare med uppvikt kant och 17,5" Celine och den ligger still hur hästen en håller på.

Något fel är det säkert inte! :) Men det kan säkert vara olika beroende på vad man har för sadel, schabrak, hur hästen ser ut etc. Säkert också beroende på hur hästen rör sig och vad man rider för något (hopp/dressyr/ute/annat).

Vad är det för något märke på den du har nu som det fungerar med? Måste du ha en större pad nu så att sadeln inte hamnar på den bakre kanten?

Paddar med ludd bak lyfter sadeln lite bak. Det sa iaf sadelutprovaren från Sharpman som jag var hos. Jag har en Mattes med ludd bak i strl M till min 17" Butet o den passar perfekt!

Jag har en terrängsadel med enkelkåpa och använder således aldrig stropparna på schabrak och paddar (utan klipper bort dem). Att det är en kant fram och bak på padden gör att den ligger stilla mellan sadel och shabrak, tror inte att en pad utan bakkant skulle ligga stilla på det viset.

Jag har också sadlar med enkelkåpa och klipper därför alltid bort kardborrebanden på mina fårskinnspadar. Har båda med och utan ludd bak och det är ingen skillnad i hur de ligger, de utan ludd ligger lika still som de med. Tycker det är snyggast utan ludd bak och vill helst inte ha en för stor luddkant framtill heller. :)

Mina favoritpadar är från Christ.

Där ser man, jag har helt enkelt inte haft lust att testa eftersom det kändes som om det möjligvis skulle kunna glida mera då (och det är alltid surt att köpa något och sedan inte använda det för att det inte funkar). Men det är ju bra att veta att så inte är fallet.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 581
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka