Baksidan med sociala medier?

Ok. Då var det inte dig personligen jag adresserade.

Det är också ok att kalla det foliehattvarning, men för egen del handlar det om att öka medvetenheten hos vanligt folk.


Nu gäller det kanske inte just dig, men jag skulle lätt kunna tänka mig ett scenario där nån liten kriminell liga köper (eller stjäl) sån info, och med hjälp av den börjar kartlägga människor som handlar intressanta (och dyra och lättsålda) saker på Internet, för kommande inbrott då flyg och hotell är bokade annorstädes.

En sådan människa kanske tyckte efteråt att det fanns nåt att förlora.
Men det är fortfarande upp till användaren att bestämma vad hen skriver.
 
Att 'av säkerhetsskäl' t.ex knyta sitt mobilnummer till sitt facebookkonto är jättedumt, om nu personlig integritet är en issue. Ty plötsligt vet databasen att all Internetaktivitet kommer från just den telefon som är knuten till DET numret.

Och det hjälper inte att avknyta numret, ty databasen kommer ihåg.
Byt både telefon och nummer, om du vill sopa igen spår bakom dig.

Är väl bara kriminella och folk med hotbild mot sig som behöver sopa igen spåren. (Om de ens lägger spår från början).
Vet du vad!? Facebook vet förmodligen redan vilken dator trafiken kommer ifrån och vilken internetleverantör man har... :p
Jag har knutit tel nr till kontot för att kunna återta det om det kapas men jag surfar aldrig på telefonen. Dessutom; vad spelar det för roll om Facebook vet vilken telefon man surfar från, de registrerar säkerligen datorns ip också, det gör "alla" sajter.
 
Är väl bara kriminella och folk med hotbild mot sig som behöver sopa igen spåren. (Om de ens lägger spår från början).
Vet du vad!? Facebook vet förmodligen redan vilken dator trafiken kommer ifrån och vilken internetleverantör man har... :p
Jag har knutit tel nr till kontot för att kunna återta det om det kapas men jag surfar aldrig på telefonen. Dessutom; vad spelar det för roll om Facebook vet vilken telefon man surfar från, de registrerar säkerligen datorns ip också, det gör "alla" sajter.

Nja, det är redan ett faktum att inbrottstjuvar använder Facebook och sociala medier som mycket effektivare kanal för att reka nya bostäder att göra inbrott i än den traditionella spana vanor i kvarteret-varianten.
 
Nja, det är redan ett faktum att inbrottstjuvar använder Facebook och sociala medier som mycket effektivare kanal för att reka nya bostäder att göra inbrott i än den traditionella spana vanor i kvarteret-varianten.
Ja men man skriver ju inte på facebook vilka tider man är hemifrån eller vad man har för värdesaker hemma...inte jag i alla fall...och har inte profilen offentlig.
 
Ja men man skriver ju inte på facebook vilka tider man är hemifrån eller vad man har för värdesaker hemma...inte jag i alla fall...och har inte profilen offentlig.
Jag har inte en offentlig profil men är rätt generös med information. Men ibland blir man tokig, jag har fått säga år folk som HAR hotbilder mot sig att om de nu måste ha tex Facebook så behöver de ställa in privata profiler och att de inte kan taggas osv. *facepalm*
 
Jag har inte en offentlig profil men är rätt generös med information. Men ibland blir man tokig, jag har fått säga år folk som HAR hotbilder mot sig att om de nu måste ha tex Facebook så behöver de ställa in privata profiler och att de inte kan taggas osv. *facepalm*
Jag brukar skoja lite om att jag nästan kommer tycka synd om den tjuv som gör sig besväret. Fatta trängsvärken han kommer få efter att ha försökt släpa med sig tjocktvn! ;)
Å andra sidan, ska de ny göra inbrott får de helst göra det när jag är bortrest. Har haft vänner som fått inbrott och inbrottsförsök när de varit hemma...
 
Mitt största problem är dock att mina vänner gör alla dessa vansinniga tester/liknelser... som förekommer... vilken hund liknar du... vilken... ja ni förstår....
VARJE gång ni deltager i dylik grej... Säljer ni era kamrater/vänner på facebook...
 
Är det fler än jag som ibland blir nedstämd av sociala medier? Då tänker jag inte på alla delade snyfthistorier och annat utan att man blir väldigt medveten om vilka av ens vänner som umgås och att man är utanför. Det är ju inget man led av tidigare då man helt enkelt inte kände till det.

Har ni upplevt andra saker också?

För att återgå lite till ursprungsinlägget, så är jag inte särskilt aktiv själv på olika sociala medier. Jag känner därmed inte alls igen det där med att bli ledsen eller nedstämd över vad personer i min egen vänkrets skriver, däremot blir jag inte sällan vansinnigt beklämd över vilka åsikter som blottas hos "den breda massan" i diverse diskussioner man stöter på i olika sammanhang, ofta på eller i anslutning till Facebook(-konton) då.

Som kvällstidningarnas kommentarsfält där folk - helt öppet med namn och allt - formligen spyr ut främlingsfientlighet/anti-feminism/personangrepp och rent allmänt visar total brist på all form av kritiskt tänkande och eftertänksamhet. DET gör mig riktigt nedstämd. Att se vilket fruktansvärt hat helt vanliga människor uppenbarligen sitter inne med. Man kan höra puckade åsikter dryftas i fikarummet på jobbet liksom, men sån öppenhet som på nätet är det sällan man stöter på IRL, tycker jag.
 
Mitt största problem är dock att mina vänner gör alla dessa vansinniga tester/liknelser... som förekommer... vilken hund liknar du... vilken... ja ni förstår....
VARJE gång ni deltager i dylik grej... Säljer ni era kamrater/vänner på facebook...
Men hur funkar det? Får dom då tillgång till alla vännernas konton, eller vad är det som händer?
 
Jag brukar skoja lite om att jag nästan kommer tycka synd om den tjuv som gör sig besväret. Fatta trängsvärken han kommer få efter att ha försökt släpa med sig tjocktvn! ;)
Fniss, ja jag funderar ibland på den tjuv som hittade en proppfull resväska i en låst bil och som bröt sig in o knöck den. Skulle velat se minen när tjuvis öppnade den lovande väskan ...och fann trasiga paltor på väg till återvinningen. :laugh: Inte värt träningsvärken om man säger så.
 
Fniss, ja jag funderar ibland på den tjuv som hittade en proppfull resväska i en låst bil och som bröt sig in o knöck den. Skulle velat se minen när tjuvis öppnade den lovande väskan ...och fann trasiga paltor på väg till återvinningen. :laugh: Inte värt träningsvärken om man säger så.
OT på samma ämne.

Eller den tjuv som länsade postlådor och fick med sig ett tjockt vadderat kuvert.
Parasitprover på väg till labbet.....
:rofl:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 014
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 891
Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 305
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp