Baksidan med sociala medier?

Fast här undrar jag. Vad är det för mycket information som "man" lämnar ut? Jag måste erkänna att jag lämnar ungefär samma hårda fakta som t ex hos Storytel. Födelsedatum, kön, namn, adress, telefonnr. Fast hos FB registrerar jag inte ens ett kontokort...

Allt du skriver till dina vänner. Allt du klickar på.

FBs stora utmaning just nu är att få så många som möjligt att stanna länge på sajten och helst ha den alltid som startpunkt. Det handlar bara om att få tillgång till mer information om varje enskild användare.

Om du läser användaravtalen mellan en vanlig webbutik och Fb, så är skillnaden stor. FB kapar åt sig enorma rättigheter att göra precis vad de vill med information som du delger deras servrar.

En webbutik brukar inte kapa åt sig andra rättigheter än att kunna serva dig som kund. Men vissa av dem är också otäcka.

Är man bara medveten om det så kan var och en göra ett medvetet val och inte slentrianmässigt överlämna allt till ett privat företag.

Eller för den delen göra ett medvetet val att det inte är ett problem att slentrianmässigt överlämna allt.
 
Allt du skriver till dina vänner. Allt du klickar på.

Och det bestämmer man ju själv. Hela tiden.

I vissa inlägg framstår det som FB aktivt går in och kapar en identitet, men det handlar ju hela vägen om frivilliga val. Jag kan tycka att vissa nättjänster vill ha information de egentligen inte alls behöver för det jag ska anlita dem för. Och det är ju upp till mig att bestämma om jag vill köpa tjänsten och lämna uppgifterna, eller söka annan tjänsteleverantör.
 
Och det bestämmer man ju själv. Hela tiden.

I vissa inlägg framstår det som FB aktivt går in och kapar en identitet, men det handlar ju hela vägen om frivilliga val. Jag kan tycka att vissa nättjänster vill ha information de egentligen inte alls behöver för det jag ska anlita dem för. Och det är ju upp till mig att bestämma om jag vill köpa tjänsten och lämna uppgifterna, eller söka annan tjänsteleverantör.

Precis. Det lät på inlägget bara som att FB kunde jämställas med vilken webbutik som helst - och det stämmer verkligen inte. FB har helt andra dimensioner i sina användaravtal.
 
@Lovisaleonora du har nog helt rätt, jag ville beskriva mig som en schäfer eller vallhund i inlägget men var lite oklar om det skulle gå fram vad jag menade. Sen var det å andra sidan betydligt lättare än jag trodde att göra av med Fb. Släckte kontot helt och startade ett nytt efter ett halvår ca för att kunna använda loppisgrupperna. Jag var helt enkelt färdig :)
 
There is no such thing as a free lunch

Ett välkänt faktum. FB är gratis för användaren, sett till pengar. Vi byter med information. Vårt kontaktnät. Vem vi är och vad vi gör. Men det är FB som har den informationen, förfärande många tror att man måste ha allt öppet och offentligt, vilket ju inte är sant. Jag bestämmer själv vad jag vill visa.

Men att tro att FB är stort och lever på luft och välgörenhet är mer än lovligt naivit. Spåra pengarna och man får veta vad affärsidén består i.
 
Huvudproblemet med fb, insta, twitter, google, diverse appar etc är att de aggregerar data om dig i sina databaser - som sedan (mkt sannolikt) aggergeras i en amerikansk jättedatabas.
Fb vet därför sannolikt mer om dig än vad du kan ana.

Att 'av säkerhetsskäl' t.ex knyta sitt mobilnummer till sitt facebookkonto är jättedumt, om nu personlig integritet är en issue. Ty plötsligt vet databasen att all Internetaktivitet kommer från just den telefon som är knuten till DET numret.

Och det hjälper inte att avknyta numret, ty databasen kommer ihåg.
Byt både telefon och nummer, om du vill sopa igen spår bakom dig.
 
Huvudproblemet med fb, insta, twitter, google, diverse appar etc är att de aggregerar data om dig i sina databaser - som sedan (mkt sannolikt) aggergeras i en amerikansk jättedatabas.
Att 'av säkerhetsskäl' t.ex knyta sitt mobilnummer till sitt facebookkonto är jättedumt, om nu personlig integritet är en issue. Ty plötsligt vet databasen att all Internetaktivitet kommer från just den telefon som är knuten till DET numret.

Och det hjälper inte att avknyta numret, ty databasen kommer ihåg.
Byt både telefon och nummer, om du vill sopa igen spår bakom dig.

Och? Jag känner att det blir lite foliehattsvarning här nu. (Nej jag har inget telefonnummer kopplat till mitt konto. Och jag ser ärligt talat inte att jag skulle ha någon speciellt hemlig eller viktig information).
 
There is no such thing as a free lunch

Ett välkänt faktum. FB är gratis för användaren, sett till pengar. Vi byter med information. Vårt kontaktnät. Vem vi är och vad vi gör. Men det är FB som har den informationen, förfärande många tror att man måste ha allt öppet och offentligt, vilket ju inte är sant. Jag bestämmer själv vad jag vill visa.

Men att tro att FB är stort och lever på luft och välgörenhet är mer än lovligt naivit. Spåra pengarna och man får veta vad affärsidén består i.

Naturligtvis inte, det är naivt att tro det. Jag är inte bekväm med att "betala" med mina uppgifter och vanor/sökningar till FB och har därför inte FB. Mer komplicerat än så är det inte.
 
Och? Jag känner att det blir lite foliehattsvarning här nu. (Nej jag har inget telefonnummer kopplat till mitt konto. Och jag ser ärligt talat inte att jag skulle ha någon speciellt hemlig eller viktig information).

Hemlig eller viktig är inte nyckelordet - utan värdefull. Den är så värdefull att den betalar för ditt medlemskap och genererar stora vinster till företaget.

Men jag tycker som @Lovisaleonora och @athena_arabians, antingen tycker man att det är övervägande positivt och är med eller så väljer man att inte vara det. Inte mer komplicerat än så. Just FB tycker jag bara att man ska vara medveten om att de har ganska extrema användaravtal jämfört med de flesta andra.
 
Hemlig eller viktig är inte nyckelordet - utan värdefull. Den är så värdefull att den betalar för ditt medlemskap och genererar stora vinster till företaget.

Men jag tycker som @Lovisaleonora och @athena_arabians, antingen tycker man att det är övervägande positivt och är med eller så väljer man att inte vara det. Inte mer komplicerat än så. Just FB tycker jag bara att man ska vara medveten om att de har ganska extrema användaravtal jämfört med de flesta andra.
Jag bara undrar vad jag förlorar på det?
 
Jag bara undrar vad jag förlorar på det?

Vissa skulle här säga "din integritet".Jag lägger dock helt annan tolkning i just ordet integritet än vad som görs när det uttalas i den meningen.

Jag lämnar inte ut mer än vad jag gjort i vilket publikt forum som helst, det jag ser som värdefullt för FB är mitt kontaktnät och att de spårar mina surfningar och skickar riktad reklam till mig när jag är inne på just FB. De vill åt mina mönster, mina värderingar och mina vänner.

Det är OK för mig, för jag lägger inte ut hela mitt privatliv och jag förutsätter att min lilla vänskara faktiskt vet att de är på just FB. Dock skulle jag aldrig skicka på dem spelförfrågningar och liknande, där går verkligen gränsen!
 
Facebook vet vilka vänner jag har. De vet vilka sidor jag brukar besöka och vilka internet-vanor och sökningar jag har.
Sen säljer de den infon till företag.

Är det mer som de gör?
 
Du vinner ju medlemskapet. Vad man förlorar är upp till varje enstaka individ att bedöma.

Läsning för den som är intresserad:
http://www.huffingtonpost.com/2014/07/21/facebook-terms-condition_n_5551965.html
http://www.telegraph.co.uk/technolo...itions-why-you-dont-own-your-online-life.html
Jaha? Men det är väl inget konstigt eller nytt? Folk får spamma mig med riktad reklam hur mycket de vill. Jag känner att jag förlorar ungefär ingenting.
 
Det som skulle vara intressant att veta är om Facebook tex rapporterar till myndigheter tex vad som anses vara avvikande sökningar.
Speciellt i vissa länder.
Men det kanske Google etc redan gör?
 
Och? Jag känner att det blir lite foliehattsvarning här nu. (Nej jag har inget telefonnummer kopplat till mitt konto. Och jag ser ärligt talat inte att jag skulle ha någon speciellt hemlig eller viktig information).
Ok. Då var det inte dig personligen jag adresserade.

Det är också ok att kalla det foliehattvarning, men för egen del handlar det om att öka medvetenheten hos vanligt folk.

Jaha? Men det är väl inget konstigt eller nytt? Folk får spamma mig med riktad reklam hur mycket de vill. Jag känner att jag förlorar ungefär ingenting.
Nu gäller det kanske inte just dig, men jag skulle lätt kunna tänka mig ett scenario där nån liten kriminell liga köper (eller stjäl) sån info, och med hjälp av den börjar kartlägga människor som handlar intressanta (och dyra och lättsålda) saker på Internet, för kommande inbrott då flyg och hotell är bokade annorstädes.

En sådan människa kanske tyckte efteråt att det fanns nåt att förlora.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 015
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 891
Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 306
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp