Bakterier på saker

Jag skulle be honom tvätta rent toan inklusive dörrhandtag och liknande samt köra lakan och handdukar i 90 grader, sen hoppas på det bästa

Enligt vad jag lärt mig kan man smitta från det att man själv har blivit smittad men även ännu inte fått symtom (inkubationstid). Jag läste mycket noga om detta efter att ha fikat med en kollega som sen gick hem och spydde och jag själv skulle jobba hela julhelgen.. :nailbiting: Men oddsen är nog hyfsat bra om den smittförande haft god handhygien.

Calici smittar verkligen något helt sjukt, jag har aldrig kunnat träffa en drabbad patient utan att bli smittad. Jag hade betalat MYCKET dyra pengar för ett vaccin...!!!

Enligt vad jag lärt mig kan man smitta från det att man själv har blivit smittad men även ännu inte fått symtom (inkubationstid). Jag läste mycket noga om detta efter att ha fikat med en kollega som sen gick hem och spydde och jag själv skulle jobba hela julhelgen.. :nailbiting: Men oddsen är nog hyfsat bra om den smittförande haft god handhygien.

Calici smittar verkligen något helt sjukt, jag har aldrig kunnat träffa en drabbad patient utan att bli smittad. Jag hade betalat MYCKET dyra pengar för ett vaccin...!!!

Det är också viktigt att ha i bakhuvudet att vinterkräksjukans virus fortsätter att utsöndras 48 timmar efter att symptomen har slutat! Alltså, om man blir "frisk" t.ex. måndag kväll så kan man smitta andra ända fram till onsdag kväll :).

Knapplån med tips från coachen:
Tvål och vatten till handhygienen och klor till rengöringen är det mest effektiva :up:. Handsprit funkar inte på kräkvirus.

Enligt "min" kontakt som jobbade på SMI kunde man möjligtvis smitta strax innan man får symptom, men det är ju avföring och kräk som smittar så det är ändå ganska svårt att bli smittad av någon då. Kunskapsläget kan ju ha ändrats men enligt honom smittade man inte under inkubationstiden, förutom då möjligtvis ett tag innan symptom.

Åh ja vaccin. Herregud vad lycklig jag skulle bli över det (är sjukt lycklig över ondansetron så man vanligtvis slipper spy i alla fall om man blir sjuk). Risken är väl att en biverkning av vaccinet kommer vara just kräkningar :nailbiting:.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog... 2
Svar
26
· Visningar
2 066
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 250
Senast: Iamia
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 236
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 212
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka