Baktvikt på sadel, vad för betydelse?

sky_fly

Trådstartare
Okej, en fundering här som vi i stallet inte fått ett svar på..

Ena hästens sadel ligger i bakvikt ordentligt.
Men till saken här ju att hästen går kanon i denna sadel och visar inga tecken på att tycka att sadeln är obehaglig att ha på sig. Ingen ond rygg och kan bygga muskler.

Så varför är det så förbjudet att ha en sadel som ligger i bakvikt?
Eftersom tyngden kan väl inte centreras till just bakvalvet bara för att den ligger i bakvik, man sitter ju trots allt på hela sätet.
Förhindrar det någon muskel eller är det bara en myt?

Sv: Baktvikt på sadel, vad för betydelse?

En sadel som ligger i bakvikt är försmal. Antagligen så följer inte bommen ryggen och det skapar punkttryck = inte alls bra. Hur läng har hästen gått med sadeln? Problemen kommer inte förrns senare.

I ryttarsynpunkt är det jättesvårt att rida i en sadel som ligger i bakvikt, man hamnar inte rätt. Så det är dåligt för båda parter när en sadel ligger i bakvikt.

Har du förresten sätt hästen röra sig i en sadel som inte ligger i bakvikt?

Men den ligger ju bra fram och lämnar bra med utrymme längs ryggen och är inte för smal.. Han har haft den i flera månader.. Sedan början av sommaren eller något sådant, och ännu inte fått några problem.

Och själv tycker jag att det går bra att rida i den, bara det att det är en aning svårare. Men det gåre och jag har fått bättre sits själv i den sadeln.

Och om jag inte sett en häst som blivit riden av en sadel som inte ligger i bakvikt skulle jag ju aldrig ha sagt att han går bra..
För jag brukar inte grunda mina argument på endast en sida. ;)

Har inte tillgång till bilder just nu men så fort jag kan så lovar jag att lägga in.

Kanske lämnar för mycket utrymme vid ryggraden ;)

Bild på hur sadeln ligger kanske vore bra? En sadel som ligger kraftigt i bakvikt är inte bra varken för ryttare eller häst.

Kan ev ta en bild på min häst i en sadel som jag gärna hade velat att den låg bra.
Men den ligger i bakvikt. Ska försöka komma ihåg i morgon :) Kan vi jämföra lite. Dock skulle jag aldrig rida i den sadeln.

det är även ganska självklart att ryttarens vikt blir fel fördelad när sadeln ligger i bakvikt.
Att hästen inte visar ngt behöver inte betyda att den inte har ont, vissa hästar kan ha otrolga smärtor utan att visa ngt.
Varför inte skaffa en välpassande sadel o ta hand om din häst.

det är även ganska självklart att ryttarens vikt blir fel fördelad när sadeln ligger i bakvikt.
Att hästen inte visar ngt behöver inte betyda att den inte har ont, vissa hästar kan ha otrolga smärtor utan att visa ngt.
Varför inte skaffa en välpassande sadel o ta hand om din häst.

Ehm.. ursäkta?
Sen när fick du information om att hästen inte blir omhändertagen?
Jag blir så utomordentligt trött och irriterad på folk som hela tiden på detta forum som häver du sig kommentarer när de inte vet ett skit! :mad:

Och om jag nu måste säga det så att ni inte behöver dra den slutsatsen igen;
Hästen mår hur bra som helst och visar INGA tecken på minsta obehag. Och till saken hör att han är mycket för att visa att han har ont. Gör det mesta för att 'tyck mera synd om mig matte' och 'ajajaj vad ont jag har, ge mig en puss'
Så att han känner något vid just den sadeln är uteslutet, faktiskt.
Och i övrigt tas hästen hand om och har en annan sadel.
Men det kunde ju vara kul att rida i en dressyrsadel och verkligen arbeta igenom hästen vissa gånger.
Visst, att köpa en ny sadel är väl inte farligt, men när man fått en sadel nästan ny och nästan gratis så vill man gärna att det går att rida i den.

Nu tycker jag att du ska ta dina kommentarer och försvinna om du inte har något vettigt att säga. :)

Om du nu är så säker på att hästen inte har ont varför ställa denna fråga?

Inget illa menat.

Har man en sadel som ligger kraftigt i bakvikt så får hästen ett stort tryck längre bak på ryggen och det vill man ju inte ha (njurar och andra mjukdelar..). Det finns ju också en anledning till varför sadeln ligger som den gör, om den är byggd för att ligga så, försmal, hästen är byggd i kraftig uppförsbacke. Nästan alltid handlar det om att sadeln är försmal.

Du har ju reagerat på sadeln, varför?

Rid inte i en för smal sadel som ligger i bakvikt!

Jag har själv gjort misstaget att rida för länge med en sådan sadel. Den var bara aningens för smal och låg i lite, lite bakvikt. Sadeln gjorde inga märken på hästen och han visade aldrig någonsin något missnöje med den, vilket gjorde att jag red på. Tills jag en dag upptäckte att musklerna började tillbakabildas vid den punkt på ryggen där trycket antagligen blev som störst.

Jag verkligen skäms, skäms, skäms som lät det gå som det gick. Jag har nu bytt till en bomlös sadel (mycket svårt att hitta bomsadel som passar) och musklerna börjar komma tillbaka.

som du märker är jag intwe ensam om att tycka såhär.
Varför inte rida i en dressyrsadel som passar hästen, bara för att han inte har ont nu betyder inte att han inte kommer få det, varför chansa.
Det är om att inte ha bilbälte när man köp bil eftersom man aldrig krockat, otroligt dumt.
Jag står för det, sklulle inte ha problem att ifrågasätta ngn som har en illasittande sadel IRL heller.

Okej, en fundering här som vi i stallet inte fått ett svar på..

Ena hästens sadel ligger i bakvikt ordentligt.
Men till saken här ju att hästen går kanon i denna sadel och visar inga tecken på att tycka att sadeln är obehaglig att ha på sig. Ingen ond rygg och kan bygga muskler.

Så varför är det så förbjudet att ha en sadel som ligger i bakvikt?
Eftersom tyngden kan väl inte centreras till just bakvalvet bara för att den ligger i bakvik, man sitter ju trots allt på hela sätet.
Förhindrar det någon muskel eller är det bara en myt?

Min teori är att problemet främst blir för ryttarens sits. Sedan om sadeln är för trång och därför inte ligger bra är det naturligtvis inte bra för utvecklingen av ryggmusklerna på hästen. Jag antar att du inte har ett antal tusen i bakfickan att köpa sadel för imorgon så varför inte ha en padd med stoppning bak så att sadeln ligger rakt och inte riskerar att "knipa" i mankregionen medan du i lugn och ro kan kolla upp om du måste byta sadel med annan bomvidd eller om det kan räcka med att stoppa om sadeln. Padd är inget jag brukar rekomendera som permanentlösning men som tillfällig lösning är det bra.

Som tips tycker jag att stübbensadlarna oerhört ofta passar många hästar. Ganska dyra men håller oändligt många år:rofl: Jag har en stübben som passat alla mina hästar av ädlare modell och en stübben som passar grövre modell på häst. Den för grövre hästar ligger precis lika bra på min mammas halvblod (170+) som min dotters lite kraftigare connemara. Den smalare passar min connemarapojke (ädel modell) och mitt varmblod. Rätt fantastiskt va:banana: Gu' vad jag babblar:rofl::rofl::rofl:

varför inte ha en padd med stoppning bak så att sadeln ligger rakt och inte riskerar att "knipa" i mankregionen medan du i lugn och ro kan kolla upp om du måste byta sadel med annan bomvidd eller om det kan räcka med att stoppa om sadeln. Padd är inget jag brukar rekomendera som permanentlösning men som tillfällig lösning är det bra.

Nej, nej, nej! En pad gör bara en trång sadel ännu trängre. Flyttar man dessutom fram ryttarens tyngd så lär det gå mer illa.
// Linda

Om manlägger in en kilpadd så blir trycket på manken ännu större :cool:

Jag är ytterst tveksam till att Stubbensadeln verkligen passat alla de där hästarna. Folk tror att de passar alla hästar men det gör de inte, det är en sadel precis som alla andra och som passar en viss typ av rygg. De är inte heller en så vid sadel som många tycks tro...

tycker oftast att stubben är alldeles för svängda o inte alls passar så många olika typer av hästar.

Nu tänkte jag ju ta kort på en sadel som jag provade som jag ville skulle ligga bra, låg ordentligt i bakvikt= inte bra. För övrigt låg den ju bra. Men den går ju inte att rida.
Det var just en Stubben sadel som alla tror passar alla!
Men hann inte med kort i dag! blir i morgon!!

Vill du inte lyssna så behöver du inte heller skriva sådana trådar :smirk:

Om vi lade in bilder så du fick avgöra vilka som låg rätt, skulle du då kunna avgöra vilka som låg rätt?

Om sadeln ligger i bakåtvikt kommer ryttarens tyngd fel och bommen fördelar inte trycket på rätt sätt som den är konstruerad för. Sadeln ska ligga i jämvikt (varken fram eller bakvikt!).

En häst visar inte alltid om det gör ont. Eller så känns det bra till en början men efter ett tag går allt åt helsike. OM man inte har en rätt tillpassad sadel får rygg och muskulatur skador som kan ta tid att rätta till.

Oförstånd är största boven. Ingen sadel passar alla hästar i hela världen

Problemet jag uppelver med en sadel i obalans (bakvikt t ex) är att det är omöjligt för ryttaren att få en juste bäckenposition. Detta i sin tur gör att viktfördelningen blir kajko. Och detta ger hästen svårt att balansera, gå i vettig form, tolka hjälper - kort sagt: det går inte att rida utan bäcken!

Sedan kan man ju inte komma undan att en sadel i bakvikt är en sadel som inte passar hästen. Det är den dystra sanningen.

En fundering:
Det kanske inte är sadeln som är i bakvikt utan sitsen som helt enkelt är baksutten?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: caballus
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025