Baktvikt på sadel, vad för betydelse?

Sv: Baktvikt på sadel, vad för betydelse?

Okej.. Nu har jag flyttat bak sadeln. Men som det verkar är det hans mage ( :angel: ) som är i vägen då man spänner sadelgjorden och den dras fram. :crazy:

Hur som helst, bilderna;

DSC08254.jpg

DSC08255.jpg

DSC08256.jpg

http://s40.photobucket.com/albums/e213/Sky_fly/?action=view&current=DSC08259.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e213/Sky_fly/DSC08260.jpg?t=1200329874
http://i40.photobucket.com/albums/e213/Sky_fly/DSC08263.jpg?t=1200330159
http://s40.photobucket.com/albums/e213/Sky_fly/?action=view&current=DSC08264.jpg

Okej.. Nu har jag flyttat bak sadeln. Men som det verkar är det hans mage ( :angel: ) som är i vägen då man spänner sadelgjorden och den dras fram. :crazy:

Att bedöma hur en sadel ligger utifrån bilder är alltid vanskligt. Som det ser ut nu så ser den ut att ligga på rätt plats på hästen. Den hamnar fortfarande i bakvikt. Min gissning är att den är för smal för hästen. Som har skrivits tidigare har det normalt sett inte en positiv inverkan vare sig på hästens rörelser, möjlighet att utveckla ryggmuskler eller ryttarens sits och möjlighet att använda hjälperna på bästa sätt.

När det gäller att sadeln åker fram så har vissa hästar sadelgjordsläget för långt fram av naturen eller pga för rund mage. Jag har en lite rund kuse.;) På en sådan häst brukar det ofta fungera bättre med en sadel där stropparna sitter som i ett Y under sadeln dvs att främre stroppen går från koppjärnet.

Bra för rundmagad häst (eller att främre stroppen kommer ut ännu längre fram och ned):
attachment.php

Dåligt för rundmagad häst:
attachment.php

Om du inte rider i den alltid utan bara ibland och den andra sadeln ligger bra, så skulle du kunna lägga en padd under sadeln där bak.

Ta en tunn benpadd, typ en sån vit med skumgummi i och bomull eller vad det är utanpå, som man klipper lagom stor. Klipp den ca 3-4dm bred, vik dubbel och lägg den till att börja med mitt under sadlen som på bilden.
Sen får du se om den behöver flyttas fram eller bakåt. Eller om du bara behöver den enkel vikt. Man får exprimentera lite till sadlen ligger jämt. Det viktigaste är att när du har sadlen med padd som du har tänkt dig, ska du hålla en hand på sadlen och trycka ner den samt stoppa en hand under sadlen och dra längs hela bossan, det ska då vara ett jämt lätt tryck hela vägen, likaså när du drar handen rakt ner från manken.
Prova också att få hästen att höja ryggen genom att dra med fingrarna under magen eller få den att sänka halsen. Sadlen ska då höjas rakt upp, inte mer fram eller bak. Då kommer den att ligga i balans även när hästen jobbar.

Hoppas du förstår hur jag menar, det brukar funka bra och är en metod som vår massör använder om hon tror hästarna kommer växa i sadlen eller om de bara ska vara i stallet en kortare tid men ändå behöver en bra sadel.
Ligger padden så i mitten höjer man upp den bak, men också hela sadlen vilket gör att den inte trycker lika mycket på manken som en padd som bara var tjock där bak skulle få den att göra.

Bild

Sen en tanke bara, du säger att både du och hästen jobbar och får bra sits med denna sadlen, tänk så bra det hade blivit med en perfekt passande sadel ;)

Glömde säga att försök lägga den ännu längre bak. Glider den fram kan du prova en svängd sadelgjord, eller sätt hästen på bantning :angel::D

Även om man höjer sadeln bak, kommer den trycka på manken... problemet ligger ju i bomvidden, som är för smal och det är det som orsakar bakvikten! Det kanske ser bra ut men sadeln är och förblir för smal. Det går inte att använda en pad för att korrigera en för smal sadel, bara om man vill fylla ut en för vid...

Ts, jag tror faktiskt att din sadel är för smal, utifrån bilden iaf... men det går ju inte att döma ut en sadel genom att se den på en bild, verkligheten kan ju vara annorlunda. Ta ut en sadelutprovare så får du ett bättre svar!

Jag tycker oxå sadeln verkar för trång, och hamnar då i bakvikt, även när du lagt den på rätt ställe. Blir ännu värre med ryttarens tyngd oxå.Jag har svårt att tro att man kan få en bra lodrätt sits i en sådan sadel. Tror inte en pad är någon lösning i detta fallet, kommer nog bara förvärra trycket, fast då på manken. Det ser ut som den är för smal, när man ser bilderna framifrån. Detta gör att den inte ligger tät intill hästen,ligger ostadigt, och hamnar bakåt, istället för att trycket fördelar sig jämt över musklerna som ligger längst hästens ryggrad.

Försök hitta en med bredare bom, och ta hjälp av nån som kan, så ska du se att du och hästen får en längre tid utan onödiga skador och tryck.

Detta är dock bara vad jag kan se utifrån en bild, som tidigare skrivits, ta ut nån som kan, så får dom avgöra!Verkligheten är ju det som räknas!

Måste sist säjja att alla eloge till dej som tar hjälp när du känner att allt inte är rätt:bow:

Lycka till!

Senast ändrad:

Tack för era kommentarer! :)

För smal alltså.. Det ska kollas upp, jämföras med den andra sadeln och sådant stuff.

Och en kilpadd är vad jag haft erfarenhet ifrån förut, för mestadels skräp. Det kommer bli trängre vid manken och är ju endast en tillfällig lösning. Så det är nog uteslutet trots allt.

Så vi får se vad som händer. Om man finner en ny dressyrsadel eller om man får hålla sig till allrounden. :D

Tack för hjälpen i vilket fall! :bow::bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 141
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur