Balansering med franska fötter?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Nebraska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 459

Nebraska

Trådstartare
Min nya häst har typiska franska fötter(Tibur) :crazy: .
Och jag vet inte riktigt vad jag ska sko med,då hon dessutom är en naturtravare,och ska väl helst gå så lätt som möjligt.Tips och allmäna råd mottages :) .

Sv: Balansering med franska fötter?

Kan du beskriva hovarna lite mer? Jag har fått för mig att franska hästar generellt har ganska bra hovar. Hade Tibur väldigt små? Var de platta också?

Vad tror du om patentsko eller kombisko?

"Barfotaskon," en jättetunn aluminiumsko som är räfflad......

hittade denna, men det är inte samma som jag har brukat att använda
http://www.elitskon.se/

Senast ändrad:

"Tibur-fötter" brukar väl innebära ständigt trasiga och platta hovar?

Håller med Martha: Patentsko med tunn sula eller Elitskon som är suverän till just trasiga hovar då den balanserar och tillåter hoven att röras även höjd- och sidledes (dock är den tunn och en plattfotad häst kan bli sulöm).

Jag som trodde "franska fötter" var ett begrepp :angel: .
Hon har inte platta fötter,men tunn sula och hoväggarna är hårda men frasiga.Dvs. spricker lätt vid sömtagen.
För dagen har hon patent med sula ;) -
Hovis har gett råd om flärp,själv funderar jag på päron.

Jag har heller aldrig hört det begreppet. :confused:

Min med Tibur som morfar har bra men lite platta fötter.

Jag har fått rekommendationen att ALDRIG lägga på päronskor på mina hästar. De lägger för mycket vikt just där skon viks in under foten och så får hästen hovsprickor. Jag kör mina på PG-skor som sparar lederna och det blir ett jämt tryck under hela hoven. Givetvis ska det ligga silicon mellan plåtsulan och hoven.

Jag har fått rekommendationen att ALDRIG lägga på päronskor på mina hästar. De lägger för mycket vikt just där skon viks in under foten och så får hästen hovsprickor. Jag kör mina på PG-skor som sparar lederna och det blir ett jämt tryck under hela hoven. Givetvis ska det ligga silicon mellan plåtsulan och hoven.

Tjärdrev funkar också, dessutom luktar det bättre i hoven när man skor om än med silikon...

Sedan är det aldrig bra med plåt direkt mot hoven (den "murknar" liksom). En grön filt/plastsula mellan hoven och plåtsulan är att rekommendera om man vill undvika detta. PG-skor är dock annars en bra uppfinning. Men jag vet inte om de riktigt är till för precis samma sak som päronskorna.

Senast ändrad av en moderator:

Med PG blir hon för tung. Är inte heller överförtjust i päron,men det har två fördelar. Det skulle avbelasta den delen som ho har haft en böld på,plus att det inte skulle behövas sömmas längre bak.Oh det är där hon är som sämst.

Jag har ingenting emot päron, det fungerar bra på min märr.
Däremot så är det väl inte en "vardagssko" då trycket på strålen blir lite högt i längden. De bör väl inte sitta mer än ca 3 veckor.:crazy:
Hon går med flappisar med stråltryck till vardags.
Framhovarna växer som ogräs numera (det tog ca 4 månader innan det märktes nå'n skillnad), så det skulle nog jag använda.

Min egen (Black Runner) vart väldigt fin av just Patentskorna. Dock utan sula.
Sen har jag sett en med väldigt dåliga hovar bli åtmintone bättre med Elitskon, den finns ju för fram nu oxå.

usch, jag skulle ladrig lägga på PG på mina hästar.. gillar inte den skon alls..

Min nya häst har typiska franska fötter(Tibur) :crazy: .
Och jag vet inte riktigt vad jag ska sko med,då hon dessutom är en naturtravare,och ska väl helst gå så lätt som möjligt.Tips och allmäna råd mottages :) .

hej! får man fråga vad hästen heter?

usch, jag skulle ladrig lägga på PG på mina hästar.. gillar inte den skon alls..

Det finns många hästar som trivs jättebra med PG.

Mina hästar får gå med de skor (eller barfota) som hjälper dem att prestera sitt max.

När jag har "träningsperiod" anv jag mkt gärna PG-skor. Men strtar inte med dom pga tyngden.

Med PG blir hon för tung. Är inte heller överförtjust i päron,men det har två fördelar. Det skulle avbelasta den delen som ho har haft en böld på,plus att det inte skulle behövas sömmas längre bak.Oh det är där hon är som sämst.

Be hovis göra en sko med stråltryck och avlastn vid bölden:idea: Förslagsvis av en Patentsko då.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 661
Senast: Rosett
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 132
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 401
Senast: Tantan
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka