Balanstygel

vilse

Trådstartare
Bild1
bild2

I produktbeskrivningen står det att denna tyglen (tillsammans med vanligt träns) skall hjälpa hästen att återfinna sin balans. Den skall även samla ihop hästen, hjälpa till att länga steget och runda nacken på hästen.

Kan något förklara hur? :confused:

Sv: Balanstygel

Ja det svaret vill jag också höra. För det där fattar jag inget av.
Ens om det är rent dravel så fattar jag inget utav det. :crazy:

hahaha, jamen jahadu. Nej. Jag håller med Spider, även om det skulle vara skitsnack så förstår jag inte alls hur de tänkt?

Jag fattar inte heller hur dom menar då.
Den där ringen kan ju möjligtvis vara till för ryttarens balans. ;)

Men den kanske håller ordning på ryttarens händer så ryttaren inte stör hästen så mycke.
:idea:

Jo, det kan jag mycket väl tänka mig. Men hur gör det att hästen länger steget? Eller böjer nacken?

Känns mest som en dyr "fegistygel" :devil:

Och sitter man och håller i en sådan har man en förmåga att hamna framåtlutad = hästen tappar balansen lättare. Enligt produktbesrivningen skulle hästen hitta balansen lättare.... :angel:

Nä, jag fattar inte alls. Tror jag skall maila och fråga :D

En ring runt halsen har jag varit med om att det fungerar för att få en stadigare häst. Även att få upp hästar som vill "trilla framåt".
Jag ger mig inte på att förklara exakt hur det fungerar.
// Linda

Men håller du i den, eller hänger den helt lös?
Fattar det fortfarande inte.
Det kanske ger hästen en känsla av sin bog och hals. *funderar*
Men jag väljer nog att vara väldigt skeptisk.

Jaa, det var en bra fråga!
Om man håller i remmarna som går från nosen över halsen så är det enda jag kan tänka för hästbalans är att mindre ryttar-o-balans hamnar i munnen.. och då får det inte lika stort "utslag" i och med att munnen är känsligare. :smirk: Och för steglängningen att den har mindre procent handhängande ryttare i munnen = kan ev länga steget lite, eller iaf springa lite fortare. :devil: Eller så är det bara lur.. ;)
Men det är baaara spekuleeeringar! :rofl: :rofl:

Jag tror på det som någon redan har skrivit, ett väldigt dyrt fegissnöre.

ja det går säkert lura i en massa folk att den är jättebra o tjäna en massa pengar som med så många andra onödiga prylar.

Jepp, skickade ett mail runt 18,00 :D

Förhoppningsvis får jag svar imorgon, och då lägger jag ut det här med en gång ;)

de är ju ett side pull(tror jag), sen är det ju som en vanlig "rem" som man har runt halsen...typ samma som att ta ett stigläder runt halsen???hjälper dock balansen hos ryttaren om man håller i den...annars fattar jag ingenting...:confused: :confused:

Aj f-n, jag har ju haft en halsrem på Besten i över fem år. Det förklarar varför hon har bra balans, samlar sig, länger steget och rundar nacken.:D
Och jag som trodde att det var min ridning som åstadkommit allt detta. Aldrig får man vara glad:cry:

Immer

Ledsen att behöva ta den illusionen ur dig :cry: Självfallet är det ringen i sig som gör detta! Ta av den, och du kommer med en gång märka hur hästen blir annorlunda (i negativ mening då) :( Tyvärr!

:angel: :D

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
891
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka