Balltramp på gammal häst.

EmmaBovary

Trådstartare
Jag har hand om en halvblodsvalack på 29 år. I regel är han frisk och kry, men är naturligtvis rätt stel av sig.

För ca 14 dagar sedan så upptäckte jag att han haltade och att ursaken var att han trampat sig rejält på ena ballen. Veterinär tillkallades den kommande dagen för att kolla läget. Allt hon gjorde var i stort sett att titta på såret och ge honom en spruta med smärtstillande. Hon ville inte klippa bort den löshängande fliken med motiveringen att det skulle blöda, och att den så småningom kommer att trilla av av sig själv.

Jag gör rent såret en till två gånger per dag med jodopax eller koksaltlösning och lägger sedan på en kompress och lindar över med självhäftande bandage.

men.. det händer inget! Fliken ser inte ut att trilla bort av egen maskin på ett bra tag, och försöker man lägga om såret så blir det ju liksom en "ficka" när fliken trycks emot såret och däri blir det geggigt och bakterier frodas. Att hålla rent såret är inte heller det lättaste den här årstiden, och att låta honom stå inne just för att försöka hålla honom ren är inte ett alternativ, han blir allderles för stel av att stå stilla för mkt!!!

Hästen är inte min, därav den exra oron, jag har inte heller vart i kontakt med ett balltramp förut... så dela gärna med er av erfarenheter! Ska det ta såhär lång tid? Borde veterinären ta bort den lösa fliken? Osv.
 
Sv: Balltramp på gammal häst.

Hmm, min unghäst trampade sig också rejält ute i hagen för en vecka sedan, skar liksom upp ballen och sedan vart det som en ficka ner av brodden. Skar bort fliken och har sedan tvättat och hållt det rent med kompress, självhäftande bandage och lindor. Nu har det nästan läkt ihop och hon är inte öm eller halt längre. Det var bara tur att det kom en massa snö så leran försvann!
Jag skulle nog skära bort fliken för att lättare kunna hålla det rent...
 
Sv: Balltramp på gammal häst.

Använder inte jodopax dagligen, kanske jag borde ha lagt till, bara när såret ser extra gult och varigt ut!

Och jag vet... men där har vi dilemmat, låta såret bli skitigt eller geggigt? Det har fått luftats inatt iaf. Låter det kanske som ett okej mellanting, att låta bandaget vara på under dagtid i hagen, men ha av det under natten?
 
Sv: Balltramp på gammal häst.

Själv vågar jag mig INTE på att skära bort fliken :crazy: det vågar jag inte om något skulle bli fel. Men jag tror nog att den borde tas bort..

Jag och ägaren har talat om ifall vi ska försöka övertala vet att göra det. Eftersom den inte verkar försvinna själv.
 
Sv: Balltramp på gammal häst.

okey ,för de är bättre med anti inflamatoriska salvor.
jag hade häldre låtigt hästen ha box vila i 1-2 veckor eller en grus hage å låta det luftashela tiden.
 
Sv: Balltramp på gammal häst.

Som sagt så är inte boxvila under en såpass lång tid ett alternativ för denna hästen. Det skulle snarare ta livet av honom. Han måste få röra på benen för att han inte ska så sjukt stel. :/
 
Sv: Balltramp på gammal häst.

min häst har oxå trampat sig, och det vill ju riktigt inte läka när han går med bandage men jag vill ha det inne eftersom det kan komma spån och skit i såret annars :/
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 609
Senast: höstmåne
·
Hästvård Igår fick min unghäst panik vid lastning. Slängde sig och gick omkull :cry: Hon fick en mindre skada på ett framben som inte ville sluta...
Svar
5
· Visningar
2 043
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
5 826
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 549
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp