hur behandlar ni? (sårskada)

Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

kl.

nu står jag med en skadad häst pga troligtvis en spark :cry: hittade min häst igår i hagen och satte på henne grimman och då hoppade hon med mig 3 steg sen var det stopp. mörkt och jäkligt ute och vi fick inte in henne så fick snällt stå och vänta på veterinären som fick ge smärtstillande så hon kunde gå in..
ett djupt köttsår hittades på vänsterbak som syddes ihopa. såret var typ 1/2 decemeter långt men vet. trodde inte det var så pass djupt att något "gått sönder" men ont har hästen! hon stödjer på det ibland sen vilar hon, när hon svänger i boxen ser det hemskt ut men att gå över stallgången till boxen mitt emot gick bra, verkar vara just vändningarna som är jobbiga.
jag har fått råden att tvätta med mild tvål och ljummet vatten när det behövs men röra det så lite som möjligt. hon får även metacam.
jag är super orolig att någon ändå ska ha gått sönder men får rådet att avakta att åka in med henne för ultraljud dels pga det är så nytt att man fick ge det några dagar och dels för är det för svullet och med vätska så ser man inte så bra på ultraljudet?
usch det är så hemskt att se sina djur ha ont men hon har ingen feber och är pigg som bara den,äter dricker, bajsar och kissar. men tjock i benet är hon men lika varm/sval på alla 4.
men denna förbaskade väntan och paniken att det kan svälla upp och spruta var och att stygnen ska fara iväg...
& kan en spark ge ett sånt sår med så rena kanter och så djupt?!

(blev lite trådkapning men när vi ändå pratar sår! :) )
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

En spark från en skodd häst kan ge rejäla jack. Jag tror inte du behöver vara så rädd. Din häst har säkert ont, men det är inte så konstigt. Det hade du ju också haft om du fått en spark och ett rejält sår! Det behöver inte betyda att det är ngt mer än hud och muskler som är skadade eller att det blir infekterat! Så ta det lugnt så blir din häst säkert bra!
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

En spark från en skodd häst kan ge rejäla jack. Jag tror inte du behöver vara så rädd. Din häst har säkert ont, men det är inte så konstigt. Det hade du ju också haft om du fått en spark och ett rejält sår! Det behöver inte betyda att det är ngt mer än hud och muskler som är skadade eller att det blir infekterat! Så ta det lugnt så blir din häst säkert bra!

okej då får hon gå själv hädanefter. :( andra gången på 5 veckor hon får en spark så nu räcker det innan det går rätt åt skogen. dock har pållarna funkar väldigt bra tillsammans sista veckan..men nu vågar jag inte ha dom tillsammans mer :cry:
även om dom får metacam så kan dom ändå ha ont? det är i och för sig inte bedövning så det är kanske normalt?
det kom ingen ledvätska eller något sånt när vet. gjorde rent det så hoppas innerligt att det inte är så farligt. inte nog med detta så för exakt 5 veckor sen igår fick jag ta bort min gamla kära ponny akut så det känns som bägaren snart rinner över.
sen säger vissa att man ska bandagera(?) men min vet. gjorde inte det. för det behöver luft? hon står ju på box nu fram tills hon kan stå och gå ordentligt och jag mockar 2-3 gånger om dagen till henne så hon ska ha det så rent som möjligt. nej fy tusan denna väntan tar knäcken på en!
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Vad vi har lärt oss i skolan (veterinär) är:

Jodopax- skall spädas ut för att verka, inaktiveras dock av organiskt material såsom blod, är inte direkt toxiskt eller skadligt för normal väv/celler. Dödar bakterier, svamp osv. Alltså bra att använda vid t.ex. ringorm.

Klorhexidin (Hibiscrub innehåller delvist det här): Det är det som rekommenderas att tvätta med. Är snäll mot de normala cellerna men dödar bakterier. Får dock aldrig användas i ögat- där ska jodopax användas!

Sprit: Dödar allt, både friska celler, bakterier osv --> inget vidare att använda i sår..

Tvål: Är inte heller så snällt mot normala celler och dödar inte alla bakterier heller..

Att såret behöver luft för att läka är också "gammal" info, sår läcker bäst när de hålls fuktiga, alltså är det en god idé att linda/bandagera. Vid djupa sår krävs dock olika bandagering typer/underlag beroende på i vilken fas såret är (vätskande, hudåterväxt osv..)
Man skal dock vara uppmärksam på att det kan öka svallköttsproduktionen.

Vid inflammation ses: rödme, svullnad, värme, smärta och nedsatt funktion.
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Har själv varit med på en ögonoperation med proffessorn där vi tvättade med jod! Kommer inte helt ihåg varför klorhexidin inte används där. Men ögat är ju en organ med hudceller precis som huden, hornhinnan är tjockare än man tror!:)
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jag är väldigt försiktig med att ha på en massa starka vätskor och salvor i sår, utan håller mig oftast till koksaltlösning så länge såret är fräscht.

Jag tycker att råden på den här sidan, som bland annat SLU och SVA står bakom, är väldigt bra. http://www.hastsverige.se/behandlingssteg.html
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Koksaltlösning glömde jag nämna! Det är såklart ideelt så länge såret är fräscht och utan infektion/ risk för infektion! :)
 

Liknande trådar

N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 559
Senast: NinaochRambo
·
F
Hästvård Okej, mitt sto har fått ett fult sår på ena fram. Väldigt ytligt, men rätt stort. Sitter på framsidan av benet. Hon fick ett litet...
Svar
5
· Visningar
1 885
Senast: fälttävlansnörd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp