Bukefalos 28 år!

Rejält balltramp

MiaMaria

Trådstartare
Igår fick min unghäst panik vid lastning. Slängde sig och gick omkull :cry: Hon fick en mindre skada på ett framben som inte ville sluta blöda, så jag var i kontakt med veterinär. La själv tryckförband och blödningen stoppades. Benet är fint nu och lindat pga flugor. Har bara sköljt av med vatten. Allt fokus var på denna skada i går.Jag såg att hon hade ett sår på bakbenet också, men det såg mindre ut. Idag har det såret börjat glipa, ser ut som ett balltramp, där en rejäl flik liksom gått upp. Jag har tvättat med såpvatten, benet är inte varmt, men lite, lite tjockt runt karled och kota. Såret är torrt. Jag har inte lagt om det nu ikväll, hon går ute i torr och fin hage. Sprayat på sårspray. Hon har ett mindre skrapsår på baksidan av kotan också. Sitter nu här och blir jätteorolig över detta. Min häst har haft betydligt större skador, och kanske är det den oron som kommer tillbaka nu....

Kommer att ringa veterinär i morgon bitti iallafall för att höra hur hon tänker. Ingen feber. Nån som haft liknande skada på sin häst? Har haft hästar med mindre balltramp innan, och då inte gjort något speciellt mer än hållt rent.
 
Sv: Rejält balltramp

hej MiaMaria :)

jag tycker du verkar ha koll bra redan. om såret är torrt och inte vätskar skulle jag inte vara så orolig se till att spola noga morgon och kväll och torrt underlag skulle köra med koksalt .
 
Sv: Rejält balltramp

Jag har haft flera balltramp och enstaka broddtramp och jag brukar göra som du, bara skölja av om de är torra eller ser fina ut. Blöder det eller är en stor flik så lägger jag galoppbandage om för att skydda.

Är det såsigt eller mycket flugor som kommer kalasa på såret lägger jag på Socatylsalva.

Skulle de få svullet ben brukar jag linda stallbandage.
 
Sv: Rejält balltramp

Hej Mackan! :)

Tack för svar! Blir så stressad när denna häst skadar sig, i normala fall hetsar jag inte upp mig såhär... Jo, se bra ut idag. Regnat som bara den här så såret är inte torrt längre men inte heller varmt, eller infekterat. Hon haltar inte men verkar öm, en stor "bit" lossnar liksom mer och mer. Íngen lera här så jag har lämnat det öppet. Har varit i kontakt med veterinär också som sa jag skulle fortsätta som jag gör. Ska lägga på Socatyl om det skulle bli geggigt. Ingen feber hittills tack och lov!
 
Sv: Rejält balltramp

Tack för svar! :-) Jag har aldrig haft ett lika stort balltramp på någon av mina hästar tidigare. Hur har det sett ut hos dig när det läkt ihop, med ärr och så?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 021
Senast: Sirap
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 623
Senast: höstmåne
·
Hästvård Nu börjar jag bli riktigt orolig. Min ena häst skadade sig för två veckor sen (rullade fast i boxen, sparkade för att komma loss och...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: noble art
·
Hästvård Den 27/6 hittade jag min älskling i hagen med ett skadat bakben. När jag hittade honom stod han vid grinden och gnäggade efter mig och...
Svar
13
· Visningar
2 731
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp