Balltramp?

T

Tomaten

Dumma frågor följer här:
vad är det?
Hur "sköts" det?
vad kan det få för följder?
:confused: :confused:
 
det är som det låter ett balltramp.Om det är ytligt brukar det läka fort ,man häller rent det med tvål och vatten eller svag jodopax,ev galopp omslag.(tryckförband).Vill det sig riktigt illa (om det är ett djupt jack)kan du få gipsa eller sy.
Håller man inte rent kan det i värsta fall bli en hovböld till slut.
 
Balltramp är som det låter ett tramp på en balle. Kan uppkomma på alla fyra benen och hur allvarligt det är beror på hur djupt det är.
Jag brukar tvätta med vanligt destillerat vatten och spola rent noga om det är smutsigt. Sen lägger jag alltid galoppbandage så att det inte ska komma in smuts. Om hagarna är leriga brukar jag släppa hästen i en torr grushage så att det håller sig torrt och rent. Då läker det mycket fortare.
Jag har haft en häst som trampade sig så illa så vi fick gipsa det var jobbigt. Om man har en häst som trampar sig ofta kan man ha boots på den eller sånna där ringar i gummi.
Vet inte vad det kan få för följder, har aldrig fått några följder på alla de hästarna jag har haft som fått det. Men hålls det inte rent kan det säkert bli infektioner av olika slag.
Hoppas du fick svar på dina frågor!

"Naturen skapar hästen - men träanren gör hästen" :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
2 090
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 293
Senast: jemeni
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 989
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp