Bandmask - hur fort tillfriskna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 811
S

Sveipur

Om en häst är hängig och slö p g a bandmask, hur lång tid bör det då ta innan det märks en förbättring i hälsotillståndet? Avmaskad med det receptlagda medlet Equimax (ivermectin och praziquantel)?

Sv: Bandmask - hur fort tillfriskna?

Det borde gå rätt snabbt. Vet inte direkt nån tid, och så beror det kanske på HUR påverkad hästen är.

Man får nog betänka att det inte bara är så att maskarna måste bajsas ut för att hästen är bra, utan att den kanske har näringsbrist också, och obalans i magen. Så det kan ju behövas en dunderkur med vitaminer och något fodertillskott för magen också för att få sprutt på hästen.

Equimax är receptfritt (singeldos, inte multipack) - sedan i somras.

Om en häst är hängig och slö p g a bandmask, hur lång tid bör det då ta innan det märks en förbättring i hälsotillståndet? Avmaskad med det receptlagda medlet Equimax (ivermectin och praziquantel)?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Mearas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon... 2
Svar
29
· Visningar
2 842
Senast: Blyger
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 341
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka