Bandmask och stor blodmask - när är man safe?

the_connemara

Trådstartare
Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage.

Vår 2013:
Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till sommarhage.
Ny häst1 släpps i sommarhage efter avmaskning mot lilla blodmasken (250 EPG och ingen förekomst av stora/bandmask). Hästen tillbaka till ägare efter någon månad.

Hösten 2013:
Min häst 0 EPG, förekomst av bandmask, avmaskades med Droncit och flyttas till vinterhage efter rätt antal dagar.
Ny häst2 flyttade in utan nytt träckprov eftersom den varit maskad (vet ej med vad) och sedan gått i grushage innan flytt (i efterhand insåg jag att den inte var kollad för stor blodmask eller bandmask). Släpps i vinterhagen.

Vår 2014:
Min häst 0 EPG och ingen förekomst av bandmask.
Ny häst2 30 EPG, ingen förekomst av bandmask eller stor blodmask (beställde odling vid alla EPG över 0).

Släpps i sommarhage utan avmaskning.

Höst 2014:
Båda hästarna 0 EPG och ingen förekomst av bandmask.



Är skitkass rent ut sagt på parasiternas livscykel men kan vi vara säkra på att det inte finns någon stor bodmask hos oss nu (aldrig påvisats och det är ju ovanligt) och låta bli att sätta odling på den även vid låga EPG framöver (är det alltid bra att kryssa i odling eller kan man strunta helt i stora?)?

Bandmask, ska vi fortsätta ta analys för den någon gång till med tanke på att min häst hade förekomst hösten 2013? Har min häst i sådana fall smittat både sommar- och vinterhagen? Är det skillnad i när den upptäcks bäst om man vill göra en koll om året (dvs mars eller oktober, bor i Skåne och har lång tid i sommarhage)?



Både jag och den andra hästens ägare är rätt nojiga över våra hästars hull, muskler o välmående så att säga att vi inte behöver oroa oss om vi inte ser några symptom funkar inte riktigt, vi ser massor av symptom på det mesta varje dag :p
 
Odling skulle jag inte göra, bara på nya hästar eller om det kommer in någon som sprider smitta. Bandmask bara om någon häst visar symtom (kolik, avmagring).
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 624
Senast: L.N
·
Hästvård Fick igår veta att mina två hästar och min kompis två hästar som går i samma lösdrift som mina har fått positivt odlingssvar på stora...
2
Svar
23
· Visningar
4 275
Senast: FJ_
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp