'Banka ut' pelhambett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 906
E

eiwo

Provade stallkompisens pelham på min häst, det passade bra i själva mundelen men de övre 'hävstängerna' (vet inte vad de heter :p) satt jättetight på honom och gnössade in sej i kinderna, inte bekvänt alls! Så nu funderade jag på om det går att 'banka ut' dem så att det blir bredare mellan? Eller ska jag köpa ett för stort bett som inte passar i mundelen (vilket känns helt fel, men det sa stallkompisen att jag skulle göra...)? Attans häst att vara bredkäftad :angel:

Sv: 'Banka ut' pelhambett?

Ja, vik ut dem. Det brukar man få göra på nya bett så att det passar den häst som ska ha bettet.

Så de kan inte gå sönder eller något om man gör det? :D

Banka på bara, det har jag gjort med ett jaktkandar. Sålänge man inte böjer fram och tillbaka jättemycket lär det inte gå av..

Nej, skulle bettet gå sönder av att man viker ut det lilla som behövs så har bettet från början dolda sprickor eller andra defekter och bör inte användas över huvud taget.

Bara böja ut dem, mina får pappa böja ut, han sätter dem i skruvstädet.

De KAN gå sönder dock, det är inte sveriges bästa metall i dem. Än har det inte hänt mig, men pappa som kan det där brukar varje gång 'varna' för att det kan gå av, och jag konstaterar varje gång att 'böj du, går det av så gör det, det går iaf inte att använda som det är'. Jag har böjt ut både pelham och kandarstång ganska rejält, väldigt mycket.

Men bättre böja sakta och 'mjukt' än banka, lättare få det jämnt med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag... 2
Svar
21
· Visningar
3 255
Utrustning Hej! Just nu har jag bettproblem, eller vem har inte det egentligen ? ;) I dressyren rider jag på ett vanligt tredelat som funkar bra...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Liten
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 389
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II