Banta fet innekatt

Piek

Trådstartare
Tussan har blivit lite väl rund om magen och skulle behöva tappa lite grann. Men hur bantar man en innekatt?
Jag har dessutom en till katt på ett år som fortfarande växer och behöver ordentligt med mat.

Lite om katten: 5 årig huskatt, kastrerad hona. Innekatt som ändå är hyfsat aktiv, drar minst ett rejält lekrace med lillasyster om dagen som jag ser (vad de har för hyss för sig när jag inte är hemma vill jag inte veta :p).
Tyckte förut mycket om att leka med vippor och andra leksaker men går numera undan när lillasyster kommer och vill vara med. Stänger man den lilla utanför rummet och försöker leka vill hon gå ut till den andra.
Koppelpromenader funkar när det är bra väder annars lägger hon sig och vägrar gå.

De äter Applaws torrfoder och Bozita blötmat. Har tidigare haft fri tillgång men numera portioner morgon, när jag kommer från jobbet på eftermiddagen och kväll.

Hur kan jag aktivera henne mer?
Finns det något spannmålsfritt dietfoder som kan vara värt att testa?
Vad bör jag tänka på när det dessutom finns en liten som fortfarande växer?
 
Jag har en "tiger diner" matskål för torrfodret till min katt. Han hatar den men äter betydligt mindre än innan och är nu i bra hull. Han är helt enkelt för slö för att krafsa fram mat om han inte är ordentligt hungrig. Så länge den katt som behöver mest mat är den som är mest energisk så kan det säkert fungera om man har flera katter också.
 
Jag har en "tiger diner" matskål för torrfodret till min katt. Han hatar den men äter betydligt mindre än innan och är nu i bra hull. Han är helt enkelt för slö för att krafsa fram mat om han inte är ordentligt hungrig. Så länge den katt som behöver mest mat är den som är mest energisk så kan det säkert fungera om man har flera katter också.

Tror tyvärr inte att foderlabyrint av något slag är en bra lösning här. Den lilla är inte jätte intresserad av mat så tror hon skulle äta mindre om hon fick jobba för den, samtidigt som tjockisen inte är det minsta slö så hon hade nog kämpat på och ätit lika mycket ändå.

Men tack för tipset!
 
Spannmålsfritt "dietfoder" finns inte då dietfoder som finns på marknaden (som är rena marknadsknep) är proppfulla med det.

Testa att ta bort torrfodret. Applaws är ett bra torrfoder, men innehåller fortfarande kolhydrater. Ge endast Bozita blötmat. Så fick jag grabben här hemma att hamna och stanna kvar på en bra vikt.
 
@Puffindog och @TinyWiny Om man ger endast blötmat tre gånger om dagen hur stora portioner ska man då ge?
Jag har alltid haft torrfoder framme för jag är orolig att de ska bli hungriga när jag inte är hemma :o
 
@Puffindog och @TinyWiny Om man ger endast blötmat tre gånger om dagen hur stora portioner ska man då ge?
Jag har alltid haft torrfoder framme för jag är orolig att de ska bli hungriga när jag inte är hemma :o

Hur mycket de behöver äta beror på vikt, ålder och aktivitetsnivå. Våran snart 17 åriga katt som mest är inne (hon går ut ibland i några minuter och kollar läget genom att sitta på trappen ;) ) och inte gör så många knop annars heller äter 200 gram blötfoder/dag. Hon väger ca 3 kg. Du får prova dig fram lite helt enkelt hur mycket dina behöver ha.

Jag var också orolig i början när jag slutade ge torrfoder att hon skulle vara hungrig mellan målen men det verkar hon inte vara. Jag slutade helt med torrfoder till henne då hon fick problem med förstoppning när hon började bli äldre för att hon inte drack tillräckligt. Hon vägde då också för mycket men har gått ned till sin normalvikt lagom sakta på 200 gram blötfoder och har hållit vikten där sedan.
 
Tussan har blivit lite väl rund om magen och skulle behöva tappa lite grann. Men hur bantar man en innekatt?
Jag har dessutom en till katt på ett år som fortfarande växer och behöver ordentligt med mat.

Lite om katten: 5 årig huskatt, kastrerad hona. Innekatt som ändå är hyfsat aktiv, drar minst ett rejält lekrace med lillasyster om dagen som jag ser (vad de har för hyss för sig när jag inte är hemma vill jag inte veta :p).
Tyckte förut mycket om att leka med vippor och andra leksaker men går numera undan när lillasyster kommer och vill vara med. Stänger man den lilla utanför rummet och försöker leka vill hon gå ut till den andra.
Koppelpromenader funkar när det är bra väder annars lägger hon sig och vägrar gå.

De äter Applaws torrfoder och Bozita blötmat. Har tidigare haft fri tillgång men numera portioner morgon, när jag kommer från jobbet på eftermiddagen och kväll.

Hur kan jag aktivera henne mer?
Finns det något spannmålsfritt dietfoder som kan vara värt att testa?
Vad bör jag tänka på när det dessutom finns en liten som fortfarande växer?
Bort med torrfoder är en bra start :)
 
Förutom att ta bort torrfodret kan du försöka leka mer. Kanske kan du lära den yngre katten att "vänta på sin tur"? Lek några sekunder med den äldre, byt, lek några sekunder med den yngre, osv. Jag har haft samma problem som du, att den äldre katten gått iväg när den yngre velat vara med vid lek. Men det här sättet har fungerat för oss. Den yngre väntar numera tålmodigt på sin tur och den äldre kan äntligen leka ut.

Men jag tycker att det låter som att din katt rör sig en del ändå, med tanke på vad du skrev om lekracen. Tror att hon kan gå ner rätt mycket bara av att du tar bort torrfodret, och sedan får du se hur mycket hon behöver i blötmat. Om det är så att den yngre behöver större giva kanske du kan fixa en plats där bara den kommer åt att äta. På så sätt kan den yngre få vad den behöver utan att den äldre äter för mycket blötmat.
 
Låter bra det du gör, bygg in lite motion,varje steg du vet!Annars rekommenderar jag att ge blötmaten lite som belöning,visst ska du ge samma mängd som vanligt men omfördela lite för katter äter ofta men lite.Får de chansen så kan du gärna fördela godsakerna mer över tid.Katternas ämnesomsättning stiger mot natten ,de är ju nattdjur men skall förutsättas äta som vi.
Det går bra med tiden, inget att oroa sig för en tillfällig viktminskning eller ökning,om det är långvarigt ska man kontakta veterinären.
 
I ett nummer av Kattliv och även i My Cat From Hell, togs det upp ett katthjul som man kan använda innomhus:

exercise-wheel.jpg


Cats_on_wheel2.JPG


maxresdefault.jpg


Hur man får katten att springa på hjulet har jag dock ingen aning om :p
 
Det här med olika näringsbehov kan du ju fixa genom b.la ha ett rum där bara ena katten kan äta (den som behöver mer mat). Finns tydligen kattluckor som läser av katternas chip och bara släpper igenom de som ska in. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 476
Senast: Strict
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp