Innekatt och studera heltid?

Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag är absolut inte emot huskatter på något sätt. Jag älskar alla katter.
Men som du själv säger så är många katter från katthem halvvilda eller dåligt skötta vilket ger en del jobb för den som tar hem en katt därifrån.
Dåligt temperament kan jag inte minnas att jag sagt ngt om? Däremot har många huskatter hög aktivitetsnivå och är inte speciellt lämpade för att bo i lägenhet.
Självklart finns det lagom lugna mysiga huskatter, men det är ju omöjligt att veta om man köper en kattunge, vad man nu får hem.
Raskatter är såklart individer med, men faktum är ju att dom flesta uppfödare håller sina katter inne och således har raskatter avlats länge på ett liv inne.

Ts, Ang. Priset så är det olika på olika raser. Jag tog 10.000 för två bröder till samma hem. De flesta lämnar lite rabatt då ngn köper två st.
Ang skogisens päls så borstat jag mina efter bad. Dom har sådan bra kvalite så den tovar sig inte. Mina honkatter ligger på 4 kg och vist är dom rätt massiva men ändå väldigt slanka och atletiska. Man vill ju ha massa och tyngd på dom. Men det ska kännas när man tar i dom, inte så mkt när man kollar på dom. Det ska vara smidiga katter och inga dunderklumpar. Min nor hade en skogis när jag va liten som jag lärde sitt,ligg och target. Hundlika är dom med. Mina kommer som skott när det knackar på dörren och dom är alltid där jag är.
Men det finns ju fler raser :) men skogkatten är ju rätt snäll i priset.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Haha, förstod det sen x) Men men...

Nej, precis! Båda måste ju inte vara samma :) Dock bör de nog ha ungefär lika energinivå, annars blir de nog lite trötta på varann..... xD Alla dina alternativ låter intressanta :)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Där ser man! :D Min lilla bondkatta vägde över 5 kg i somras o.O' Sen blev hon sjuk och då åt hon inte så nu är hon i lagom (ca 4,4 kg) hull igen xD Inte helt fel att de lägger på sig på somrarna då alltså xD Sommaren är ju en tid att hamstra inför vintern (y)

Men för att återgå till tråden, skogisarna verkar ju med andra ord vara lite som spetsar då? Pälsen är ganska självskötande? :) Och dina verkar inte som några elefanter då xD Har nog sett framför mig att alla skogkatter är niokiloskolosser xD Men ja, man ska ju inte vara fördomsfull, hehe (a)

Det är för övrigt inte förrän jag provat på studentlivet som jag i sådana fall kommer skaffa misse, jag måste först vänja mig vid mitt nya liv och se att jag verkligen HAR den tid jag behöver :)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Klart det finns skogkatter med taskig kvalité som man får borsta lite oftare, men pälskvalitén är ju ngt man måste tänka på när man avlar med.
Hankatterna kan ju givetvis bli riktigt stora och väga upp mot 8-9 kilo, i vissa fall mer.
Men honkatter väger sällan mer än 4-5 kg. Många hankatter väger inte mer än 5-6 kg heller.
429927_10150730969106159_788086158_11609838_1305569341_n.jpg

Min vuxna hona när jag håller henne, om sagt ska dom vara långa, med kroppsmassa men inga kvadratiska klumpar :)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Om jag var du skulle jag skaffa två vuxna katter. Då vet du vad du får o hur katterna är o att de trivs ihop.
Det är inte bara huskatter som behöver nya hem.
I somras tog vi över två heliga birmor av en vän. De är fem o sex år gamla, helt underbara katter. Lagom aktiva, pratar lite men de är inte krävande o högljudda. De busar gärna med varandra en stund varje kväll o jag o min man brukar leka med dem en stund varje dag. Minna är väldigt mysig o vill gärna ligga nära o under täcket, Asti är lite mer reserverad men ligger gärna i knät en stund när man ser på tv. De är halvlånghåriga men de fäller intemycket. Jag borstar dem kanske två gånger i veckan det är våra mysstunder, de älskar det. Det fäller i mjuka tussar = väldigt lätt att hålla ordning :)
De är inte stora, Asti väger dryga 3kg o Minna 3kg ganska exakt.

Minna
110629029.jpg


Asti
111029020.jpg


Väldigt vackra kissar :love:
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Långis ^^ Jag förstår, många katter kan se smala och slanka ut och så när man lyfter dem bryter man nästan ryggen xD Eller okej, det kanske är att överdriva lite... Men jag föredrar honkatter om jag har möjlighet att välja, annars kvittar det ju vilket.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Det är en möjlighet men jag hade gärna varit med "från början" så att säga, och verkligen prägla katterna (eller iaf ena katten) på mig och vänja dem vid det jag vill göra. Min erfarenhet är att det tex är svårt att träna en vuxen katt att acceptera sele osv... Dock kan detta säkert skilja sig mellan olika individer men som sagt, min uppfattning är att det är svårare ju äldre de är.

Gud vilka vackra katter! 8D Tyvärr har jag blivit lite avskräckt av birmor eftersom en jag känner har en som det bara är problem med... :/ Soffan är alltid alldeles hårig på hennes plats, det ligger tussar av päls lite varstans i huset, hon håller sig mest undan när jag är där, extremt kräsen med maten och har typ pendlat mellan hemmet och djursjukhuset vissa perioder känns det som.. Det var något med magen och levern tror jag och kanske något annat organ med... Jag förstår att detta inte kan gälla ALLA birmakatter men jag tror att jag måste bli motbevisad innan jag kan ta in den rasen i mina faktiska beräkningar x) Tyvärr, de är väldigt fina och hade säkert passat i en liten lägenhet... :/ Nåja, får väl kolla lite på dem också xD
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Våra har anpassat sig jättebra. Inga problem att vänja dem vi nya rutiner, hund mm. Så det där tror jag inte ett dugg på. De kommer alltid springandes när vi kommer hem tex
Klart det blir hårigt där de ligger ofta, men man kan ju städa.... Borstar man dem är det inga problem alls.
Våra har aldrig varit sjuka, är billiga att försäkra vilket tyder på en frisk ras.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Du kan tro vad du vill men jag hittar ju inte precis på? Det jag skrivit är MINA erfarenheter, sen kan ju du ha andra som visar på motsatsen. Men om du inte tror mig, så visst...

Men låter bra med försäkringen och det andra! :D De var nog varken särskilt noga med att borsta eller städa soffan så xD Och sen har de haft problem med grav övervikt på en stallkat och en hel del problem med ponnyn sin och nu har lilla ponnyn också varit inne på djursjukhuset flera gånger så... Otur eller så har det möjligtvis med deras djurhållning att göra x) Men jag kan inte uttala mig om vilket eftersom jag inte känner dem så bra längre...

Nog om OT, hittills verkar faktiskt balinesen mest attraktiv... Dock vet jag inte hur det är med beståndet i Sverige, hur vanlig är den egentligen? :)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Fast alltså, katthår blir det med både långhår och katthår.
Har katten en speciell plats på soffan så blir den hårig!!! Så är det bara. Det kommer du inte ifrån om du inte vill ha rex eller nakenkatt.
Skillnaden är väl att långhårskatter mer fäller tussar och korthåren strån.
Pallar du inte katthår i hemmet så kan du inte ha katt. Såhär års tex. så rasar det av päls på var och varannan katt.
Jag har en speciell "borste" man tar bort hår från möbler och kläder med som jag brukar dra av det värsta på soffan med varje dag.
Sedan är det ju ett evigt damsugande av mattor och soffa men så är det.
Sedan finns det såklart raser som fäller lite mer än andra, tex. britter. Men överlag - katter fäller.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Och i alla fall nakenkatterna kan väl lämna "fläckar" från huden (sekret?) om man inte badar dom då och då.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Fast det är en enorm skillnad i hur mycket. Mitt hem, liten lägenhet med tre aktiva katter (korater), kan inte jämföras med tex vänner med ragdolls, huskatter, MCO mm i större lägenheter.

Av mina kattungeköpare är det flera som har två raser, och kommenterar just skillnaden i pälsfällande (de har bla aby och burmilla och klagar över pälsmängderna).
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Våra har aldrig varit sjuka, är billiga att försäkra vilket tyder på en frisk ras.

Man har inte olika rasgrupper på det sättet på katt, så försäkringspremie kan inte avspegla om det är en frisk ras eller inte.

Sen är birma för mig raka motsatsen till vad TS efterfrågar; en relativt stillsam och svårmotiverad ras men mycket päls. Passar väldigt många, men är man uttryckligen ute efter en katt som vill jobba mycket med sin ägare ska man väl välja en sådan? Där ligger de högsociala raserna i toppen, de asistiska korthårsraserna och de flesta rexar tex.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Nä jag skrev ju att det finns raser som fäller mer, och mindre givetvis. Men att utgå ifrån att soffan inte kommer bli hårig om katten gärna ligger där känns ju rätt befängt. Sen tror jag att det handlat mkt om foder och hur ofta man faktiskt städar. Samt vad man har för möbler och mattor. Men katthår, det blir det varken man vill eller inte.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

För dig men inte för mig.
Jag skriver efter mina erfarenheter. Våra katter är friska,lättlärda, lagom aktiva med lätt pälsvård som fäller lite
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Klart att alla katter fäller mer eller mindre! Men våra två bondkatter märks inte av sådär extremt mycket trots att de har sina fåtöljer där de brukar ligga i, vi dammsugar dem kanske...en gång varje vecka? Det räcker fint... Och jag vill poängtera att det främst är pälsvården jag vill komma undan ;) Kanske inte varit tillräckligt tydlig :P Dock är jag klart villig att borsta igenom då och då för att slippa en del löst hår i soffan (y) Man har väl haft häst... xD Henne fick jag minsann borsta varje dag och då var det flera ton lera och under fällningen några liter fluffig päls därtill :) Phew, en katt är iaf liten xD
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag kan tipsa dig om att besöka en kattutställning, där finns oftast de flesta raser representerade. Lättare att få ett hum om vad man vill ha när man ser katter IRL än på bild :)
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Bra tips!! Där finns många uppfödare att fråga och många "vanliga" kattägare som kan berätta om sina katter utan att ha några säljplaner. Man kan få känna och klappa på katterna också.
 
Sv: Innekatt och studera heltid?

Jag ska se om jag kan hitta någon i närheten! :D Och sen finns det säkert någon som vill följa med och då får man ju en utomståendes (som känner mig) point of view också (y)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 628
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 816
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 586
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hejsan! Funderar på att skaffa innekatt. Har kattvana sen innan, dock inte innekatt. Alla katter jag haft genom åren har varit...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp