Banta häst på vets. order

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mayara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 485
M

Mayara

Ni som fått rekommendation om att banta era hästar. Hur har ni gjort? En häst i ett stall i närheten bantas just nu, och JA det behövs!! Det jag är skeptiskt till är att från att gå på fritt grönbete går den nu i liten lerhage och får ett par kg hö och något kilo halm per dag. Stackars magen! Hon kan inte motioneras pga. skada. Jag känner att det kanske skulle ha trappats ner lite mer skonsamt.

Det som är sorgligt är ju hur ägarna har låtit det gå så längt innan de gjort något åt hästens övervikt. :mad:

Sv: Banta häst på vets. order

Har inte på veterinärens inrådan utan rådfrågat veterinären hur man bäst bantar en häst fått samma svar som den du skriver om.

Tror inte att hästen ifråga kan må dåligt av att först gå på bete och sedan på hö och halm efter som höt troligtvis har mindre energi än det färska gräset.

Japp har hänt mig:angel: Banta o banta... vetrinären nämde ngt om att han nog skulle kunna väga ca 30 kg mindre. Var på klinik för att göra en årlig koll av hästen (tidigare skador) och det var då ämnet kom på fråga.

Vägde kraken på väg ut o jadå 30 kg mer runt magen än vid tidigare besök.:crazy:

Det här var för ca en månad sedan o hästen gick i hage med normalt bete men fick snällt finna sig i att byta till magrare (mindre) bete. Hästen rids som tidigare o har nu gått ner i vikt till vad som jag anser nolmalt för denna individ. Hade nog inte velat ställa honom i en hage helt utan något att plocka i, men nu var det ju inte fråga om någon jättebantning heller.

Så gjorde vi....

Finns en väldigt bra artikel i senaste ridsport och där skrevs det är bantning bör ske successivt och att det kan vara direkt skadligt att banta för fort. Köp ridsport nr 17

Mina hästar kommer från betet direkt till "leriga" rasthagar.
Har ingen möjlighet att göra succesiv övergång. Har inte betet hemma

Så jag tycker att ge hästen/ponnyn? ett par kg hö och något kilo halm (den har ju att pilla med då) är bättre än att ha en överviktig häst, med risk för fång m.m.

Även om den bara går nån timma på grönt hinner den äta "mängder"

Fast betet är ju inte så så bra nu (hos oss iaf). Så skillnaden är inte lika stor som om hon skulle flyttats mitt i betessäsongen. Jag hade problem med bantarkamrater i sommras så då gick min häst på grönbete ett par veckor sedan flyttades hon till bantarhage (visserligen med lite mat i, inte helt lerhage) när hon fick en kompis. Det gjorde henne ingenting, hon blev snarare piggare när hon tappat lite igen!

Fast risk för fång finns ju även vid tvära foderbyten eftersom det, enligt det senaste jag hört, beror på förändringar i mikroorganismer i tarmfloran.

Finns en väldigt bra artikel i senaste ridsport och där skrevs det är bantning bör ske successivt och att det kan vara direkt skadligt att banta för fort. Köp ridsport nr 17

Ska kolla det! Tack för tipset!

Vet att risken är stor, men som i mitt fall så blir det en snabb övergång då jag bara har rasthagar hemma.

KL

Jag har satt min på bantning, hon står på box på grund av skada, så jag kan kontrollera det.
Hon får en kvot på 6,1 och så försöker jag att hålla nere kolhydraterna, som ju blir fett om de inte används (som på människor).
Hon äter Hösilage, halm, lucern, Safe and sound, soja och mineraler. Hon har gått ner en del på två veckor, det syns tydligt att hon går ner.
Hungrig JA, men tuggbehovet kan tillfredsställas då hon står på halm.

Man bantar ingen häst genom att ge den mindre att äta. En fet häst går i typ skogshage och magert med gräs. Och så köper man in ängshö som har ett lågt proteinvärde.
En häst som inte rids eller jobbas ska även den få äta och tugga mycket. Jag tycker inte den behöver något kraftfoder alls. Men mycket magert hö.
Jag har två shettisar som inte blir regelbundet tränade och de har fri tillgång på hö. Men det är så fint och de gillar det inget vidare, men det är dock gräs att äta och de är jättefina i hullet.
gulan

Man bantar ingen häst genom att ge den mindre att äta. En fet häst går i typ skogshage och magert med gräs. Och så köper man in ängshö som har ett lågt proteinvärde.
En häst som inte rids eller jobbas ska även den få äta och tugga mycket. Jag tycker inte den behöver något kraftfoder alls. Men mycket magert hö.
Jag har två shettisar som inte blir regelbundet tränade och de har fri tillgång på hö. Men det är så fint och de gillar det inget vidare, men det är dock gräs att äta och de är jättefina i hullet.
gulan

Och ditt inlägg innehåller felaktigheter.

En fet häst som äter för mycket bantar man i första ledet genom att ge den mindre att äta, men ser till att den fortfarande får tillräckligt, både TS och näring.

T ex en häst som behöver, TS-mässigt sett, 8 kg hö/dygn men äter 15, den drar man ner till 8 - 10 kg under förutsättning att energi- och proteinbehovet etc då blir som det ska.

Att ge en fet häst proteinfattigt foder är HELT fel tänkt. Det en fet häst behöver är foder som ger den dess behov av energi och protein, i god balans. INTE genom att ge den proteinbrist.

Sen vad för foder man ska ge beror på analysvärdena. Ängshö kan ha skyhöga värden, eller skyhögt energi men dåligt med protein. Bägge är olämpliga. Ett vallodlat hö kan ha idealiska värden för den hästen, eller helt olämpliga.

Man räknar ut hästens tabellbehov, analyserar fodret och komponerar en lämplig foderstat som är i balans och täcker behoven men inte ger överskott. Samt ökar motionen om det är möjligt.

Nej inte pga fetma, men däremot fång.
Min shettis togs in förra veckan, eller det är snart två veckor sedan ja, men direkt från betet där hon gått sedan i maj till boxen på höranson passande en liten fet shettis som inget gör...
Står de på boxvila gör de heller inte av med någon energi, det enda är väl för magens skull då om de får lite mat, att inte den hålls igång.

Jag sprider ut höt ordentligt i både sjukjhagen och boxen så att hon får jobba länge innan hon får i sig det.
Tror att det är bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Båda mina hästar har fått fång och hämtar sig nu sakteliga. De står nu på mestadels halm och lite hö enligt vet.s rekommendation...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 375
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Min stallkompis har fått en väldigt tjock islänning. Tanken är att han nu ska bantas vilket har påbörjats med mycket gott resultat. Ett...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: Mysaan
·
Foder & Strö Jag har en häst som är fullständigt tokig då det gäller mat. Jag har varit med om hungriga hästar förr men den här slår allt. Har haft... 2
Svar
23
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18