Banta, hur?

Jag kan berätta hur jag gör, jag har en häst strax över ponnymått, hon har en EMS i bakgrunden och är väldigt lättfödd.
Hon har alltid fri tillgång på halm, får minimalt med hösilage och jag stöttar upp med lucern och potatisprotein och dom mineraler som behövs.

Den stora skillnaden på Hö/hösilage och halm är att av höet/Hösilaget äter hon som vi äter godis, det är supergott! hon får aldrig nog och slutar i princip aldrig äta. Halmen äter hon, den är god men hon äter inte mer än hon behöver för att bli mätt och belåten. Om jag lägger ut ny halm nu så ratas gräset en stund.
Så eftersom hon bara äter det hon behöver av halmen så får hon i sig betydligt mindre energi på så vis än av att jag lägger till mer Hö/hösilage. Halm av god kvalité är viktigt. I utlandet är det inte helt ovanligt att man som grovfoder har halm och ibland inget Hö/hösilage alls. Man ska inte vara rädd för att fodra med halm, det är ett grovfoder precis dom Hö/hösilage, däremot är kvalitén på det viktigt.
 
Man behöver också ta i beaktande att hästars 'mättnadskänsla' kommer från antalet tuggningar de gör (typ) snarare än 'magen är full'.

Så: mkt att tugga=mättnadskänsla.

Men, hästar behöver tugga mycket för att tillfredställa behovet. Det är ju nackdelen med hö/silage, när vi tar bort vatten ur gräset blir varje tugga mycket mer innehållsrik, och med bra värden i hö/silage och en lättfödd häst (som dessutom inte kan motioneras) får man problem. Man kan förlänga tuggtiden genom att tex mata ur finmaskigt nät, ersätta delar av hö/silage-givan med halm och/eller hö/silage med sämre värden mm. Har man en häst som tex inte tycker om halm kan man blanda ut hö/silage med halm så blir födosökstiden längre och innehållet i varje tugga mindre.

VIktigt är dock att halmen är av god hygiensik kvalité och är vältröskad (speciellt om det är havrehalm). Man skall också vara medveten om att halmen faktiskt innehåller energi och inte bara är bukfylla. Är man orolig för att energiinhållet blir högt men att man tappat protein (om man nu ersatt delar av hö/silagegivan med halm) bör man, enligt mig, titta på proteintillskott med låg energi nivå (för att inte behöva dra ner på grovfodergivan ännu mer).
 
Varför skulle det ta längre tid att äta 1 kg halm? Enda orsaken skulle vara att hästen inte tycker om det och därför inte äter i normal takt och det ser inte jag som något positivt. Risken är istället att hästen inte får i sig det han behöver. Har man så låga värden på energin i ensilaget som Ts har så finns det ingen anledning att byta ut ensilage mot halm. För sysselsättning är det bättre att ge sly. Farliga saker hoppas jag att ingen har i hagarna. Det vore väldigt ansvarslöst.

Därför att 1 kg halm blir mer volym eftersom det är torrare och kraftigare i strukturen. När hästen skall tugga halmen krävs det att hästen tuggar många gånger eftersom det är kraftigare än hö och ensilage, detta gör att hästen får en mättnadskänsla. Till på köpet är det bra för tänderna att ge halm, den tandläkaren som jag har till mina hästar ingår i ett forsknings projekt där de undersöker hur ensliagets pH värde påverkar tandstatus och karies, studien är inte färdig men hen rekommenderar att använda hö eller halm som komplement till ensilaget för tändernas skull.
 
63% Ts innebär att 63% är torrsubstans och 37% är vatten. För att ge 1 kg Ts behöver du alltså ge 1,37 kg av ditt hösilage. 1 kg Ts är absolut minimum och hästen bör då ha tillgång till sly att tugga på.

Hästen verkar ha sitt tugg-behov tillgodosett så långt jag kan läsa.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Foder & Strö Maxad c-ponny grövre modell. Rids 6-7 dagar i veckan, minst tre pass är hårdare pass. Mycket långa uteritter.. Hon får just nu 6-7 kg...
Svar
14
· Visningar
1 648
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har märkt att det finns många kunniga inom foderstater här på buke. Så jag undrar hur ni skulle fodra med detta hö och eventuella...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp