Banta katt - någon som gjort det?

domino

Trådstartare
Min kastrerade hankatt (innekatt) ska nu sättas på diet. Han är 8 år och jag vill minimera riskerna för diabetes och urinsten. Han ligger nu rätt bra i riskzonen för bådadera. Utöver det är han en frisk och glad kisse, men i bra 'överhull' då. Så efter samtal med veterinären i samband med att vi steriliserade honan bestämde jag mig för att ta tag i det nu då jag tänkt på det ett bra tag.
Var till veterinären igår och köpte Hill's dietfoder r/d.

Han väger nu 7,2 kg och bör gå ner till runt 5 kg, inte under det då han är en stor katt (även när han inte är fet sas :angel: ) Det ska ju gå långsamt och man ska inte ha bråttom. Ska leka mycket mer med han så han rör sig mer också.

Nu vill jag ha tips och idéer från er som bantat katt. Hur lång tid tog det?

Visa gärna före och efter bilder om ni har!
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

Ge honom inte mat i skål, utan låt honom jobba för den. Du kan t.ex. lägga ett par bitar i varje urgröpning i en äggkartong och sprida ut maten på ställen dit han måste hoppa upp eller krypa för att nå.
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

Ge burkmat av vettig kvalitet istället för torrfoder. Jag ägnade år åt att försöka banta min kastrat på oliak veterinära bantningsfoder. Han var konstant hungrig eftersom maten ransonerades så hårt, ridig i pälsen eftersom han fick för lite fett i sig och visst höll han sig i hyfsat hull, men han höll inte vikten utan pytteportioner, och gnällde jämt om mat.

Vi bytte till burkmat, och han fick äta nästan obegränsat, och gick ändå ner till lagom vikt. Dessutom blev päls och muskulatur bättre eftersom han inte längre låg på "mycket fibrer-lite fett"-diet. Nu har han fri tillgång på burkmat, är en mätt, nöjd och vältrimmad kisse.
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

Tror inte det skulle funka att bara ge burkmat..
Hur är det med tandsten och de då om han inte får torrfoder?
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

Att burkmat skulle ge problem med tandsten är en myt som torrfoderföretagen mer eller mindre hittat på. Den största orsaken till tandsten ligger i katten saliv, inte vad den äter. Vill man förbygga är tandborstning och råa ben det bästa man kan göra, effekten med torrfoder är inte påvisbar.

Vad får man för fördelar med burkmat eller färskfoder? Man trycker inte i katten massa kolhydrater (som givetvis gör den fet), den får i sig tillräckligt med vätska (de allra flesta katter dricker inte de decilitrar vatten kroppen behöver) och den får i sig tillräckligt med proteiner och fett. För lite vätska är en starkt bidragande orsak till urinproblem, och för mycket kolhydrater misstänks vara orsaken till den kraftiga ökningen av diabetes hos våra husdjur.

Jag kommer aldrig gå tillbaks till torrfoder efter att ha sett förändringen i kondition och ätbeteende, även om katten själv bra mycket hellre äter det.
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

Tack för ett bra och förklarande svar! :bow:

Nu har jag ju visserligen köpt det här fodret redan.. Bör jag prova det och se hur katten reagerar eller ska jag försöka lämna tillbaka säcken (den är oöppnad och jag har kvitto kvar) och prova med burkmat bara först?

En liten fråga bara. Ska jag utesluta torrfodret helt eller bara ge någon nypa?

Har hört veterinärer säga att katter SKA ha tillgång på torrfoder och friskt vatten hela tiden. Det är alltså inte det enda rätta? Jag har därmed trott att det är blötmaten som gör katterna överviktiga i första hand men så är det inte heller alltså?

Inser nu hur dåligt insatt jag är i katternas foder.. :o :crazy:
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

Du är i gott sällskap på okunnighetsfronten, min vet muttrar när jag vägrar ge katten "seniorfoder" men håller motvilligt med om att han är i fantastisk kondition för att vara 13 och kastrat.

De flesta veterinärer kan ytterst lite om foder, och deras fortbildning är ofta betald av RC mfl "fodergiganter".

Dålig burkmat eller burkmat i kombiantion med god tillgång på torrfoder kan göra vilken katt som helst smällfet. Bra burkmat eller ännu hellre färskfoder/BARF brukar balansera både över- och underviktiga katter. Jag rekommenderar Mjau till alla mina kattungeköpare, eftersom det är svenska råvaror utan onödiga tillsatser, lättillgängligt och billigt. Har man bra tillgång på kött (tex jagar eller har egna djur) är ju hemlagat det absolut billigaste och bästa. Även om man inte ger kött i vanliga fall är råa köttiga ben bra som både käkgymnastik och sysselsättning för en katt som inte för möjlighet att äta egna byten. Här ger vi kycklingvingar och broskben från gris, mycket populärt!

Är han van vid blötmat sedan tidigare kan du skippa torrfodret helt, annars kan det krävas en övergångsperiod. (Min hona vill fortfarande ha torrisar varje dag sedan hon blev bortskämd när hon var på parning :o Jag ville inte tvinga henne när hon var dräktigt och hade ungarna, men nu blir det kostbyte för henne också :devil: )
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

Men då ger jag iaf 'rätt foder' ändå.:angel: De får både Mjau burkmat och torrisar (fiskfest) men brukar variera det ibland med Friskies burkmat och torrisar. De får alltså både burkmat och torrisar.
Som det varit hittills så har de fått en matsked burkmat var morgon och kväll samt att de har tillgång till torrisar i en liten skål hela tiden..

Kanske skulle ta och åka till veterinären imorn och försöka lämna tillbaka Hill's-påsen jag köpte och prova med att bara ge burkmat då?
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

De flesta bra foderproducenterna har foder i både torr och blötform. Hills bantningsfoder kan du köpa på burk.
 
Sv: Banta katt - någon som gjort det?

Hos veterinärerna? Såg bara torrfoderpåsar när jag var där.
Har öppnat påsen nu i af och bjudit honom på det! Och han åt! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: MJLee
·
Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 254
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp