banta tjock kisse

martinique

Trådstartare
Nån som har tips på hur man bantar en fet kisse ?
Har fyra katter tre vuxna som äter royal canin fit in/outdorr och en bebis som äter royals kitten. alla kissarna har bra hull förutom en min vuxa honkatt, hon äter inte speciellt mycke heller å är ute hela dagarna, så hur får ja henne att gå ner i vikt .. Ger dom mat alla på morgonen innan ja far på jobbet sen får dom gå ut hela dagen brukar ropa in dom på kvällen då dom får mat igen skulle tro hon äter ungefär 1 -1/2 dl om dagen. Hon borde ju inte bli tjock på de men blir ändå bara rundare å rundare .. hon är kastrerad och innan kastrationen var hon en mager maskfylld hitte katt. Men nu börjar ja bli rädd att hon börjar bli för tjock ha märkt att hon har svårt att tvätta sig på ryggen och i baken. så kom me mycke tips ..
 
Sv: banta tjock kisse

Ge mindre mat? Hon är antagligen en hel del när hon är ute också... smågnagare och grejs. et kan ju tom. vara så att hon periodvis inte behöver mat av dig alls (tex. under vår och sommar när det är god tillgång på bytesdjur).
 
Sv: banta tjock kisse

Hon kan ju inte ha blivit tjock av den maten du ger henne, så kanske att hon går o snyltar någon annanstans? Tror inte att hon blir tjock av att äta möss, vad jag vet är möss inte alls så lättsmält mat för en katt, och jag, personligen, har väldigt sällan sett en katt äta upp sin fångst (utan att sedan spy upp härligheten:eek:)
 
Sv: banta tjock kisse

Det som spys upp är det om inte är spjälkbart (tänder, klor, päls) resten är mat av bra kvalité och hög smältbarhet. En utekatt kan gott och väl äta sig rund under de perioder det är god tillgång på bytesdjur.
 
Sv: banta tjock kisse

har så svårt att tro tt hon äter mer än de jag ger henne vi bor långt ut på landet å visst de e gått om råttor men hon e en väldigt lat katt har aldrig sett henne äta upp en råtta hon tagit å de e väldigt sällan hon jagar ... riktigt lat kisse de här som bara ligger på bron å sover när hon e ute å tittar på när dom andra jagar :rofl:Dom som därimot dödar å äter sitt byte äter både mer inne å råttor ute å dom e jätte fina i hullet. tror nästan de e så att hon rör sig för lite men hur motionerar man en lat katt ... kan ju som inte vägra henne mat helt då skulle ja må så dåligt ...
 
Sv: banta tjock kisse

Prova att ge henne light foder, då kan hon ju fortsätta att äta samma mängd mat men får i sej färre kalorier. Det är nog så att hon rör sej för lite!
 
Sv: banta tjock kisse

Men det är ju rätt uppenbart att katten får i sig mer än tillräckligt med energi så att strypa mattillförseln är ju iaf nödvändigt. Om det sedan inte hjälper och katten fortfarande är rund är det rätt så uppenbart att katten skaffar sig tillräckligt med mat ute och om man då fortsätter ge katten mat trots att det inte behövsgör man den inte en tjänst.

Men prova med att bara dra ner fodergivan. Det kan vara fullt tillräckligt.
 
Sv: banta tjock kisse

hon äter redan ett ligth foder .. men ska dra ner ännu mer känns bara som om ja drar ner mer får hon ju ingenting att äta typ..
 
Sv: banta tjock kisse

jo nått måste hon ju äta eftersom hon blivit så tjock . ska försöka ge henne mindra mat ... inte så lätt bara när mina andra måste äta så mycke mer än henne ..
 
Sv: banta tjock kisse

men de bli nog väldans dyrt att köpa burkmat då ja har fyra katter... desutom vill ja ha ett bra foder så ja vet att dom får i sig alla vitaminer å mineraller å sånt som dom ska ha
 
Sv: banta tjock kisse

Jag har tre katter och de äter uteslutande burkmat eller BARF.
(vilket är hästlängder bättre än alla torrfoder på marknaden, enligt vad jag tror på)
 
Sv: banta tjock kisse

Är du säker på att hon inte snyltar av RC Kitten? De är ganska snabb att göra det då man vänder ryggen till.. Min hankatt gjorde det och blev fet (kastrerad 1,5åring).. Men så fort han lärt sig att låta bli Kitten fodret och äter sitt har han kommit i normal hull igen.. Mina äter föresten 2/3 Fit samt 1/3 Hair & Skin..

Annars brukar de gilla att leka med dammvippor ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 525
Senast: MJLee
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp