Bukefalos 28 år!

Bantningsfoder

Tyvärr inte då jag inte har tillgång till bil (och det finns enbart inom Anicura, vilka visserligen är superbra men även svindyra...).

Blev ändå glad igår, för då ställde jag båda kortbeningarna på vågen - jag brukar göra det med jämna mellanrum för att ha lite koll. Mini hade faktiskt gått ner 1 hekto under senaste 2 veckorna, så vi är nog lite på rätt väg ändå (vi startade på 5,8 kg för 2 månader sen och är nu nere i 5,5. Det går inte fort, men ändå.). Tyvärr hade även racer-Polly gått ner ett halvkilo av bara farten, så där få jag öka maten nu istället:o

Två hundar av samma ras, som båda är med på lika långa promenader - men Polly bränner nog fyrdubbelt så mycket kalorier mot vad Mini gör trots att båda kutar, busar mm - men Polly är mer högexplosiv vilket gör sitt till....
Heja! Kämpar ju med Skroffans vikt också men hon måste äta sitt njurfoder så det blir inte mycket spelrum där, i synnerhet som hon av och till har problem med gastrit.
Tycker dock att det går att dra ner lite, lite när hon äter psylliumhusk men det är så marginellt så jag kanske bara inbillar mig...
 
Ojdå. Ja, 80 g är inte mycket. Men kokta grönsaker smälter hon och tar nytta även av de kalorierna. Visst det är nyttigheter också i grönsakerna. Bättre med naturliga nyttigheter än tillskott. Och angående immunförsvaret håller jag med, det var nog det som försvann på min hund. Det är mycket som kan bryta ut när immunförsvaret blir nedsatt. Hon ska gå ner långsamt, då är det lättare att behålla vikten när hon har kommit ner till lagom.

Om hon gillar rå morot/vitkål kan du ge det som belöningsgodis. Du kan ev koka lite fisk eller kött utan salt och låta buljongen kallna och sen doppa morot/vitkål i det och sen in i ugnen i 50 grader en liten stund så att det torkar upp. Tar inte lång tid i ugnen.

Du vet ju allra bäst själv vad du tror hon vill och klarar.
 
Ojdå. Ja, 80 g är inte mycket. Men kokta grönsaker smälter hon och tar nytta även av de kalorierna. Visst det är nyttigheter också i grönsakerna. Bättre med naturliga nyttigheter än tillskott. Och angående immunförsvaret håller jag med, det var nog det som försvann på min hund. Det är mycket som kan bryta ut när immunförsvaret blir nedsatt. Hon ska gå ner långsamt, då är det lättare att behålla vikten när hon har kommit ner till lagom.

Om hon gillar rå morot/vitkål kan du ge det som belöningsgodis. Du kan ev koka lite fisk eller kött utan salt och låta buljongen kallna och sen doppa morot/vitkål i det och sen in i ugnen i 50 grader en liten stund så att det torkar upp. Tar inte lång tid i ugnen.

Du vet ju allra bäst själv vad du tror hon vill och klarar.

Råa grönsaker är bläk säger hon och det är inget hon skulle ta ens som godis enda gången hon verkligen inte vill ha något ;)
hennes idealvikt är 4,9-5 kg och jag har gett 2% av hennes målvikt + lite belöningsgodis, vilket tydligen är för mycket. Det är verkligen übersvårt med lättfödd hund. Att hon dessutom är kort, gör att minsta lilla överflöd syns extra tydligt. Nåja, vi får ta det i långsamt takt för jag kan inte sänka maten mer än så här nu. Men ökad motion så kanske en del ger sig av sig självt - till viss del ;)

Fascinerande egentligen med två hundar av samma ras, som har helt olika kroppar och även bygger muskler väldigt olika då dom har helt olika rörelsemönster. Den andra tiken jag har blir lätt slimmad och får riktiga kalkonlår pga muskler, men hon är vig, hoppar, klättrar och tar för sig massor när hon springer samt är explosiv i sina rörelser. Mini är ingen hoppare och hon blir "låg" i kroppshållningen när hon springer = minsta möjliga luftmotstånd.
 
Majs går rakt igenom, alltså majskorn. Spola dem först (lagen är oftast sockrad)

Men min riesenschnauzer fick tillslut 2 dl lightfoder och så salladsblad, majs, böngroddar och champinjoner. Gick inte ner.
Gav upp, provade r/d, gav normal mängd (8-10) dl och vikten rann av. Såpass att jag fick öka maten. Fortsatte gå ner men var mätt och glad. Han föll under normalvikt tillslut, då fick jag blanda det med vanlig mat.
De skiter som elefanter av rd dock, just för det är mycket bulk.
 
Veterinären tyckte min hund var för tjock när vi var där och pga urinsten så köpte jag ett foder mot urinsten men det skulle även vara sk bantningsfoder. hon har aldrig varit tjockare än nu :meh:
 
Just det ja - hela majskorn har jag inte tänkt på. Jag har ju faktiskt även fiberhusk hemma, så där kan jag dryga ut med kalorilös "gegga" :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp