Bara en nyfiken fråga om ID-märkning

Meibla

Trådstartare
vad föredrar ni? chip eller tatuering?
vad finns d för fördela och nackdelar?

Vi har alltid tatuerat i örat, men har funderat på att gå över till chip... har hört många olika åsikter om både tatuering och chip...
 
jag tycker chip är bättre för det går så snabbt att få dit. och sen sitter det där det sitter (jag har hört att det kan vandra, men vetten på skolan sa att det var extremt ovanligt), medan en tatuering kan växa bort. och har man en hund med rättuppstående öron slipper man det fula märket i örat. nackdelen är väl att man måste ha med sig en avläsare till vissa tillställningar, men i takt med att det blir allt vanligare kommer det nog bli enklare.
 
Mammas Bernis har chip, men veterinärer vill inte rekomendera chip pga att dom kan vandra i kroppen, sägs det?? :confused: Mammas 4 månaders Pyrenéer har dock stämpel. Uppfödaren hade argumetet att det syns för vilken människa som helst att hunden är märkt, och om man hittar en sådan hund kan man själv ringa och uppge nr som står i örat, man behöver då inte ha instrument att läsa av koden med. Så jag tror faktiskt mest på en BRA stämplad stämpel där man ser id nr. :)
 
Jag föredrar chip. Lätt att läsa genom hela hundens liv + att det är relativt smärtfritt vid själva märkningen. Nackdelen är att man ibland måste ha med sig en egen avläsare till prov & tävling.
 
Min 3 åriga tik är tatuerad och fördelen med det är att alla ser att hon är id-märkt och att det är lättare på prov och tävlingar då man slipper avläsare. Nackdelen med tatuering är att det är fult på ett par stående öron och att det känns ganska rejält i öronen. Man riskerar även att få hängöra om nålarna träffar på någon nerv.

Lillvalpen var chippad. Fördelen med det var snygga öron, dock stora men det var av annan orsak :D Annan fördel att det är mindre smärtsamt. Nackdelen är väl detta med avläsare, men det tror jag kommer att bli lättare och lättare. Största nackdelen är nog att OM hunden springer bort så tar det längre tid och är svårare för den som hittat hunden att ta reda på ägaren.
 
På våra hundar har vi haft tatueringar.
Vår tik är i dag 10 år. Man läser nr utan problem. Man kan annars bara fylla på grön färg så syns det bra.
Chips är också mycket bra. Skall chips märka min hingst åring.
 
Jag föredrar chip. Är inte själv uppfödare men...

Om jag inte är helt ute och cyklar, så har det kommit en ny bestämmelse angående märkning. Numera måste veterinärerna ge valparna lugnande när de ska tatueras! Måste ju kännas sådär, att spruta småvalpar med lugnande... skulle jag tycka.

Jag tror veterinärerna blir bättre och bättre på chip, sätter man det ganska långt bak mellan skulderbladen vandrar det inte.

Jakthundar måste dock märkas i örat, annars skulle det nog bli mkt virr-varr innan rätt hund kom tillbaka till rätt ägare. Det är väl inte helt ovanligt att man hittar varandras hundar jaktlagen emellan kan jag tänka mig.

Fler och fler märker ju med chip, så det systemet borde väl till sist utvecklas ganska bra. Så det går smidigare till med bortsprungna hundar.
 
tack för alla svaren.

Ja det är inget kul att spruta dom med lugnande, det är en av anledningarna till att vi funderar på att gå över te chip.
 
Jakthundarna brukar ha orangea halsband där man även skriver telefonnr. Så inte behövs tatuering bara för att hunden inte kommer tillbaka som den ska. Dessutom är peljhalsband rätt vanligt också.

Vår jaktterrier kom hem en gång när han tappat rådjuret nära hemma. Han tyckte helt enkelt att det räckte med jakt den dagen. Jag tog in honom och hängde pejlen i äppelträdet. Gissa om husse blev konfunderad.... :D
Andra gånger har han hakat på första bästa människa han hittat när han tröttnat. Eftersom han har telefonnr på halsbandet har det aldrig varit några problem att få tillbaka honom. Trots att han är både chippad och tatuerad är det aldrig genom registret han hittat hem.
 
Veterinärer måste inte ge valpar lugnande innan dom tatuerar, det finns även vanliga uppfödare som märker valpar!
Med en bra tång och god vana så är det inte smärtsammare än att chippa små raser!
Har Golden och Dvärgspets och det gör ondare på dvärgarna när jag chippar dom(för små öron för att tatueras)än det gör för golden valparna när jag tatuerar dom! :o
 
Vi har både och. Valpen var chippad när vi hämtade honom och när jag var i väg och vaccinerade tatuerade vi också just för att olika förbund har olika regler.
Brukshundklubben accepterar chip men man får själv tillhandahålla avläsare, kör man drag ska hunden vara chippad. Jag tyckte att det var smidigt nu när man får tatuera valpen och inte behöver vänta till HD-röntgen, det innebär ju att man slipper sedera jycken, men oj vad han grät... :cry: men det gick snabbt över han förlät tom veterinären.
Tatueringen är ju dessutom lätt för folk att hitta om jycken kommit på avvägar. Chipsmärkningen är svårare för gemene man att hitta här hos oss i obygden är det 9 mil till närmsta avläsare.
 
Chip är bra då det är enklast, men å andra sidan så syns det inte. En del kanske tror att hunden är omärkt och inte har nån ägare.....man vet aldrig hur folk tänker.
Tatuering är bra därför att det syns, skulle nog välja det.
 
Jakthundar måste dock märkas i örat,

Det finns inget krav på att jakthundar måste tatureras i örat, däremot underlättar ifall de skulle komma bort.

Någon skrev att man kan fylla i tatueringen. Jag har en kompis som gjorde det på sin Wachtel och den tappade all pälsen på utsidan av örat och det växte inte ut igen. :crazy:
 
Uttryckte mig lite fel där, menade inte att det MÅSTE tatueras... utan mer som: jakthundar måste nog märkas i örat, annars blir det väl ett hilma virr-varr....

Är det inga fler än jag som hört nåt om den här nya bestämmelsen? Hörde det av vet. förra veckan.
 
Upp till 10 v får även icke vet med utbildning för ändamålet örontatuera, alltså ingen sedering. Efter 10 v måste det göras av vet, det står inget om sedering där heller vilket jag tolkar som att vet får avgöra om det behövs eller ej.
Taget från SJVFS 2002:80
PL
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 018
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 666
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 266
Senast: Praefatio
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 587
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp