Bara envis och bortskämd?

E

Ericson

Har nyligen börjat rida ett sto, och hon är verkligen ett Sto med stort S. Hon är allmänt tjurig mot andra hästar, och det kan jag ju inte direkt ändra på. Men det som gör mig galen är att när hon väl börjat pipa och kicka, så går det inte att få henne att sluta! Hon blir bara mer och mer sur ju mer man går på henne med röst, skänkel och spö. Det är lite samma situation när jag rider ut, hon är väldigt tittig, och hon tänker bakåt när hon tycker att tex en sten ser livsfarlig ut. Rider man då med ett annat ekipage, så backar hon självklart in i dem och börjar kicka. Börjar bli lite smått galen på detta beteende. Det jag funderar över är om det kan vara så att hon är lite bortskämd, det är nämligen ägarens dotter som ridit henne pga av att hon (ägaren) har en skada och ska in på operation. Kan det vara så att hästen lärt sig vad hon kommer undan med? Jag vet att min lilla dam brukar göra "ko sparkar" när dottern försöker fatta galopp, vilket gör att hon blir rädd och låter hästen komma undan. Eller kan hon ha ont någonstans? :S

Slutligen så vill jag fråga efter några tips vad gäller tittiga hästar.. Vad är det bästa att göra, om dem vägrar att gå förbi föremålet? Och, finns det något jag kan göra åt hennes attityd gentemot andra hästar?

/Becka
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Låter som om du går på henne lite för mkt, man löser inte problemen med att "slå" fram hästen.

Ta det lugnt istället, andas, försök förstå varför och i vilka lägen hon reagerar och försök att testa olika metoder.

Sen tror jag inte att allt beror på att hon skulle vara bortskämd, utan hon kanske testar dig?
Eller så kommunicerar ni inte tillräckligt, lär känna varandra och låt det ta lite tid.

Om du vet att hon är tjurig, undvik att rida för nära och be den du rider ut med att hålla ordentligt avstånd ( kanske skulle testa att inte rida bredvid utan framför dig istället).

Och till sist: PRATA med ägaren
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

När det gäller att hon tittar på stenar så låt henne titta och ta tid på sig. Jag fick det nämligen förklarat för mig av en NH-instruktör en gång att hästar ser stenar som björnar... :) Så hon har all rätt att tycka stenen ser livsfarlig ut, och då skulle jag inte pressa henne. Får du verkligen inte förbi henne så sitt av och pröva igen?
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

bortskämd tror jag inte, men kan ju vara så att det var hon som bestämde när dottern red?
Att hästar är tittiga tkr jag brukar bero på att antingen är de pigga för att de vilat/får för lite motion, de får för mkt kraftfoder eller så kmr de ut i skogen för sällan...
att vara lugn själv är väldigt viktigt, sen att använda spöt jätte mkt tkr jag bara brukar stressa upp hästen, att använda det och peta löst med för att få uppmärksamhet kan funka på vissa hästar...
Har ett 5 årigt fullblod som ibland kan hålla på och fjanta sig och bli rädd för saker, men hittills har jag alltid fått henne att gå, men är lugn själv och vänder henne bara och driver tills hon går, förbi det farliga...
Sen beror det ju såklart på vad det är hästen är rädd för, man ska ju inte utmana ödet...
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Vissa ston ar roliga... Ja jag sager roliga, for jag tror att det ar viktigt att se det komiska i situationen. Ston ar faktiskt ganska lika tjejer och kvinnor i vissa avseenden. Vissa ston ar helt omojliga att fa dit man vill om man tex sager "du SKA gora det" eller "gor det NU". Da satter de sig pa tvaren och svarar att "om du talar till mig med den tonen sa ska jag minsann inte gora nagot alls!". Man far, precis som med tjejer och kvinnor, lirka, overtyga, fraga "skulle du, snalla, kunna gora det?". Stoet kanske da svarar, "nja... jag vet inte...". Da sager du "snalla?". Stoet svarar "njea... nej". Da sager du "ok, men kan vi gora sa har da?". Naturligtvis handlar det om att med stort talamod sakta bygga upp ett fortroende med ledarskap och tydliga granser.

Vad jag menar ar att, som nagon sa, det gar inte att pressa fram hasten. Arbeta med ledarskapsovningar fran marken och uppsuttet, och utsatt dig inte i onodan for situationer dar du vet att du latt kan kommer i konflikt med hasten. Vanta med dessa utmaningar tills du ar redo for det. Om du hamnar i en konfliktsituation dar du inte kan fa henne dit du vill, anvand en annan metod.
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

När det gäller att hon tittar på stenar så låt henne titta och ta tid på sig. Jag fick det nämligen förklarat för mig av en NH-instruktör en gång att hästar ser stenar som björnar... :) Så hon har all rätt att tycka stenen ser livsfarlig ut, och då skulle jag inte pressa henne. Får du verkligen inte förbi henne så sitt av och pröva igen?

Oki, men då kanske den bästa o enklaste lösningen på problemet är att ta ut en hästpratarse som kan förklara för hästen att det inte finns en björn som tagit en häst i modern tid så hästen kan sluta glo på stenar i tron de är björnar... :angel:
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Har väl lite svårt att tro att en häst skulle se alla stenar som björnar... visst hästens syn är väl inte den bästa, men de borde ju då känna på lukten att det inte är något annat djur där... Att hästar sen har det rotat i sig att det kan gömma sig djur bakom stora stenar lr liknande är ju en annan sak...
Men att de skulle tro att stenar är björnar, det köper jag inte...
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Har väl lite svårt att tro att en häst skulle se alla stenar som björnar... visst hästens syn är väl inte den bästa, men de borde ju då känna på lukten att det inte är något annat djur där... Att hästar sen har det rotat i sig att det kan gömma sig djur bakom stora stenar lr liknande är ju en annan sak...
Men att de skulle tro att stenar är björnar, det köper jag inte...



Nu vet jag inte exakt vad hon menade med detta att det var just björnar - har aldrig riktigt förstått det :D För hur har någon kommit fram till den insikten liksom? Men däremot har jag märkt att många hästar tittar just på stora stenar och de tycker ju att de är läskiga av någon anledning...
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Det behövs ingen hästpratare för det - det kan ryttaren göra så bra själv.
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Min dam visade liknande tendenser på långritt i somras. Kom nån en mm för nära henne så slog hon (och det var inte en gång...). Sedan körde hon med det en-två månader - nåde den som inkräktade på hennes cirkel a ett par meter :devil:
Jag lärde mig henne efter ett tag, och att parera henne.
ca 2½ månad efter långritten startade vi en PP-ritt i distans, och då försökte hon inte ens hytta till med en hov. Knas-bruden :p


Vissa hästar finner det obehagligt att ha andra hästar nära inpå sig, och känner ett behov av att försvara sig. "Meningen" är att hästen ska lita på att ryttaren inte låter något hända, men så är det ju inte alla gånger.

Träna, rid, var bestämd. Var lugn, andas. Fram eller stå still.
Se till att ev. ridsällskap håller lagom avstånd.


Angående stenar=björnar: kanske kan stämma på stora stenar (= hopkurad björn?) men jag tippar nog snarare på att "det kan ju kanske ligga något på lur bakom den där?!". :D
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Min fullblodskille jag hade var fjantig inför stora stenar. Anledningen var att vi stötte på liggande älgar lite titt som tätt och dessa ser ut som, just det, stora stenar.
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Hoppas att ni inte uppfattat det som att jag fullkomligt piskar fram henne >.< För så är det verkligen inte, tror inte på sånt.. Men saken är den att jag märker på henne när hon verkligen är rädd och förvirrad, och inte förstår vad det är frågan om, respektive om hon bara "fjantar" sig för att kolla om jag är med eller inte, och jag blir lite irriterad när hon bara fjantar för fjantandets skull. Men ja, jsut den här hästen kanske kräver mer av mitt tålamod än andra hästar jag setat på. Tjejen som jag brukar rida med (ägarens dotter) tar ingen hänsyn till att hon faktiskt sparkar rejält om hon rider för nära med sin ponny, har bett henne lite fint att tänka på att inte rida för nära.. Jag kanske får vara lite tydligare med det..?

med bortskämd så menar jag att hon har lärt sig vad hon kan komma undan med, och nu försöker hon "använda" det på mig. Pratade med ägaren, och hon sa att hon.. Ja, jag förstod det som att hon går på henne rätt så rejält. Ser inte riktigt hur hästen ska förstå att det är inte något att vara rädd för om man går på allt vad man kan tills hästen i ren panik kastar sig framåt?
Har funderat på det här med ledarskapsövningar, även om det kanske inte hjälper mig i just den här situationen, så tror jag att jag och hästen kan vinna något på det ändå.
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Du fann svaret själv, ledarskapsövningar. Bygg upp förtroendet. Hade en likadan häst och det handlar oftast om tålamod och lugn. Vet i och för sig inte hur länge du ridit hästen men testa att börja om lite från början, från ruta ett. Det tror jag på!!
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Tjejen som jag brukar rida med (ägarens dotter) tar ingen hänsyn till att hon faktiskt sparkar rejält om hon rider för nära med sin ponny, har bett henne lite fint att tänka på att inte rida för nära.. Jag kanske får vara lite tydligare med det..?


Det har hänt att jag rutit i ordentligt när jag varit ute, mött någon, varnat och de lik förbannat rider nästan på mig :devil:

Säg åt henne att du vill att hon håller lite avstånd (säg en hästlängd, t.ex.) till hästens bakdel.
 
Sv: Bara envis och bortskämd?

Vissa ston ar roliga... Ja jag sager roliga, for jag tror att det ar viktigt att se det komiska i situationen. Ston ar faktiskt ganska lika tjejer och kvinnor i vissa avseenden. Vissa ston ar helt omojliga att fa dit man vill om man tex sager "du SKA gora det" eller "gor det NU". Da satter de sig pa tvaren och svarar att "om du talar till mig med den tonen sa ska jag minsann inte gora nagot alls!". Man far, precis som med tjejer och kvinnor, lirka, overtyga, fraga "skulle du, snalla, kunna gora det?". Stoet kanske da svarar, "nja... jag vet inte...". Da sager du "snalla?". Stoet svarar "njea... nej". Da sager du "ok, men kan vi gora sa har da?". Naturligtvis handlar det om att med stort talamod sakta bygga upp ett fortroende med ledarskap och tydliga granser.


Som ägare till ett ultrasto så känns det här igen:D. Det kan även funka med smicker i stil med "Du som är så fantastiskt vacker och duktig på det här, kan du visa liiite mer energi så får du massor med uppmärksamhet och beröm." "Oh, vad du kan, braaa! Kan du gå förbi nästa sten också? Oooj, vilken drottning du är! :angel:
(Funkar även på mig faktiskt... får jag uppskattning så försöker jag överträffa mig själv hela tiden. Töntigt, men jag mår bra av beröm...)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 601
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 189
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 804
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp