Bara jobbigt temperament?

Sv: Bara jobbigt temperament?

Håll inte på lika länge som jag bara. I backspegeln ser jag det som ett enda långt waste of time.

Nä jag ger det några månader till, men sen är det färdigt. Innerst inne vet jag att hon skulle trivas allra bäst som avelsto, så det blir väl isf plan B, att sälja henne som avelsto.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Varför fokuserar du på din hästs svagare sidor? Det verkar som att du bara kan stirra dig blind på dessa? Släpp dom och fokusera på de positiva sidorna. Det verkar också som att du vill ha en färdig dressyrhäst PANG BOM, att du inte kan vänta längre utan att du vill ut och tävla här och nu och din häst verkar inte vara mogen för det än. Hon är under igångsättning och det tar lång tid innan man får en häst i den där perfekta tävlingsformen igen. Det gäller att ha tålamod och ha klara delmål och mål längs vägen.

Det är viktigt att träna en häst allsidigt för att hästen inte ska tröttna på att arbeta. När du rider på ridbanan ibland, ställ inga höga krav. Låt henne bara jogga runt lite och rid sedan ut i skogen på en härlig tur. Kräv inte 110% av henne VARJE gång du är på ridbanan eller varje gång du sitter i sadeln. Njut av att bara vara med henne ibland.

Och sedan så finns det ju hästar som inte tycker vissa saker är så roligt. Kanske är det ingen dressyrhäst du har? Kanske tycker hon att det är dödens tråkigt att tralla runt på ridbanan? Kanske är det en eldig hopphäst du har som hade passat bra med en hoppryttare? Eller kanske är det en allroundhäst för en ryttare som vill göra lite av varje på lagom nivå?

Bara för att hästen inte passar med dig, betyder det inte att hästen inte passar med någon annan. Jag har själv sålt en häst just för att hon inte passade mig men med nya ägaren fungerar hon som en klocka! Tyvärr tog det mig över 6 år innan jag släppte henne.. borde släppt henne MYCKET tidigare.

Fundera över din situation! Vad vill du göra? Vad vill du få ut utav din häst? Lämpar sig din nuvarande häst till det du vill? Om inte, sälj och leta upp en mer passande häst.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Har en valack som är väldigt tittig av sig.. Han kan gå jätte bra men sedan får han plötsligt syn på något som är jätte "farligt".. detta gör han i dom situationer då det blir jobbigt för honom.. Han älskar att hoppa han tittar aldrig på hinder utan hoppar allt!
Men tittigheten kommer fram när jag rider ut eller rider dressyr...
Det jag gör för att motverka tittigheten är att lugnt men bestämt driva på honom och rida nästan lite öppna förbi stället och med en stark skänkel övertyga honom om att du kan gå förbi där...
Sedan bytte jag ett bett på honom då han har haft problem med munnen (sår i mungipan) Detta gjorde att han vågade slappna av mer och söka mer stöd i min hand... Men eftersom du kollat din häst kan det knappast vara det som är problemet... :grin:
Men det viktigaste i den situationen är att vara lugn men bestämd och med skänklarna övertyga henne om att du kan och när hon slappnar av och accepterar det så mycket beröm! :)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Varför fokuserar du på din hästs svagare sidor? Det verkar som att du bara kan stirra dig blind på dessa? Släpp dom och fokusera på de positiva sidorna. Det verkar också som att du vill ha en färdig dressyrhäst PANG BOM, att du inte kan vänta längre utan att du vill ut och tävla här och nu och din häst verkar inte vara mogen för det än. Hon är under igångsättning och det tar lång tid innan man får en häst i den där perfekta tävlingsformen igen. Det gäller att ha tålamod och ha klara delmål och mål längs vägen.

Det är viktigt att träna en häst allsidigt för att hästen inte ska tröttna på att arbeta. När du rider på ridbanan ibland, ställ inga höga krav. Låt henne bara jogga runt lite och rid sedan ut i skogen på en härlig tur. Kräv inte 110% av henne VARJE gång du är på ridbanan eller varje gång du sitter i sadeln. Njut av att bara vara med henne ibland.

Och sedan så finns det ju hästar som inte tycker vissa saker är så roligt. Kanske är det ingen dressyrhäst du har? Kanske tycker hon att det är dödens tråkigt att tralla runt på ridbanan? Kanske är det en eldig hopphäst du har som hade passat bra med en hoppryttare? Eller kanske är det en allroundhäst för en ryttare som vill göra lite av varje på lagom nivå?

Bara för att hästen inte passar med dig, betyder det inte att hästen inte passar med någon annan. Jag har själv sålt en häst just för att hon inte passade mig men med nya ägaren fungerar hon som en klocka! Tyvärr tog det mig över 6 år innan jag släppte henne.. borde släppt henne MYCKET tidigare.

Fundera över din situation! Vad vill du göra? Vad vill du få ut utav din häst? Lämpar sig din nuvarande häst till det du vill? Om inte, sälj och leta upp en mer passande häst.

Hej, tack för ditt svar. Det ligger mycket i det du säger. Och jag gör redan det där för att hon skall trivas. Jag tror om jag ska vara ärlig att det är få hästar som får den princess-behandling som hon får. Jag rider tex aldrig bara på ridbanan utan brukar kombinera 30 min i naturen med kortare pass i paddocken. Jag är egentligen hoppryttare i botten och ingen vore gladare än jag om jag kunde hoppa henne. Men eftersom hon haft problem i ett ben är det ännu oklart om det kommer hålla för hoppning och anledningen att jag går så långsamt framåt (därav kanske hennes tristess i paddocken) är för att jag vill bygga upp henne långsamt för att hon skall hålla. Jag började hoppa lite för ett par veckor sedan, pyttesmå hinder och tanken var att införa det varje vecka - men oturligt nog verkar hon ha sträckt sig lite för fortfarande 2 veckor senare ömmar hon i musklerna som fäster i höftbenet, därav har jag backat igen. Hela igångsättningen har präglats av att känna av var hon befinner sig fysiskt och det är inte alltid så lätt att få med sig henne både fysiskt och psykiskt. Det har varit nödvändigt att jobba som vi gjort i paddocken för att bygga upp henne och jag kan väl på sätt o vis förstå att hon tycker det är trist, men jag har ju sett hästar som aldrig ser en skog eller en landsväg och jag rider ut min häst varje dag. Hon går aldrig bara i paddocken. Ibland tar jag henne i grimskaftet och bara leder ut henne en sväng så hon får beta. Jag tycker definitivt inte att jag ställer för höga krav på henne. Hon blir lätt stel i ryggen om jag inte mjukar upp henne kontinuerligt och då blir hon ännu värre i humöret. Det är när hon är lösgjord som hon slutar finna faror. Precis som sin pappa behöver hon hållas bra i ryggen för att fungera bra. igår var en dag då jag varit just snäll och inte ställt så mycket krav på några dagar, så igår ville jag kräva lite mer av henne. Igår var mitt tålamod i botten, men oftast räcker det att prata av sig lite så släpper det och jag kan säga att den här hästen har varit väldigt jobbig under hela igångsättningen och protesterat så fort ribban höjts oavsett om det handlat om att rida ut eller i paddocken. Nu har vi kommit dit att hon funkar som tåget ute i naturen, men i början var hon istadig även vid uteritt. Jag inser att det går åt rätt håll men att det tar tid. Jag skulle bara önska att hon var mer samarbetsvillig, jag vill inte tvinga henne att göra något som hon inte gillar. Det är allt jag säger. Jag tror inte att det är många som hade orkat så mycket som jag gjort - detta är inte bara min egen upplevelse utan jag har vid upprepade tillfällen hört från de andra i stallet, inkl rutinerade dressyrryttare att de inte fattar att jag orkar och att de ser att jag gör allt för att det ska funka. Så att jag har dåligt tålamod stämmer nog inte riktigt. Och hade jag inte sett hennes positiva sidor så hade jag ju definitivt inte hållt på såhär som jag gör. Det går ingen nöd på min häst, det går större nöd på mig tror jag :). Jag ska ge det lite mer tid och lyssna på era råd här och testa att lägga in lite mer bommar och småhinder så snart hon är redo så blir det nog bra till slut.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Har en valack som är väldigt tittig av sig.. Han kan gå jätte bra men sedan får han plötsligt syn på något som är jätte "farligt".. detta gör han i dom situationer då det blir jobbigt för honom.. Han älskar att hoppa han tittar aldrig på hinder utan hoppar allt!
Men tittigheten kommer fram när jag rider ut eller rider dressyr...
Det jag gör för att motverka tittigheten är att lugnt men bestämt driva på honom och rida nästan lite öppna förbi stället och med en stark skänkel övertyga honom om att du kan gå förbi där...
Sedan bytte jag ett bett på honom då han har haft problem med munnen (sår i mungipan) Detta gjorde att han vågade slappna av mer och söka mer stöd i min hand... Men eftersom du kollat din häst kan det knappast vara det som är problemet... :grin:
Men det viktigaste i den situationen är att vara lugn men bestämd och med skänklarna övertyga henne om att du kan och när hon slappnar av och accepterar det så mycket beröm! :)

Hej, ja du känns som du ringar in problemet. Jag tror helt enkelt hon vill komma undan arbete. Det förklarar oxå varför hon reagerar mindre och mindre på 'farorna' ju mer igångsatt hon blir. Att hon får lättare och lättare att bära upp sig och det inte är lika jobbigt för henne. För några månader sedan kunde jag nästan inte rida alls i ridhuset, men nu kan jag trycka förbi henne i en öppna även om hon går emot den och spänner sig samtidigt.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Min häst hatade dressyr tidigare. Hon gick emot, var seg och gick knappt att få i någon typ av ändamålsenlig form, på okända ställen var hon livrädd för allt möjligt. Detta har dock totalt förändrats. Jag gjorde enligt följande, varav vissa delar kanske kan vara tillämpliga för dig.
Det första jag gjorde var att börja rida bettlöst då hon tydligt visade att hon avskydde bettet. Efter det började jag rida kortare pass. Framskrittning för hand utomhus och sedan in i ridhuset för koncentrerad träning max 2 ggr/vecka. Jag rider fortfarande inte dressyr på banan mer än ca 15 minuter annat än när jag någon enstaka gång rider för tränare. I början blev det ibland bara 5 minuter för jag slutade direkt när något blev bra. Var det någon dag det inte passade damen så krävde jag att hon skulle gör en sak bra det kan dåliga dagar vara en vettig avsaktning eller kanske bara ett snabbt svar för på en hjälp. Jag har ingen lust att slåss med hästen för det ger varken henne eller mig någonting. När jag begär ett lätt jobb som hon utför så får hon beröm och trots att passet gått dåligt så slutar vi det i en possitiv anda vilket ger en bättre början på nästa pass.
Idag jobbar hon mycket bra på bana och verkar tycka det är roligt. Jag skulle säkert kunna rida längre pass som det är nu men jag har inget behov av det då jag inte siktar mot dressyrtävlande utan vi tränar distans. De korta dressyrpass vi gör räcker för det arbetet.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Min häst hatade dressyr tidigare. Hon gick emot, var seg och gick knappt att få i någon typ av ändamålsenlig form, på okända ställen var hon livrädd för allt möjligt. Detta har dock totalt förändrats. Jag gjorde enligt följande, varav vissa delar kanske kan vara tillämpliga för dig.
Det första jag gjorde var att börja rida bettlöst då hon tydligt visade att hon avskydde bettet. Efter det började jag rida kortare pass. Framskrittning för hand utomhus och sedan in i ridhuset för koncentrerad träning max 2 ggr/vecka. Jag rider fortfarande inte dressyr på banan mer än ca 15 minuter annat än när jag någon enstaka gång rider för tränare. I början blev det ibland bara 5 minuter för jag slutade direkt när något blev bra. Var det någon dag det inte passade damen så krävde jag att hon skulle gör en sak bra det kan dåliga dagar vara en vettig avsaktning eller kanske bara ett snabbt svar för på en hjälp. Jag har ingen lust att slåss med hästen för det ger varken henne eller mig någonting. När jag begär ett lätt jobb som hon utför så får hon beröm och trots att passet gått dåligt så slutar vi det i en possitiv anda vilket ger en bättre början på nästa pass.
Idag jobbar hon mycket bra på bana och verkar tycka det är roligt. Jag skulle säkert kunna rida längre pass som det är nu men jag har inget behov av det då jag inte siktar mot dressyrtävlande utan vi tränar distans. De korta dressyrpass vi gör räcker för det arbetet.

Det påminner om hur jag gjort/gör med min häst.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Min häst hatade dressyr tidigare. Hon gick emot, var seg och gick knappt att få i någon typ av ändamålsenlig form, på okända ställen var hon livrädd för allt möjligt. Detta har dock totalt förändrats. Jag gjorde enligt följande, varav vissa delar kanske kan vara tillämpliga för dig.
Det första jag gjorde var att börja rida bettlöst då hon tydligt visade att hon avskydde bettet. Efter det började jag rida kortare pass. Framskrittning för hand utomhus och sedan in i ridhuset för koncentrerad träning max 2 ggr/vecka. Jag rider fortfarande inte dressyr på banan mer än ca 15 minuter annat än när jag någon enstaka gång rider för tränare. I början blev det ibland bara 5 minuter för jag slutade direkt när något blev bra. Var det någon dag det inte passade damen så krävde jag att hon skulle gör en sak bra det kan dåliga dagar vara en vettig avsaktning eller kanske bara ett snabbt svar för på en hjälp. Jag har ingen lust att slåss med hästen för det ger varken henne eller mig någonting. När jag begär ett lätt jobb som hon utför så får hon beröm och trots att passet gått dåligt så slutar vi det i en possitiv anda vilket ger en bättre början på nästa pass.
Idag jobbar hon mycket bra på bana och verkar tycka det är roligt. Jag skulle säkert kunna rida längre pass som det är nu men jag har inget behov av det då jag inte siktar mot dressyrtävlande utan vi tränar distans. De korta dressyrpass vi gör räcker för det arbetet.

Jag glömde säga att jag ridit henne på hackamor och att hon är nöjd med det, men att hon efter ett tag kom på att hon kunde stå och hoppa upp och ner på stället och jag inte kunde göra så mycket åt det hela. Så när jag bytte till vanligt bett blev hon lydigare :). Har testat olika bett och nosgrimmor oxå.. Hon är rätt fin i munnen nu dock.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag glömde säga att jag ridit henne på hackamor och att hon är nöjd med det, men att hon efter ett tag kom på att hon kunde stå och hoppa upp och ner på stället och jag inte kunde göra så mycket åt det hela. Så när jag bytte till vanligt bett blev hon lydigare :). Har testat olika bett och nosgrimmor oxå.. Hon är rätt fin i munnen nu dock.

Hur många hästar får alla tänkbara bra kosttillskott, utrustning av toppkvalitet, stretching, massage, varierad ridning ut i skog och mark, daglig utevistelse i stora hagar, ryktning och grooming varje dag, en massa kärlek och uppmärksamhet? Min häst får samma behandling och kostar antagligen mer än en elit-häst. När ska hon börja bete sig som en? ;) Missuppfatta mig inte, jag vill ge henne allt jag kan - men ibland så tar tålamodet slut då man ger o ger o försöker och hon protesterar då jag ber om en enkel sak.

Min förra häst var en vallack som ville arbeta. Jag saknar det lite..
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag kanske ska tillägga att innan jag köpte den här hästen levde jag mitt liv i Stockholm där jag har mina vänner, kunder och mitt nätverk i jobbet. Då min häst blev halt klarade personalen i stallet där vi stod (3,5 mil utanför stan) inte av att leda henne in och ut ur hagen. Situationen blev ohållbar så jag har även flyttat tillbaks till min hemort utanför Gbg endast för att kunna lägga mer tid på min häst (här kan jag även få hjälp av familjen mm). Innan jag flyttade fick jag åka 7 mil t&r 2 ggr/dag bara för att leda in och ut min häst några meter till sjukhagen. Tänk er själva. Jag ville ju inte låta henne stå i stallet själv. Så det är faktiskt ingen överdrift när jag säger att denna häst har tagit över mitt liv. Det kan hon ju iofs inte hjälpa, men det har varit många situationer där jag varit den enda som förstått henne och kunnat hantera henne. Som sagt, nu är hon egentligen en dröm jämfört med hur hon har varit.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Spontant så låter det på beskrivningen som om hästen inte är "med" mentalt på vad som händer. Hon gör oftast vad du vill för att du säger det. Inte för att hon vill. Det är liksom inten pardans.
Detta är alltså bara en spontan reaktion på beskrivningen. Det kan ju vara helt fel.
OM det är något åt det hållet så skulle jag försöka ändra mitt sätt att träna lite för att se om det ger en mer positiv häst som är "med på tåget" och mera delaktig och aktiv själv.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Har kikat lite i tråden och funderat över en sak.
Du säger att du gör så mycket för hästen du har flyttat och tar hand om henne på bästa sätt. Det är ju jätte bra att du vill din häst väl!
MEN hästen tänker ju inte "ohh vad hon är snäll mot mig nu kan jag vara snäll och låta bli att skygga".
Det känns lite som att du vill att hästen ska vara "snäll" då du har gjort den en massa tjänster. Tyvärr fungerar det ju inte så, ordet "snäll" finns inte för en häst.

Det är lite svårt att förklara hur jag tänker här men du kanske förstår vad jag menar?

Det har ju blivit bättre och det verkar som att det är den där sista pusselbiten som fattas. Jag kan vara helt fel ute nu men jag får en känsla av att din häst inte ser dig som dennes ledare till 100%. Hästar (speciellt de som är lite känsligare) behöver en tydlig ledare för att de ska känna sig helt trygga.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Hej, ja du känns som du ringar in problemet. Jag tror helt enkelt hon vill komma undan arbete.

Då är ju frågan varför hon vill komma undan arbete? Är det för svårt, förstår hon inte, gör det ont, är hon i obalans osv. Till syvende och sist så är det alltid ryttarens "fel", även om man gör sitt allra bästa och provar på olika sätt, det går aldrig att skylla på hästen. Tyvärr. ;)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Har kikat lite i tråden och funderat över en sak.
Du säger att du gör så mycket för hästen du har flyttat och tar hand om henne på bästa sätt. Det är ju jätte bra att du vill din häst väl!
MEN hästen tänker ju inte "ohh vad hon är snäll mot mig nu kan jag vara snäll och låta bli att skygga".
Det känns lite som att du vill att hästen ska vara "snäll" då du har gjort den en massa tjänster. Tyvärr fungerar det ju inte så, ordet "snäll" finns inte för en häst.

Det är lite svårt att förklara hur jag tänker här men du kanske förstår vad jag menar?

Det har ju blivit bättre och det verkar som att det är den där sista pusselbiten som fattas. Jag kan vara helt fel ute nu men jag får en känsla av att din häst inte ser dig som dennes ledare till 100%. Hästar (speciellt de som är lite känsligare) behöver en tydlig ledare för att de ska känna sig helt trygga.

Ja, jag förstår hur du menar men jag fattar självklart att hästen inte förstår det jag gjort för henne. Det är mer så att jag vill förklara för er varför jag är frustrerad. Grejen är att hon accepterar mig som sin ledare i alla olika situationer där vi fått rutin. Men du har rätt i att hon är en häst som testar. Och det är ju en speciell situation att sätta igång en häst efter en lång konvalecens, det blir som att börja om från början på många sätt. Tex kan vi rida ut själva, det kan komma älgar, lastbilar eller travande hästar som springer förbi framför näsan, men hon lyder mig till fullo. Jag gör allt med henne utan problem, kan krypa under magen på henne och rida barbacka etc. Så vi har eg en väldigt fin kontakt och känns synkade, förutom just då i paddocken, ibland - allt mer sällan är det ju. Jag skrev den här tråden igår för att jag hade en dipp efter ytterligare en sådan dag - men om jag ska summera på det stora hela så är vi ju trots allt på rätt väg.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Då är ju frågan varför hon vill komma undan arbete? Är det för svårt, förstår hon inte, gör det ont, är hon i obalans osv. Till syvende och sist så är det alltid ryttarens "fel", även om man gör sitt allra bästa och provar på olika sätt, det går aldrig att skylla på hästen. Tyvärr. ;)

Det är just detta som jag tycker är så tröttsamt. I varenda tråd på bukefalos där folk tar upp diverse problem blir de med ens påhoppade av besserwissers som utgår ifrån att hästägaren är en idiot. Jag har ridit fler hästar i mina dagar och tränat och tävlat. Jag är inte felfri, men hästen är genomkollad och hon har inga smärtor. Jag köper att hon är lite i obalans ännu, att hon inte är 100% i form ännu och att det därför blir lite jobbigt för henne. Men jag har fortfarande svårt för att hon protesterar på det sätt hon gör. Hade hon haft ont så hade hon knappast tagit i för kung och fosterland så fort ett hinder dyker upp, eller i galopp i skogen där hon springer i 190 och är mer i luften än på marken. Min egen teori är att hon har ärvt sitt temperament från mödernet som är efter Ceylon. Jag har talat med uppfödaren och tydligen är både modern och syskonen ganska 'speciella', enmans-hästar med mycket åsikter och en av dem får hon behandla lite som om han lider av aspbergers syndrom ungefär - han klarar ingenting utan rutiner. Om de ska tävla måste hon åka och visa honom tävlingsbanan innan tex, för att han inte skall vara rädd då de tävlar. Jag tror en kombination av orutin, osäkerhet, svaghet påverkar min häst som det gör under igångsättningen som är en speciell situation, och att hon helt enkelt är lite speciell i personligheten.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag känner att jag fått en del tips och råd här som jag tar med mig och känner mig därför nöjd. Jag har ett nätverk av hovslagare, veterinärer, duktiga dressyrryttare, equiterapeuter, kiropraktorer och t.o.m healers som är delaktiga i vår situation och jag känner mig inte hjälpt av ytterligare svar som förringar min analytiska förmåga. Tack ändå :)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Vet inte hur mycket det påverkar egentligen, men det kanske kan vara intressant för några att veta att det rör sig om en fuxmärr med bläs.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Nu vet jag inte om du alls vill ha fler svar men jag svarar ändå, jag har i hela mitt hästägande liv bara ägt ston så jag är alltså hårt prövad ;)

Det jag spontant känner är att din häst testar dig när du rider i ridhuset eller på ridbanan. Hon har någon gång märkt att du kanske får hjärtat i halsgropen, spänner dig eller kanske slutar rida när hon hittar på att skygga för något. Kort sagt så försöker hon komma undan arbetet och det kanske hon lyckas med en del gånger, tillräckligt ofta för att fortsätta. Det är ju jobbigt att jobba som du skrev själv tidigare men du formulerade det annorlunda.

När jag råkar på sådant beteende, vilket händer med jämna mellanrum då jag har flera ston, så ringer jag min instruktör om det jag kan tänka ut själv att göra inte funkar. Med senaste hästen så har jag blivit osäker och det har hon ju märkt och så har showen varit igång. Mitt tips blir alltså att du ringer en duktig instruktör och ber denne komma ut och hjälpa dig även om det kostar multum för det är det värt i det långa loppet. En instruktör ska kunna komma med handfasta råd i en sådan situation och hjälpa dig med att hitta en lösning, annars är det bara att byta instruktör.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Spontant så låter det på beskrivningen som om hästen inte är "med" mentalt på vad som händer. Hon gör oftast vad du vill för att du säger det. Inte för att hon vill. Det är liksom inten pardans.
Detta är alltså bara en spontan reaktion på beskrivningen. Det kan ju vara helt fel.
OM det är något åt det hållet så skulle jag försöka ändra mitt sätt att träna lite för att se om det ger en mer positiv häst som är "med på tåget" och mera delaktig och aktiv själv.

Hej, ja du har rätt till viss del. I många situationer är hon mentalt med, särskilt när hon vet vad som skall göras och att hon klarar av det. Rutin fungerar väldigt bra här. Det är väldigt tydligt vad min häst vill resp inte vill. Detta vill hon om hon får bestämma: hoppa, galoppera skitfort hur länge som helst, para sig, få föl

Jag hoppas hennes ben kan hålla för hoppning för det tycker hon om och det känner man.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Cattis_E
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 493
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 301
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp