Bara jobbigt temperament?

Sv: Bara jobbigt temperament?

Det där är rätt intressant för vissa tycks ha erfarenheten att fuxar skulle vara svårare än andra. jag har mött mängder av fuxar och de har inte varit annorlunda än hästar med andra färger.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Vår häst har också dressyrstam är otroligt vacker och precis som din gillar hon att visa upp sig. Det har känts helt hopplöst till och från i 3 år men nu har vi fått lön för mödan, hon är otroligt lättlärd och nu fokuserar hon nästan till 100% även på dressyrträning hemma. Det är ju som du säger att de bästa hästarna oftast är lite galna :D det har vi fler bevis på i vår familj. Känslan när man ser dottern tävla detta sto är nästan obeskrivlig jag hoppas att du kommer dit också.

Tack. Jag vet att jag har en stjärna, bara det att hon inte visar det alla gånger. Hennes problem är inte att hon har svårt att lära - det svåra är att få henne att vilja. Vill hon så kan hon, hon är intelligent och har lätt för sig. Jag kanske borde slänga in en liten mini-tävling ganska snart till och med. Bara för att ge henne en utmaning att glädjas åt - se hur hon reagerar.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Det där är rätt intressant för vissa tycks ha erfarenheten att fuxar skulle vara svårare än andra. jag har mött mängder av fuxar och de har inte varit annorlunda än hästar med andra färger.

Nej jag vet faktiskt inte - har bara haft en fux och det är denna. Min förra häst var skimmel och han slängde av mig på uteritterna i ett halvårs tid men när han fogade sig blev han fantastisk och var senare med i SM med goda resultat. På sätt o vis var han jobbigare än vad denna är - i början. Men inte lika enveten. Det är mest andra människor som tittat på mig och min fux när hon bråkat och himlat med ögonen och sagt: 'jojo, fuxmärrar...' men jag vet faktiskt inte.. Känns som man skulle behöva ha 1000 hästar av varje färg för att på riktigt kunna avgöra om de skiljer sig pga färg.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag kan bara säga att fuxmärrar är inte alltid att leka med;)
Har också haft sådana...

Jag tror säkert att det kommer lösa sig för er! Det är bara att kämpa på så lossnar det säkert förr eller senare. Ibland kan det kännas som att man står still och stampar på samma ställe när man är "mitt uppe" i det hela. Det är otroligt frustrerande! Som du säger själv så har det blivit stora förbättringar. Det känns bara inte så när man sitter där och sliter med samma problem dag ut och dag in...
Lycka till!!:)

Tack så mycket det var snällt :)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Googlade lite mer på Ceylon-temperament och fann detta :) låter som min kära häst:

'Själv har jag ett sto e Ceylon som ju är känd för att kunna ge besvärligt temperament på sina avkommor. Mitt sto är nog en typisk Ceylon-häst, nervig och lite småilsk, men också framåt, lättlärd och snabbtänkt! För mig är de positiva egenskaperna hos henne mycket önskvärda och de negativa är inget större problem eftersom jag är svag för den typen av hästar!'
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Mer om Ceylon:

'Ceylon levde mellan 1966 och 1993. Han var i avel mellan 1969 och 1992 och betäckte sammanlagt drygt 1700 ston. Han har avkommor i svår internationell klass i både hopp, fältävlan och dressyr, som Tredje Mannen, Master och Cyklon. Självklart var han elitpremierad ;) .

Ceylon var mörkbrun med bläs, vit underläpp och fyra vita fötter. Han var bärare av sabino-anlaget. 165 - 21 cm.

Exteriört utlåtande; Storlinjerad med naturlig resning och starkt överlinje. Stora ledgångar. Mycket god skritt. Framåtgripande, flygande trav. Något hjulig bak.

Mitt eget sto har tyvärr ärvt sin pappas bakställ, och just extremiteter är Ceylons avkommors svaghet.

BLUP-index från senaste hingstkatalogen; exteriör 127, gång 140, hopp 89, skritt 163, trav 113, galopp 119, temperament gång 135, teknik hoppning 89, temperament hoppning 90, typ 87, exteriör 142, rörelser 116, mankhöjd 0.96. Sen vet jag att jag läst någonstans nyligen att han bara hade 51 på extremiteter. Jag tror att det var på ASVH:s hemsida.

I livstidsstatistiken som presenterades i början av året är han 7 i fälttävlan (pappa Jovial är etta), tolva i hoppning (Jovial tvåa) och femma på dressyr (Jovial sjua).

Det som Ceylon hästar är kända för är sina goda rörelser och sitt temperament :crazy: Dom kan vara väldigt hårda i huvudet och mycket egensinniga och nerviga, men också intelligenta, lättlärda, reaktiva. Det beror ju förstås både på hur man tar hand om dem och hur man uppfattar deras temperament. Jag är så gammal att jag ridit avkommor till Jovial, men inte till hans pappa Boheme xx. Jag tycker mig se stora likheter mellan Ceylon- och Jovialavkomor, och när jag bett de som ridit avkommor till Boheme beskriva dem så beskrivs de så som jag beskrivit Ceylonavkommor :D Ska också tillägga att de är kända för att ha vitögon :crazy:

Om man gillar hästar som är snabba i huvudet och inte skräms av hästar som kan vara lite stora i sitt reaktionsmönster rekommenderar jag absolut en Ceylonavkomma!'
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Ok alla som har engagerat sig i denna tråden jag tror jag funnit problemets ursprung: Ceylon-genen. Kanske får jag alltså bara acceptera att hon är som hon är alt. sälja henne till någon som gillar den typen. Kolla här, ännu en med Ceylon i 2a led:

'har ett sto som är ue Ceylon och då såklart verkar det som sen Utrillo i tredje led hehe

hon har fin fina gångarter (hört att det är från Ceylon men också väldigt humör och ser spöken som visst kom från Ceylon, är så dålig på stam och sånt så jag vet inte riktigt men det sägs att han ger lite knäppa avkommor, har jag hört'
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Ännu mer om Ceylon själv:

'En kompis mamma jobbade och red honom när han levde,
hon säger att han hade enorma gångarter spec traven, fyra travsteg och man hade ridit över hela manegen, sade hon,
men han var tydligen ganska "svår" busig och lite "tittig"
:"man åkte av både en & två ggr" säger hon.'
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Ytterligare beskrivning av Ceylon-avkomma (börjar bli lite komiskt)

'Hon har också mycket humör och egen vilja, och ser gärna spöken överallt :D Men hon har också trevliga gångarter, älskar att hoppa och är väldigt snabb i huvudet och lättlärd!'
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Min dotter hade ett ponnysto ue Ceylon, och hon var precis som du beskriver det! Hennes syskon, alla mycket fina tävlingsponnyer har precis samma temperament;) Stampar i stallgången, vill inte kela, ska helst bestämma själv, men är fantastiska när man får till det!

Vår hopptränare bara skrattade när hon fick reda på härstamningen - "jaha, det kunde jag ju gissat att det var Ceylon som ställde till det i huvudet".

Så lycka till! Det är fantastiska hästar när de väl kommer till arbete.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Min dotter hade ett ponnysto ue Ceylon, och hon var precis som du beskriver det! Hennes syskon, alla mycket fina tävlingsponnyer har precis samma temperament;) Stampar i stallgången, vill inte kela, ska helst bestämma själv, men är fantastiska när man får till det!

Vår hopptränare bara skrattade när hon fick reda på härstamningen - "jaha, det kunde jag ju gissat att det var Ceylon som ställde till det i huvudet".

Så lycka till! Det är fantastiska hästar när de väl kommer till arbete.

Lustigt att det är så markant. Man kan ju då fråga sig varför de ser spöken. Om det är för att de är extra flyktbenägna och nervösa eller om det är för att störa ryttaren så att de själva får kontrollen, som de ju gärna vill ha?
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Det är just detta som jag tycker är så tröttsamt. I varenda tråd på bukefalos där folk tar upp diverse problem blir de med ens påhoppade av besserwissers som utgår ifrån att hästägaren är en idiot. Jag har ridit fler hästar i mina dagar och tränat och tävlat. Jag är inte felfri, men hästen är genomkollad och hon har inga smärtor. Jag köper att hon är lite i obalans ännu, att hon inte är 100% i form ännu och att det därför blir lite jobbigt för henne. Men jag har fortfarande svårt för att hon protesterar på det sätt hon gör. Hade hon haft ont så hade hon knappast tagit i för kung och fosterland så fort ett hinder dyker upp, eller i galopp i skogen där hon springer i 190 och är mer i luften än på marken. Min egen teori är att hon har ärvt sitt temperament från mödernet som är efter Ceylon. Jag har talat med uppfödaren och tydligen är både modern och syskonen ganska 'speciella', enmans-hästar med mycket åsikter och en av dem får hon behandla lite som om han lider av aspbergers syndrom ungefär - han klarar ingenting utan rutiner. Om de ska tävla måste hon åka och visa honom tävlingsbanan innan tex, för att han inte skall vara rädd då de tävlar. Jag tror en kombination av orutin, osäkerhet, svaghet påverkar min häst som det gör under igångsättningen som är en speciell situation, och att hon helt enkelt är lite speciell i personligheten.

Det var absolut inte min mening att låta som om jag tycker du är en idiot. Men faktum kvarstår; har hon inte ont så är det ju ridningen det är fel på (på ett eller annat sätt), eftersom det inte fungerar för er. Därmed inte sagt att jag tror att du är en dålig ryttare, men av någon anledning så har du inte hittat knappen till just den här biten på just den här hästen.
I det läget spelar ju stam, temperament och färg liksom ingen roll, även om det kanske är en tröst att det finns andra fuxägare med problem. ;) Det går liksom aldrig att skylla på hästen, hur gärna man än skulle vilja ibland.

Jag är hundra på att tränaren jag tipsade om kan lösa det här med dig, och ge dig en massa aha-upplevelser. (Vet dock inte hur det ser ut med träningar i din del av landet, ring och hör efter.)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Bara ett par saker rent spontant, sen är det upp till dig att göra egna tolkningar:

*Gurkmeja har en starkt uppiggande effekt. Nu var iofs inte problemet att pålle är pigg, men likt doping är det jag lärt mig att gurkmeja kan ge vassare temperament.

*Om en häst har en issue med sargen/ena kortsidan så blir det en issue i vårt huvud också. Även om det inte var det från början. Likaså hästens beteende. Om du hjärntvättar dig själv att det inte är något problem och likaså hjärntvättar dig att HÄSTEN och hästens beteende inte är något problem - vad händer då? Ofta är det våra egna mentala låsningar (snurrar runt i samma hjulspår -kommer ingenvart) som sätter de största hindren. (Lättare sagt än gjort, jag vet. ;))

*Hur är det med motivationen? Ger du hästen en anledning att vilja jobba med dig? Isåfall - hur, och hur kan du göra det bättre? Uppenbarligen är hästen mer motiverad när det finns ett hinder som drar. Kanske man kan skapa samma positiva distraktion på annat sätt? Eller åtminstone ta bort negativa faktorer.
För att dra ett exempel: Jag personligen brukar iaf periodvis systematiskt använda fyrkantsspåret som "jobb-plats", när man har stöd av väggen är det lättare att kräva lite mer. För att sen låta pålle vila innanför spåret. Nu är ju det t o m självvalt och då är det lättare att identifiera. Om pålle då inte vill gå längs väggen är det solklart - den upplevde sig för pressad. Ibland får man då lägga in lite moralpeppande träning genom att göra tvärtom - enkelt jobb (men ändå jobb, för att distrahera, med mycket positiv feedback) längs väggen, tuffare jobbet innanför, noga med vilan emellan och att överlag inte ta det för hårt.

*Hästar är olika känsliga. Har den varit lite taskig i fysiken tar det lång tid för hela fysiken (och skallen för den delen) att anpassa sig. Vi snackar inte dagar, möjligtvis månader men ofta år. Under den tiden får man liksom räkna med att man måste känna av hästen och kan inte bara pressa in den i sin mall, då blir det obehagligt för den. Tänk ur hästens perspektiv! Har du förnärmat den eller t o m indirekt gjort illa den genom att pressa för hårt, då kan det sitta kvar länge. Man måste förtjäna tilliten igen.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Har en valack som är ue Ceylon.Han är fux med bred bläs och fyra vita höga strumpor.Har haft honom i sex år nu han har alltid varit snäll och samarbetsvillig.Kan titta lite på saker men jag gör ingen stor sak av det hela.Han går i flock med kompisar i stora hagar och hjälper till att uppfostra mina ponnyhingstar.Mycket bra fosterpappa.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Tro mig jag är väldigt väl medveten om allt det som ni talar om. Faktum kvarstår, jag har en häst som reagerar och visar vad hon tycker. Jag tycker egentligen att det är bra för jag vill inte ha en som bara gör det jag vill bara för att vara till lags. Min häst ger mig en ständig utmaning. Man skall inte glömma att hon valde mig, minst lika mycket som jag valde henne. Personen jag köpte henne av anses vara en duktig dressyrryttare och unghästutbildare men när folk skulle provrida hästen så betedde hon sig som en galning. Det var endast mig hon accepterade så säljaren ringde mig och nästan bönade och bad att jag skulle ta henne. Jag skall oxå tillägga att vi stötte på en hel del problem i stall där stallägare eller personal inte klarade av att hantera henne, ffa inte då hon blev halt. Tex har några olika personer vid olika tillfällen och tidpunkter sagt att hon stegrat sig mot dem när de skulle leda henne från hagen, utan märkbar anledning. Det får mig att gapa för hon har ALDRIG stegrat sig mot mig oavsett vad för situation vi varit i. Så oavsett vad ni säger så tänker jag fortsätta ge mig själv cred för att jag på väldigt många sätt hanterar denna häst bättre än någon annan som jag sett hittills och dessutom har jag löst ett stort problem för henne. Men som sagt vi är på rätt väg, jag är medveten om att hon behöver tid. När jag skrev denna tråd hade jag en dipp, men jag tar mig alltid ur den igen och fortsätter arbeta mot mitt mål, självklart får det ta den tid det vill under förutsättning att det går åt rätt håll. Tack för mig
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Hej
Har inte läst hela tråden bara dit första in lägg. Har själv tagit mej ann många sånna hästar..

Börja bara med att rida ett varv i padock och sen ut.
Hon kommer bli chockad.. Jaha nu blir det kul i stället. Nästa gång skrittar du på långa tyglar runt några varv och sen ut och gör det ni tycker är kul.

Helt plötsligt kommer du se en förändrig. Hästen kommer tycka det är kul på träningsbanan. Sen så börjar du jobba henne lite men målet är att alltid avsluta posetivt. MAn måste vända det rätt här..
en hel del berömm. Varje glatt steg som hon tar så får hon berömm.
Jag red en gammal terränghäst som gått elit. Han tyckte det var ur tråkigt på ridbanan. När han hade jobbat fick han galoppera lite fortare så amn får fram han.
Har man ingen glad energi fram åt så får man ingen häst fram åt..

Många gör fel att bara sitta och tråka ut hästen och rida runt runt.
Tänk på att dte ska vara kul för hästen.
Har hittils aldrig stött på en häst som efter någon månad inte älskar att jobba med mej vare sej det är på träningsbanan eller ute.

Så väldigt enkelt. Skit i en tränare och gör det kul för henne. SÅ löser du det snabbt och lätt.
De är inga slavar utan indevider som vi ska respektera. Så de också tycker det är kul..
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Hej
Har inte läst hela tråden bara dit första in lägg. Har själv tagit mej ann många sånna hästar..

Börja bara med att rida ett varv i padock och sen ut.
Hon kommer bli chockad.. Jaha nu blir det kul i stället. Nästa gång skrittar du på långa tyglar runt några varv och sen ut och gör det ni tycker är kul.

Helt plötsligt kommer du se en förändrig. Hästen kommer tycka det är kul på träningsbanan. Sen så börjar du jobba henne lite men målet är att alltid avsluta posetivt. MAn måste vända det rätt här..
en hel del berömm. Varje glatt steg som hon tar så får hon berömm.
Jag red en gammal terränghäst som gått elit. Han tyckte det var ur tråkigt på ridbanan. När han hade jobbat fick han galoppera lite fortare så amn får fram han.
Har man ingen glad energi fram åt så får man ingen häst fram åt..

Många gör fel att bara sitta och tråka ut hästen och rida runt runt.
Tänk på att dte ska vara kul för hästen.
Har hittils aldrig stött på en häst som efter någon månad inte älskar att jobba med mej vare sej det är på träningsbanan eller ute.

Så väldigt enkelt. Skit i en tränare och gör det kul för henne. SÅ löser du det snabbt och lätt.
De är inga slavar utan indevider som vi ska respektera. Så de också tycker det är kul..

Ja jag håller med dig och det var många poängar där. Dock har hon varit under igångsättning och endast riden i paddock/ridhus senaste månaderna, och då inga långa pass + mycket beröm - så vi har liksom aldrig kommit dit där hon skulle ha blivit uttråkad utan snarare har hon blivit bättre och bättre. Jag tror därför snarare det handlar om att hon tycker det är ansträngande och jobbigt, snarare än tråkigt - eftersom jag ju rider ut varje dag och endast då och då i paddocken. I övrigt håller jag självklart med dig. Det ska absolut vara roligt för dem, och jag gör så gott jag kan.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Självklart ska du ge dig själv creds för det du HAR åstakommit! :) Och glädja sig åt de framsteg man får till.
Det kan ju också vara precis så, att du är på rätt väg egentligen men tillfälligt haft en svacka.

Tanken är ju liksom inte att du ska kasta bort allt jobb du lagt ner och börja om, utan att man kanske kan hitta ytterligare synvinklar att lägga till i åtanke när man klurar ut lösningar och sätt att hantera olika situationer - i de situationer där det ännu inte är stabilt. För då är ju risken att man ännu saknar några detaljer som kan göra det mer stabilt - även om man redan "hanterar det bra" utifrån situationen.
Fördelen som sagt med svåra hästar - an utmanas att utveckla sig själv! :)
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Tack så mycket det var snällt :)

jag tror på det med, var bara envis och tålmodig, själv har jag en paint, inte samarbetsvillig överhuvudtaget - grinig verkligen. Men när jag lugnade ner mig och inte blev arg, utan lät honom hålla på (väntade ut honom) så blev han helt annorlunda. Han fattade att han inte fick igång mig, detta gjorde honom lite fundersam, och nu går det hur bra som helst. Men det var nog 3 mån av ren envishet, från min sida, för att vi skulle nå dit vi är idag.

Nu är han väldigt samarbetsvillig, sen paint dessutom som brukar vara lite tjockskalliga. Så det löser sig för er, tålamod är en dygd.

Jag trodde aldrig hans ointresse skulle forsvinna, men nu vill han verkligen jobba. Jätteförvånad. Trodde inte det var möjligt med honom.
 
Sv: Bara jobbigt temperament?

Jag tycker att det låter som att du fokuserar "för mycket" på problemet.
Visst, hästen är inte avslappnad och springer och fånar sig på ridbanan (kanske på grund av för mycket överskottsenergi - du borde kanske se över foderstaten och inte ge en massa specialfoder och hästen håller på och tittar)
men vad gör det? Rid vidare som inget hade hänt, då är det inte kul o busa länge.

Min tränare berättade att han kollat på en framridning till en världscupshoppning, där Meredith Michaels Beerbaum red fram med Shutterfly. Shutterfly var rädd för läktaren, men inte gjorde hon någon stor affär av det, hon fortsatte rida och koncentrerade sig på dit hon skulle. Det blev "inget bråk" för att hästen hoppade till och nästa gång var inte hästen rädd längre.

En annan sak jag reagerade på i tråden, rider du regelbundet för någon? Annars är det ju det första du borde göra, även om du är en duktig ryttare. Ett öga på marken gör jättemycket!

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 493
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 301
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp