Bara och inse att man är ett hopplöst fall?

Mirre

Trådstartare
Ibland verkar det som att jag är dömd till ett kasst liv.
Har sökt huur mycket jobb som helst, på alla möjliga sätt och får ingenting.
Inte ens ett jäkla svar. :(

Kan det verkligen bara vara att jag inte har utbildning och körkort, eller är man bara ett hopplöst fall som ingen vill ha? Det var ju inte såhär mitt liv skulle bli, varför har inte jag samma rätt till ett bra liv som alla andra? :(

Börjar kännas meningslöst och ens söka något, får det inte alla fall.
Det värsta som finns är när man träffar nytt folk och de frågar vad man jobbar med.
 
Givetvis hamnar du i en sämre sits om du saknar utbildning (körkortet påverkar väl i den mån det är relevant för tjänsten i fråga). I ett samhälle där allt fler har högre utbildning blir det svårare för de som saknar utbildning att hävda sig. Risken är nog stor att man som outbildad gallras ut innan arbetsgivaren ens läst igenom ens CV. Det var därför jag valde att sätta mig i skolbänken igen året jag fyllde 29 eftersom jag annars hade varit mer eller mindre fast i den bransch jag då jobbade i.
 
@Mirre Jag är så ledsen att du är olycklig på grund av detta! :( Jobb är en stor del av ens liv och identitet så jag förstår att det känns tufft.

Har du ingen möjlighet att börja plugga? Vad är det för utbildning du menar att du saknar - gymnasium eller högskola?
 
Tråkigt att du mår dåligt över din situation, men jag personligen anser att livet blir som man gör det till, och det är bara du själv som kan förbättra dina förutsättningar. Det kanske låter hårt men jag menar inte att döma eller låta kall, utan det jag vill få fram är; ge dig själv en chans. Har sett i andra trådar att du håller på med körkortet, och bara det är superbra! :)

Är du inskriven på AF? Isf tycker jag du ska fundera över om du skulle kunna tänka dig att gå en arbetsmarknadsutbildning, och ev. ta upp detta alternativ med din handledare. Är det gymnasieutbildning du saknar? Komvux idag är väldigt flexibelt och många skolor erbjuder distansutbildning om du inte vill gå till skolan. Har du funderingar om komvux är du välkommen att PM:a då jag jobbat med ämnet i två år. :)

Förstår att det känns jobbigt när människor frågar vad du jobbar med men var ärlig och säg att du håller på att ta ditt körkort och söker jobb för fullt. De har ingen rätt att döma eller se ned på dig för det.
 
Ibland verkar det som att jag är dömd till ett kasst liv.
Har sökt huur mycket jobb som helst, på alla möjliga sätt och får ingenting.
Inte ens ett jäkla svar. :(

Kan det verkligen bara vara att jag inte har utbildning och körkort, eller är man bara ett hopplöst fall som ingen vill ha? Det var ju inte såhär mitt liv skulle bli, varför har inte jag samma rätt till ett bra liv som alla andra? :(

Börjar kännas meningslöst och ens söka något, får det inte alla fall.
Det värsta som finns är när man träffar nytt folk och de frågar vad man jobbar med.
Har du jobbat någonting? Har du ett CV?
 
Så här gjorde jag för att få jobb ur ett rätt hopplöst läge:

Jag hade varit sjukskriven i över 10 år p.g.a. panikångest och jag har inte så mycket utbildning heller, bara 2-årigt gymnasium och några kurser. Vem vill ha en sån? Inte många.

Jag funderade ut vad jag är bra på. Det jag var bra på hade jag lärt mig på egen hand och sen tänkte jag på hur det skulle kunna användas i ett jobb. Vem skulle kunna ha nytta av min kunskap? När det var dags för mig att börja arbetsträna satt jag med telefonkatalogen och letade efter möjliga platser att få in en fot på. Jag satte upp ett antal kriterier så att både jag och företaget skulle ha nytta av varandra. Så småningom hamnade jag på ett ställe där jag visade framfötterna. Ett halvår senare blev jag erbjuden städtjänsten. Den var på några timmar i veckan. Så småningom kunde jag gå upp i tid och då kunde jag få användning för kunskapen jag skaffat mig. Nu har jag jobbat heltid i över ett år.

Så visst går det. Man får tänka lite utanför lådan och tro på att det går. Det är då man har förutsättningarna att lyckas.
 
Kan det verkligen bara vara att jag inte har utbildning och körkort, eller är man bara ett hopplöst fall som ingen vill ha? Det var ju inte såhär mitt liv skulle bli, varför har inte jag samma rätt till ett bra liv som alla andra? :(

Tyvärr är det ju inte så att livet serverar en jobb, man måste kämpa lite för det.
Ett vettigt alternativ är att du bestämmer dig för ett yrke och utbildar dig till det! Bäst är att välja ett yrke som dels intresserar en men där det också finns en efterfrågan på arbetsmarknaden.

Ett annat alternativ är att försöka skrapa ihop erfarenheter till cv-t.
Nu när du inte har någon sysselsättning har du ju en ultimat chans att göra praktik eller jobba ideellt! Jag resonerar som så att det sämsta man kan göra är att sitta hemma och få ett glapp/tomrum i cv-t. I min bransch är det mer regel än undantag att man jobbar sig in i branschen genom gratisjobb/praktik/assistentjobb. På det sättet fyller du på med bra erfarenheter till cvt, knyter kontakter och samlar referenser.

Det viktigaste är att försöka tänka bort detta att man ska få saker serverat, för så fungerar det sällan tyvärr.
 
@Tassetass Visst är det så, har sökt två utbildningar nu som båda startar i höst.
Hoppas att jag i alla fall kommer in på en av dem, båda är lika intressanta.

@niphredil Det är ju det, man känner sig inte som "komplett vuxen" utan det.
Och ju äldre man blir desto svårare blir det ju.
Det är högskola jag saknar, att faktiskt vara utbildad till någonting.

@living_dead Gör vad jag kan och hoppas det ska lätta bara man har körkortet.
Man ska ha råd och ta det sabla kortet också bara :crazy:
Ja jag är inskriven på af, gymnasiet har jag.

@Magiana: Bra jobbat!
Och vad skönt att du fick fast jobb till slut :)

@tornblomma och ditt syfte var enbart att förolämpa eller?
Tror du verkligen att jag är så dum att jag sitter och väntar på att få allt serverat?
Du har inte den blekaste aning om vad jag gör och inte gör.
 
@Mirre Men kanon att du har gymnasiet, då har du ju det intressanta framför dig. Se till att välja en utbildning som GER jobb. Det är mitt största råd till dig. Såklart nåt som intresserar dig också men välj smart så du inte sitter där sedan med nån utbildning som inte ger dig lön och trygghet i framtiden.

Kommer du in på utbildningarna är det ju bara över sommaren du behöver stressa med jobbtankar. Sommarjobb bör det väl finnas rätt gott om?
 
@niphredil Har sökt utbildning till undersköterska bland annat :)
Så där lär det väl finnas jobb alla fall :p

Har sökt massor med sommarjobb men inte fått napp där heller.
Men har alla fall fått praktik nu
 
Har du sökt som timvikarie inom vården? I min kommun skriker vi efter vikarier och man kan som timvikarie få jobba lika mycket som en heltid. Det finns en resursförmedling som gör att man kan gå introduktion på flera ställen och sedan hoppa runt där det behövs folk. Många har 2-3 ställen som de alternerar emellan. Man får jobba 200 dagar innan man måste börja utbilda sig.

Det kan säkert finnas sommarvikariat kvar och om inte så behövs det ju vikarier när sommarvikarierna är sjuka och många ställen har endel tomma rader som behöver fyllas upp av vikarier. På äldreboenden/gruppboenden/stödboenden etc behövs oftast inget körkort. Inom hemtjänst måste du inte heller alltid ha det, om det ligger i en stad går det ofta utmärkt att cykla eller gå.
 
@tornblomma och ditt syfte var enbart att förolämpa eller?
Tror du verkligen att jag är så dum att jag sitter och väntar på att få allt serverat?
Du har inte den blekaste aning om vad jag gör och inte gör.

Oj! Vilken reaktion!
Jag har läst ditt första inlägg flera ggr nu men har svårt att tolka det annorlunda, så mina tips står kvar.
Utbildning och praktik är mina tips. Vad är det som har hindrat dig från att skaffa en högskoleutbildning efter gymnasiet? Du behöver inte tolka frågan som ett påhopp, försöker bara få bättre klarhet i situationen eftersom du tycker att jag misstolkat dig
 
Tyvärr är det ju inte så att livet serverar en jobb, man måste kämpa lite för det.
Ett vettigt alternativ är att du bestämmer dig för ett yrke och utbildar dig till det! Bäst är att välja ett yrke som dels intresserar en men där det också finns en efterfrågan på arbetsmarknaden.

Ett annat alternativ är att försöka skrapa ihop erfarenheter till cv-t.
Nu när du inte har någon sysselsättning har du ju en ultimat chans att göra praktik eller jobba ideellt! Jag resonerar som så att det sämsta man kan göra är att sitta hemma och få ett glapp/tomrum i cv-t. I min bransch är det mer regel än undantag att man jobbar sig in i branschen genom gratisjobb/praktik/assistentjobb. På det sättet fyller du på med bra erfarenheter till cvt, knyter kontakter och samlar referenser.

Det viktigaste är att försöka tänka bort detta att man ska få saker serverat, för så fungerar det sällan tyvärr.

Jag kan förstå att ditt inlägg tolkas som nedlåtande. Se fetat i din text.
 
YH utbildningar brukar vara bra. Annars verkar det som ( egna erfarenheter) att kontakter och kontaktnät är det som gäller nu för att få jobb. Provat skaffa linkedin eller liknande?
 
Bra att du sökt utbildning till usk, det kommer nog ge mest. Dessutom kan det tillsammans med körkortet ge extra jobb under tiden i vården.
Du kommer fixa det! Worst Case kan jag nog få in dig i hemtjänsten i Karlstad:p
 
Jag kan förstå att ditt inlägg tolkas som nedlåtande. Se fetat i din text.

Ok det var ju trist. Jag tolkade TS som att hon inte hade någon utbildning och ingen erfarenhet samt att det var ett tag sen hon fick ut gymnasiet. Och att hon undrade vad det var som gjorde att hon inte fick något jobb.
Jag tror att det är viktigt att inte fastna i sysslolöshet efter gymnasiet. Då tror jag lätt att det kan bli att man hamnar i nåt slags läge där man ger upp istället för att se möjligheter. Alla erfarenheter är ju bra så man har ngt att fylla cvt med och inte minst så man knyter kontakter! Nästan alla pluggar ju vidare efter gymnasiet, om man inte väljer vägen via praktik, ströjobb etc och bygger på sig erfarenhet!
Ingenting är omöjligt om man ger sig fn på det! :-)
 
Ok det var ju trist. Jag tolkade TS som att hon inte hade någon utbildning och ingen erfarenhet samt att det var ett tag sen hon fick ut gymnasiet. Och att hon undrade vad det var som gjorde att hon inte fick något jobb.
Jag tror att det är viktigt att inte fastna i sysslolöshet efter gymnasiet. Då tror jag lätt att det kan bli att man hamnar i nåt slags läge där man ger upp istället för att se möjligheter. Alla erfarenheter är ju bra så man har ngt att fylla cvt med och inte minst så man knyter kontakter! Nästan alla pluggar ju vidare efter gymnasiet, om man inte väljer vägen via praktik, ströjobb etc och bygger på sig erfarenhet!
Ingenting är omöjligt om man ger sig fn på det! :-)
Jag förstår hur du tänker, men det känns lite som du har förutfattade meningar. Eller du kanske inte har det, men du utrycker dig som om du har det.

TS kan ju ha jobbat och slitit hårt, men på dig låter det som du tror att hon suttit hemma på aschlet och inte gjort nått alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
17 277
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: miumiu
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp