Bara och inse att man är ett hopplöst fall?

DEt var ju precis det du gjorde.
DEt var ju precis det du gjorde.
jag skrev "javisst, men en grå katt är fortfarande en grå katt vare sig du kallar färgen för grå,mörk vit eller ljus svart......"
vilket i det här sammanhanget illustrerade att verkligheten fortfarande är samma gråa verklighet oavsett i vilken av regnbågens färger du beskriver den....så ta av dig dina rosa glasögon och se verkligheten som den är, kan vara tufft men ofta blir det en tankeställare.
 
Man kan framföra saker på olika sätt och säga samma sak. Och jag är övertygad om att man når fram bättre med en respektfull ton.

Och hur säger man på ett respektfullt sätt att en persons CV inte håller måttet enligt dagens krav? Jo, genom att förklara för personen vad som gäller, att man måste förbättra sitt cv genom utbildning och arbetslivserfarenhet. Det sistnämnda får du genom att ta vilket skitjobb som helst.

Personen är knappast hjälpt av att man lindar in, att man säger: -du borde kanske pröva att skaffa dig en utbildning.

Det är ärligare att säga att:-du får inget jobb, du får ingen möjlighet att bygga dig en dräglig tillvaro utan att du först skaffar dig en bättre utbildning.....
 
Och hur säger man på ett respektfullt sätt att en persons CV inte håller måttet enligt dagens krav? Jo, genom att förklara för personen vad som gäller, att man måste förbättra sitt cv genom utbildning och arbetslivserfarenhet. Det sistnämnda får du genom att ta vilket skitjobb som helst.

Personen är knappast hjälpt av att man lindar in, att man säger: -du borde kanske pröva att skaffa dig en utbildning.

Det är ärligare att säga att:-du får inget jobb, du får ingen möjlighet att bygga dig en dräglig tillvaro utan att du först skaffar dig en bättre utbildning.....
Jo, för chansen att personen tar till sig ett trevlig förslag är större än att den inte slår från sig ett otrevligt mönstrande.
 
jag skrev "javisst, men en grå katt är fortfarande en grå katt vare sig du kallar färgen för grå,mörk vit eller ljus svart......"
vilket i det här sammanhanget illustrerade att verkligheten fortfarande är samma gråa verklighet oavsett i vilken av regnbågens färger du beskriver den....så ta av dig dina rosa glasögon och se verkligheten som den är, kan vara tufft men ofta blir det en tankeställare.
Tro mig, jag VET hur verkligheten ser ut. Tro mig, jag kämpar med tillvaron och just därför vet jag att med ödmjukhet och ett trevligt sätt kommer man längre än om man beter sig som ett aschle.
 
Jo, för chansen att personen tar till sig ett trevlig förslag är större än att den inte slår från sig ett otrevligt mönstrande.
Men hur kan det vara ett otrevligt bemötande att ärligt och sakligt förklara, att det cv du har inte är eftertraktat på den svenska arbetsmarknaden och du måste förbättra det om du överhuvudtaget vill ha en vettig framtid?

Det finns ett gammalt talesätt,,-skjut inte budbäraren, det ändrar inte innehållet i budskapet.....

Vad det gäller verklighet och att leva i den, så gör vi alla det. Skillnaden är väl bara att en del av oss lever i en verklighetsfrämmande drömtillvaro.
 
Men hur kan det vara ett otrevligt bemötande att ärligt och sakligt förklara, att det cv du har inte är eftertraktat på den svenska arbetsmarknaden och du måste förbättra det om du överhuvudtaget vill ha en vettig framtid?

Det finns ett gammalt talesätt,,-skjut inte budbäraren, det ändrar inte innehållet i budskapet.....
Man kan vara saklig OCH trevlig, det är inget motsatsförhållande. Tvärtom. Att vara dryg mot nån som redan kämpar leder bara till att personen riskerar att må sämre och få svårare att ta tag i sin situation.
 
Man kan vara saklig OCH trevlig, det är inget motsatsförhållande. Tvärtom. Att vara dryg mot nån som redan kämpar leder bara till att personen riskerar att må sämre och få svårare att ta tag i sin situation.
Att i en diskussion ta med ordet arschle visar ju verkligen vilken nivå på artig och trevligt bemötande man vill ha.

Jag har förklarat hur jag vill bemöta någon.
Hur förklarar du sakligt och trevligt att han eller hon inte platsar i dagens samhälle utan att han eller hon måste skaffa sig bättre utbildning för att överhuvudtaget ha en chans i framtiden?
 
Att i en diskussion ta med ordet arschle visar ju verkligen vilken nivå på artig och trevligt bemötande man vill ha.

Jag har förklarat hur jag vill bemöta någon.
Hur förklarar du sakligt och trevligt att han eller hon inte platsar i dagens samhälle utan att han eller hon måste skaffa sig bättre utbildning för att överhuvudtaget ha en chans i framtiden?
Som man ropar får man svar...

Först tar jag reda på vad personen gör/kan innan jag ens tänker tanken på att komma med förslag. Frågar vad personen vill och för ett resonemang utifrån det. Om det är realistiskt tex eller om det vore smartare att tänka om.
 
Som man ropar får man svar...

Först tar jag reda på vad personen gör/kan innan jag ens tänker tanken på att komma med förslag. Frågar vad personen vill och för ett resonemang utifrån det. Om det är realistiskt tex eller om det vore smartare att tänka om.
Fakta, oberoende vad personen gör är att dagens krav på utbildning och arbetslivserfarenhet ställer höga krav jämfört med för 20 år sedan.

Så utan att skärskåda personen i fråga så kan man förklara hur landet ligger. Sedan kan man utifrån den aktuella personen lägga upp en handlingsplan.

Föra resonemang, det gör AF redan idag, med känt resultat.....

javisst det kallas eko, men den person som först yppar ordet arschle svarar ju inte, så bollen i det här fallet ligger ju hos dig. Och samtidigt avslöjas ju vem som i handling uppvisar sina kunskaper i respektfullt beteende:D:D
 
Fakta, oberoende vad personen gör är att dagens krav på utbildning och arbetslivserfarenhet ställer höga krav jämfört med för 20 år sedan.

Så utan att skärskåda personen i fråga så kan man förklara hur landet ligger. Sedan kan man utifrån den aktuella personen lägga upp en handlingsplan.

Föra resonemang, det gör AF redan idag, med känt resultat.....

javisst det kallas eko, men den person som först yppar ordet arschle svarar ju inte, så bollen i det här fallet ligger ju hos dig. Och samtidigt avslöjas ju vem som i handling uppvisar sina kunskaper i respektfullt beteende:D:D
Jasså. Säger du det.
 
Du måste utbilda dig.
MÅSTE.
Du har sökt usk, men varför har du inte sökt till högskola? Förskollärare kanske hade varit något? De tjänar dessutom bättre än uskor och det är stor brist på dem.

TS kanske inte har intresse av att bli förskollärare, bättre utbilda sig till nåt man känner att man vill jobba med.

TS, om du vill jobba inom vården, som är ett så otroligt viktigt yrke, har du funderat på sjuksköterska? Det krävs inte jättehöga poäng sist jag kollade. Men högre lön än usk. Båda är dock viktiga yrkesgrupper!
 
Men hur kan det vara ett otrevligt bemötande att ärligt och sakligt förklara, att det cv du har inte är eftertraktat på den svenska arbetsmarknaden och du måste förbättra det om du överhuvudtaget vill ha en vettig framtid?

Det finns ett gammalt talesätt,,-skjut inte budbäraren, det ändrar inte innehållet i budskapet.....

Vad det gäller verklighet och att leva i den, så gör vi alla det. Skillnaden är väl bara att en del av oss lever i en verklighetsfrämmande drömtillvaro.


Problemet med er såkallade "sanningssägare" är att ni ofta vill tro att er sanning är allas sanning. Typen som "säger vad alla andra tycker men inte vågar säga". NEJ, alla andra tycker inte som du. Det fakto är att det säkert sitter en och en annan och lyssnar men inte vill eller orkar ge sig in i en meningslös diskussion med någon som redan bestämt hur det är, för sig och för resten av världen. Vad fint att du vet det, men konstigt då att vårt samhälle ser ut som det gör?

Sen tycker jag att meningen "en vettig framtid" är rätt otrevlig. Så man har inte en vettig framtid om man inte bestämt sig för att jobba med något som kräver en högskoleutbildning? Ursäkta men hur tror du att vårt samhälle skulle gå runt om vi inte hade servicepersonal tex? Som levererar maten till livsmedelsbutiken du handlar i, som checkar ut dig i kassan, som kör taxi när du måste ta dig från a till b, som serverar dig mat på restaurangen, som tar emot din biljett så du kan åka vart du vill i Sverige med tåg, som håller rent på de gator och torg du går på, som lagar din bil när den slutar fungera. De som ser till att samhället fungerar.

ALLA jobb är lika viktiga. Det här elitsamhället och synen på de som inte gör karriär är vidrig.
 
Blir lätt så om man får barn tidigt, det blir svårare när det egentligen borde vara positivt

Beror nog också på ens vilja.

Jag slarvade bort mitt liv, gick aldrig gymnasiet och fick barn när jag var 20. Ingen utbildning, inget jobb eller körkort. Levde på ekonomiskt bidrag. Fick praktik i handel som gav sommarjobb, jobbade sen på inringning i 2 år. Tröttnade när jag var den som jobbat längst på inringning utan att ens ha fasta arbetstider på halvtid. Tjejer som börjat efter mig hade betydligt mer tider. Min förklaring var att jag var en osäker arbetskraft som ensamstående med barn. Valde att plugga omvårdnadsprogrammet , tog körkort medan jag pluggade och fick inringning på sista praktikplatsen. Tack vare bra omdöme så fick jag mer inringningsplatser och jag hade 7 platser totalt. Fick både vikariat och fast tjänst innan jag ens hade sk LAS-dagar då allt gick på mina referenser. Allt under tiden jag var ensamstående :up:

Nu på min föräldraledighet studerar jag mina sista poäng för en gymnasiekompetens, då planen är att studera vidare inom en snar framtid.
 
Problemet med er såkallade "sanningssägare" är att ni ofta vill tro att er sanning är allas sanning. Typen som "säger vad alla andra tycker men inte vågar säga". NEJ, alla andra tycker inte som du. Det fakto är att det säkert sitter en och en annan och lyssnar men inte vill eller orkar ge sig in i en meningslös diskussion med någon som redan bestämt hur det är, för sig och för resten av världen. Vad fint att du vet det, men konstigt då att vårt samhälle ser ut som det gör?

Sen tycker jag att meningen "en vettig framtid" är rätt otrevlig. Så man har inte en vettig framtid om man inte bestämt sig för att jobba med något som kräver en högskoleutbildning? Ursäkta men hur tror du att vårt samhälle skulle gå runt om vi inte hade servicepersonal tex? Som levererar maten till livsmedelsbutiken du handlar i, som checkar ut dig i kassan, som kör taxi när du måste ta dig från a till b, som serverar dig mat på restaurangen, som tar emot din biljett så du kan åka vart du vill i Sverige med tåg, som håller rent på de gator och torg du går på, som lagar din bil när den slutar fungera. De som ser till att samhället fungerar.

ALLA jobb är lika viktiga. Det här elitsamhället och synen på de som inte gör karriär är vidrig.

Naturligtvis är alla jobb viktiga. Men om en person idag inte får ett jobb efter en längre tids arbetslöshet så beror det på att den personen saknar ngt som arbetsmarknaden vill ha. Alltså är det upp till personen att skaffa fram det. Och då är en utbildning ett gammalt säkert kort.

Sedan kan väl ingen neka till att antal 50+are som jobbar med att flippa hamburgare hos donkan är rätt få. Så vissa jobb är vettiga....under en period av en människas liv.

Naturligtvis kan många anse att jag har fel när jag beskriver verkligheten så som jag ser den.
Men om jag har fel, har du en bättre beskrivning?
 
Vad skönt att du sökt kurser till hösten och hoppas du kommer in!
Har du i behov av att läsa upp några gamla gymnasiebetyg? Det kan du ju plugga under sommaren och det blir ju bra både på papper och sedan en inkomst tills du förhoppningsvis kommit in på utbildning :)
 
Jag var inte mycket äldre än dig när jag fick barn, om jag inte hade haft foten inne sedan innan hade jag haft svårt med jobb.
Nu studerar jag på högskola samtidigt som jag jobbar extra och har lillen hemma så mycket som möjligt.

Men att få något nytt jobb är nästan bara att glömma, nämner inte barn någonstans i mina ansökningar och skulle nog inte säga något förutom på direkt fråga om jag hade.
 
Problemet är att idag har väldigt många någon form av utbildning, men jobbar änå som städerskor, i kassan på Ica eller som servitriser.
Det är klurigt att få fatt i jobb, och har du ingen utbildning så minskar chanserna drastiskt, eftersom jobben som tidigare tillföll de outbildade har överkvalificerad personal idag . Det är ju knappast någon lögn.

Ts, bra att du sökt utbildning! Inom vården verkar det alltid finnas jobb.
 
TS kanske inte har intresse av att bli förskollärare, bättre utbilda sig till nåt man känner att man vill jobba med.

TS, om du vill jobba inom vården, som är ett så otroligt viktigt yrke, har du funderat på sjuksköterska? Det krävs inte jättehöga poäng sist jag kollade. Men högre lön än usk. Båda är dock viktiga yrkesgrupper!
Förskollärare var bara ett förslag.

Jag tror inte lönerna mellan USK och SSK är så stora, därav de stora löneupproren runt om bland Sveriges SSK. Det är ytterst sällan man får de där 24-25 man vill ha, 21 är närmre sanningen. Och det får man som USK, utan två år till av CSN-lån. För TS hade det varit en god idé att börja som USK för att sedan känna sig för om vården ens är aktuell som arbetsplats. SSK kan hon alltid bli senare :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
17 278
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp