Bara och inse att man är ett hopplöst fall?

- tycker du. Men inte alla. Tex jag.

Men är inte livet så, att man får kämpa för att uppnå ngt.
En gammal sanning säger ju att från ingenting kommer ingenting. Sedan kan man antingen linda in denna sanning i förskönande beskrivningar eller vara realistisk och säga som det är.
 
I det här sammanhanget - jo det låter lite nedlåtande och dumförklarande. I ett annat sammanhang - kanske inte.

Tycker jag.

Det är inte dumförklarande, det riktar sig ju inte mot en person utan beskriver en verklighet. Visst,man kan använda en förskönande beskrivning,men det ändrar ju knappast på realiteter..
 
Men är inte livet så, att man får kämpa för att uppnå ngt.
En gammal sanning säger ju att från ingenting kommer ingenting. Sedan kan man antingen linda in denna sanning i förskönande beskrivningar eller vara realistisk och säga som det är.
Fast saker kan sägas på olika sätt.
 
Jag menar att det är dumförklarande att skriva så till någon person alls, för det är väl självklart att TS vet att man inte får jobb serverade och att saker och ting inte kommer gratis här i livet. Det är väl alla väldigt medvetna om, såvida man inte fötts med antingen silversked i mun eller en enorm tur. Att då insinuera att TS inte vet det utan sitter och väntar på att ett jobb ska hoppa upp framför henne tycker jag är lite nedlåtande. Lite "lilla gumman, det förstår du väl..." över det hela.

Nu ska jag sluta kapa tråden!
 
Det där är fortfarande bara din åsikt, inte en sanning.


det faktum jag beskriver är nog de flesta medvetna om. Att det sedan är en öm tå ändrar inte det hela.
Är man överviktig så är det ju känsligt att tala om det faktumet att man själv är ansvarig för vad man stoppar in under näsan..ingen annan.
Samma sak med en persons utbildning o arbetslivserfarenheter.

Naturligtvis har vi alla olika förutsättningar, men det ändrar inte de spelregler som samhället spelar efter.
Och som jag förmodar även du spelar efter.
 
Inte alls. Man kan inte jämföra en katt och en människas rop på hjälp i en jobbig situation.

Jag jämför inte en utsatt människas situation med en katt! Jag konstaterar bara att verkligheten är som den är oavsett du eller ngn annan lindar in beskrivningen av den i bomull. Jag för min del lyfter hellre på bomullen och ser verkligheten som den är. För det är i den både du och jag lever i.
 
Jag tänkte glida tillbaka till ämnet, är det okej?

TS: jag vet hur det är, jag var själv arbetslös tre år efter gymnasiet. Det enda jag kan säga är: ge inte upp! Det löser sig till slut, passa på att fixa sådant som du inte skulle ha tid att fixa om du hade jobb. T.ex. fixa dina betyg om det behövs, jag läste upp en del betyg på Komvux under tiden jag ändå var arbetslös. Har du redan alla betyg kanske du vill förbättra något för att komma in på någon utbildning?

Nu är också den bästa tiden att söka jobb när alla behöver sommarpersonal. Restaurangbranschen är kanske inte den roligaste branschen att jobba i som extraarbetare men det är också den branschen som tar in mycket folk av vad jag har sett. Dom behöver mycket extrapersonal under sommaren bland annat. Samma sak handelsbranschen kan jag tänka mig? Vad som helst är bra erfarenhet att kunna sätta på CV:t. De jobb jag har sökt har inte ens kollat på mina betyg (jag har bara gått gymnasiet) utan dom har undrat om mina erfarenheter.

Ett annat tips är att, där det går, lämna in CV och personligt brev direkt till chefen istället för att maila det. Då har du chans att ge ett bra första intryck utan att ens ha fått någon intervju. Det svåraste är ju egentligen att få den chansen, för när du väl får en intervju kan du verkligen ge järnet men eftersom att det just nu är så många som söker och behöver jobb är det faktiskt svårt att ens få intervjuer. Därför kan det vara bra att lämna in papperna personligen för då är det större chans att dom reflekterar över dig när de sitter med alla ansökningar.

Hoppas att det löser sig! Lycka till!
 
@Mirre, om du kan tänka dig att jobba som undersköterska, och utbilda dig till det, borde chanserna för att kunna få ett jobb inom vården efteråt vara ganska goda. Min mamma jobbar inom vården, och bara nu i sommar skriker tydligen avdelningen efter personal under semestrarna (och ett semestervik är ju framför allt bättre än inget, och det ger något att skriva på CV:et inför kommande jobbsökningar). Här där jag bor får dessutom personer med betydligt lägre utbildning än den du har, med andra ord regelrätt skolk från den dag de gick ut mellanstadiet, jobb inom äldrevården så länge de har ett körkort. Har du möjlighet att ta körkort? Är du dessutom intresserad av området, borde du ju lätt få ett sånt jobb, vid sidan av studier?
 
Tycker du har fått många bra tips och kommer med min egen historia för att få dig att känna dig lite mer peppad!

Jag har pluggat sedan några år tillbaka och har varje år sommarjobbat för att få ekonomin att gå ihop under sommaren (eftersom att man inte får studieslantar under sommaren). Jag hade under tre somrar jobbat på ett företag och de hade ringt för att fråga om jag var intresserad av att jobba för fjärde året i rad i mars, vilket jag hade tackat ja till. I mitten av maj (!) ringer nya personalchefen (alltså inte min chef som ringt i mars) för att meddela att det inte fanns någon plats för mig under sommaren! Så där stod jag utan sommarjobb när mer eller mindre alla sommarjobb redan är tillsatta och kändes mig antagligen lika hopplös som du gör nu! Jag bestämde mig för att göra vad jag kunde och sökte ALLT jag var kvalificerad för på Arbetsförmedlingens hemsida, sökte runt på olika företags hemsidor för att se om de rekryterade och skrev ut 20 CV:n som jag delade ut i köpcentret nära mig, och till slut fick jag napp! När de ringde mindes jag inte ens vilken tjänst det var så jag fick glatt låtsas att jag hade full koll och bokade tid för intervju. Tjänsten var en nattjänst så jag tror det var därför jag hade sådan himla tur, för tur är just vad man behöver många gånger,ofta är det så många som söker att man försvinner i mängden trots att det absolut inte är något "fel" på en. Sedan sökte jag säkert 200 tjänster på mindre än 2 veckor vilket också kan ha haft en betydelse...

Sedan vet jag inte om det här stämmer in på dig, men många gånger när jag pratat jobb och dagens arbetssituation med kompisar och bekanta så är det många arbetslösa som när man först frågar vad de söker säger att de inte är kräsna alls, men när det väl kommer till kritan visar sig att de faktiskt inte söker ALLT utan har sållat bort vissa jobb. Kommer ihåg hur griniga jag och en bekant blev när vi var på fest och vi stod och snackade med en kille som hade varit arbetslös i 2 år eller något sådant och hur han malde på om hur synd det var om honom och hur svåååååårt det var att få jobb (det här var precis efter att jag varit inne i jobbsökarkarusellen själv så jag förstod honom, speciellt när det gällde tröstlösheten över att inte ens få svar). Då berättade jag om hur jobbigt det hade varit för mig, bland annat när jag hade knatat in på McDonalds nära mig och de hade avslutat sin rekrytering för sommaren veckan innan samt att de hade tyckt att jag var för överkvalificerad för jobbet, när jag var desperat och beredd att ta vilket jobb som helst och skulle vara jättenöjd med att jobba hos dem! Då har den här killen mage att klämma ur sig att han skulle minsann AAAAAAALDRIG jobba på McDonalds och börjar spy galla över alla som jobbar där och hela branschen och bla bla bla :banghead:

Har även haft vänner till mig som ratat jobb som personlig assistent, jobb på ålderdomshem etc. för att det är äckligt och allt vad det är. Tycker att ordspråket "beggers can't be choosers" stämmer väl överrens med många av mina vänners arbetslöshet :meh:

Som sagt, säger absolut inte att det stämmer in på dig, men ibland har man kanske inte ens tänkt på att man kan söka sådana jobb!
 
Jag jämför inte en utsatt människas situation med en katt! Jag konstaterar bara att verkligheten är som den är oavsett du eller ngn annan lindar in beskrivningen av den i bomull. Jag för min del lyfter hellre på bomullen och ser verkligheten som den är. För det är i den både du och jag lever i.
DEt var ju precis det du gjorde.
 
DEt var ju precis det du gjorde.
Men åh, det gjorde hen ju inte alls. Det var ju inte TS situation som landsbygdsbo jämförde med en katt, det var ju att något (här alltså tornblommas svar) är vad det är hur DU nu tolkar det. Jag tyckte inte alls att det var ett drygt svar, det var ärligt och hon gav ju till och med råd om vad TS skulle kunna göra för att bättra sina chanser att få jobb. Hellre ett ärligt tips som man kan faktiskt göra något av än "åh stackars dig" som inte kommer hjälpa ett dugg.
 
Men åh, det gjorde hen ju inte alls. Det var ju inte TS situation som landsbygdsbo jämförde med en katt, det var ju att något (här alltså tornblommas svar) är vad det är hur DU nu tolkar det. Jag tyckte inte alls att det var ett drygt svar, det var ärligt och hon gav ju till och med råd om vad TS skulle kunna göra för att bättra sina chanser att få jobb. Hellre ett ärligt tips som man kan faktiskt göra något av än "åh stackars dig" som inte kommer hjälpa ett dugg.
Man kan framföra saker på olika sätt och säga samma sak. Och jag är övertygad om att man når fram bättre med en respektfull ton.
 
Du måste utbilda dig.
MÅSTE.
Du har sökt usk, men varför har du inte sökt till högskola? Förskollärare kanske hade varit något? De tjänar dessutom bättre än uskor och det är stor brist på dem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
17 279
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp