Barbacka-alternativ

Zuzzi

Trådstartare
Har ridigt omkring med en vanlig tömkörningsgjord på ett schabrak och upptäckt att både jag och hästen gillar det. Skulle vilja avancera med något mer "riktigt", gärna något som man kan fästa stigbyglar i då hästen kan ha sina skvättiga/pigga dagar utan förvarning :D

(jag är fullt medveten om att det inte är bra att använda stigbyglarna om man t.ex. vill stå upp m.m.)

Tips på märken? Bra/Dåligt

Sv: Barbacka-alternativ

Vad roligt :D
En i mitt gamla stall hade en barbackagjord från h**ks, inte direkt välanvänd men de gånger den användes fungerade den bra. Men jag undrar iofs om den är särskilt långlivad om man använder den mycket, men du kan ju gå in på hemsidan och läsa om den om du vill :) antar att du hittar själv ;)

En Horse-Dream fårskinnssadel. Då vill du aldrig rida i en vanlig sadel igen.
Finns i flera olika modeller och storlekar.

Helt klart en barbackasadel, rider nästan uteslutande med det fast ine en horse-dream då utan egengjord. Antar att du har sett tråden om barbackasadlar... Fast du kan inte ha stigbyglar, hoppar hästen åt sidan så trampar du runt den.

Helt klart en barbackasadel, rider nästan uteslutande med det fast inte en horse-dream då utan egengjord. Antar att du har sett tråden om barbackasadlar... Fast du kan inte ha stigbyglar, hoppar hästen åt sidan så trampar du runt den.

Jag använder samma Hollister menar antar jag, min är i läder och mkt använd. Inga problem med läderprodukten i sig. Ger mig den balans jag behöver när hästen skvätter till när jag inte använder sadel, suveränt.

Har en horsedream premium plus och den är verkligen superduperskön. Har iofs aldrig använt stigbyglar på den men det finns rejäla ringa att sätta fast läderna i.

Ger bra stöd både framåt och bakåt och är verkligen rena drömmen för rumpan.

Jag använder samma Hollister menar antar jag, min är i läder och mkt använd. Inga problem med läderprodukten i sig. Ger mig den balans jag behöver när hästen skvätter till när jag inte använder sadel, suveränt.

Jag tror det är en Hööks-gjord jag lånar mellanåt till min häst, den fungerar bra men skulle vilja ha något mer "avancerat", gärna med något att sitta på och har börjat kika lite på de modeller som nämnts i tråden, tack alla :bow:

Min häst är så oskön med sin långa manke och stora gångarter att sitta på så skulle vara härligt med något luddigt mellan :angel:

Om hästen har lång manke och kanske inte den bekvämaste att sitta barbacka på så rekommenderar jag verkligen premium plus. Den har extra ilägg och ger därför mer stötdämpning för rumpan och mer plats för ryggraden på hästen.
Min Jollan är ganska smal och inte alls bekväm att sitta barbacka på men med den här "sadeln" så är hon riktigt bekväm att sitta på. Förr tyckte jag att mina sittben grävde sig in i ryggen på henne men den känslan är helt försvunnen nu.

Polypad (eller någon billighetsvariant)+täckesgjord är väldigt trevligt om man vill sitta mjukt. Blir ju dock inget för fötterna men en lisa för sittbenen om man har en obekväm häst :)

Om hästen har lång manke och kanske inte den bekvämaste att sitta barbacka på så rekommenderar jag verkligen premium plus. Den har extra ilägg och ger därför mer stötdämpning för rumpan och mer plats för ryggraden på hästen.
Min Jollan är ganska smal och inte alls bekväm att sitta barbacka på men med den här "sadeln" så är hon riktigt bekväm att sitta på. Förr tyckte jag att mina sittben grävde sig in i ryggen på henne men den känslan är helt försvunnen nu.

Har kikat på sadeln nu, helt OK pris, bara att börja spara och hoppas att någon begagnad dyker upp längst vägen :angel: tack!

Sy en själv, väldigt mycket billigare och inte alls svårt! Börja med en tjock teddyvojlock så är halva jobbet gjort, just nu syr jag i en så vojlock som ha gul fejkfårskinn på baksidan. :laugh:

Är Horse Dream och Christ samma barbacka "sadel" ?
Hittar Christ men inte den andre....ser de lika ut ?

Funderar oxå på att skaffa en barbackasadel för vintern ridturer....men först kanske vore br aom hästen blir ordentligt inriden och inte bara insutten :)

nästan alla i vårt stall har en sån här.de e beställda från nån liten fabrik som har nåt med skor att göra.kommer inte ihåg vad.
den e jätteskön, som att rida barbacka men ändå stöd av stigbyglar.nu har jag haft en ordentlig pad under,men fårskinn e oxo skönt.
URL=http://aijaa.com/v.php?i=004627592397.jpg]
7592397.jpg
[/URL]
(jag borde ha säkerhetsstigbyglar..)

nästan alla i vårt stall har en sån här.de e beställda från nån liten fabrik som har nåt med skor att göra.kommer inte ihåg vad.
den e jätteskön, som att rida barbacka men ändå stöd av stigbyglar.nu har jag haft en ordentlig pad under,men fårskinn e oxo skönt.
URL=http://aijaa.com/v.php?i=004627592397.jpg]
7592397.jpg
[/URL]
(jag borde ha säkerhetsstigbyglar..)

Oh den såg skön ut! Prisklass?

Tigerfisken: Hade jättegärna sytt själv men jag är så hopplöst värdelös att sy :rofl: Har 0 tålamod

Tror den är klart billigare än horsedreamen men ger inte alls samma stöd som den.
Jag hade definitivt satsat på en i fårskinn.

Jag gav 2500:- för min helt ny. Gjorde en deal med min ridlärare :p.

den kostar ganska exakt 100 euro,då är det en sadelgjord med,av tyg.det enda dåliga med den här är att sadelgjordsremmen är av lite tunt läder,vi har bytt ut till tjockare efterhand de har slitits.men annars väl värt pengen.
man får den i vilken färh man vill:)
jag tycker inte man kan jämföra kronan och euron mera, för 100 euro får man just inget,medan 1000 kr är rätt så mycket värt.
(jämfört så kostar ett vintertäcke 100, hanlar man mat för några dagar far det 100, tankar du bilen full så far det nästan 100..:mad:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 746
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 954
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 323
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 621
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka