Barbacka pads?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 458
S

Spider84

Vad finns det för olika barbacka pads och vart kan man hitta info om dem?

Vet typ bara om lamfelle.de

Sv: Barbacka pads?

Spider84 skrev:
Vad finns det för olika barbacka pads och vart kan man hitta info om dem?

Vet typ bara om lamfelle.de

Hej,

Har själv funderat på en från http://www.ponnyprakt.se dom tycker jag ser fina ut.

Granngården har också en lite dyrare variant i fårskinn som ser härlig ut. Men det är väl en prisfråga hur mycket man vill lägga ner på en barbackapad.

~Ingrid

Kändes som att det bara var en tjockare vojlock med uttag för sadelgjord typ?

Någon som har fler tips?

Den har jag klämt lite och gillar den skarpt.

Den ser ut att vara lite stabilare än den första du visade?

Vet du om det finns barbackasadlar på postorder? Hur är det då man har stigbyglar fast i en sån barbackasadel, fördelas trycket eller blir trycket punktvis där stiglädren är fastsatta?

Zonya skrev:
Vet du om det finns barbackasadlar på postorder? Hur är det då man har stigbyglar fast i en sån barbackasadel, fördelas trycket eller blir trycket punktvis där stiglädren är fastsatta?

Hej,

Prova maila till Kefly som saluför dessa http://www.kefly.se/ och hör, de kanske kan sända per postorder. Tror jag inte alls är omöjligt.

Stigbyglarna ger ju belastning precis som du säger de är nog mer till för balansen än för att ta stöd i.

~Ingrid

Spider84 skrev:
Den har jag klämt lite och gillar den skarpt.

Den ser ut att vara lite stabilare än den första du visade?

Jag är SÅ sugen på en sådan från Kefly, få se om jag tar mig råd till våren :angel:

~Ingrid

Jag provred exakt en sådan förra veckan och jag gillade den! Funderar på att köpa en att ha till att vardagsträna i. Min portugesa är liksom lite för odiskret :angel:

Kaupre säljer den även till samma pris ungefär...

Jag har en Horsedream i fårull och den är UNDERBAR :love:
Älskar verkligen den sadeln och det gör hästen med.
Om du rider med stigbyglar i den så ser du ett sträck på ryggen där den rem som de båda fästena sitter fast vid. INTE BRA!! :eek:
Men, vi har testat att lägga en gelpad under och se om den fördelade trycket någorlunda och det gjorde den!
Inga märken längre men jag tror inte att man ska hårdträna med stigbyglar för det.
Ska nog tillägga att du inte behöver stigbyglar, du sitter som gjuten i den sadeln!!

Får jag ridit med en sån kan jag rapportera om trycket från stigläder gör någon skada.

Jag har en häst som inte tål något som helst "feltryck" på sin rygg. Det enda jag hitills kunnat rida henne "med" utan att hon fått ont är min egna rumpa. ;)

har en barbacka sadel från kleffly. den är väldigt bra. stigbyglaran är till för att få mer stöd. tar du lite stöd i dom så kan du enkelt rida lätt. det bästa är att läga ett shabrak under. vi köpte en full för 2500kr och sadelgjorden som fins att köpa till för 700 eller 800kr.:)

Jag har ridit ganska mycket i den från granngården den är absolut prisvärd, jätte skön och stadig. Har vart toppen härlig nu i vinter men man ska tänka sig för innan man skaffar den. Om man har en häst med kännslig hud eller päls är det kanske inte ett så bra alternativ då man inte kan tvätta dem så lätt som ett schabrak. Vissa hästar får då lätt sadelknutor. Den ligger även tajtare mot huden och "gnuggas" fram och tillbaka mer än vad en vanlig sadel gör detta kan också leda till sadel knutor eller sämre päls. Bara lite att tänka på.. Sen beror det ju självklart på vilken häst man har och hur ofta man har tänkt att andvända dem. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hei, Er det noen som har disse og som kan legge ut et bilde på hvor mye de utløser/åpner seg? Finner ingen info på nettet.
Svar
13
· Visningar
550
Senast: Jeps
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705
Utrustning Vet ni om det finns några vinterridstövlar som är fodrade med äkta fårskinn? Jag hittar bara med fuskpäls vilket jag upplever att det...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur