Barbacka sadel lr bomlös

Lycanthrope

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa mig en billig barbacka sadel/pad (vad heter det :P) med stigbylgar o sånt, eller en billigare barbacka sadel.
De kan jag väl använda på båda mina hästar?

Helst vill jag nog ha en barbacka sadel.

Kan det vara skadligt att rida med den för ofta? Hur ofta?
Kan jag hoppa lägre hinder med den?

Kanske nåt sånt här enkelt?
http://www.horseandharmony.com/shop...roducts_id=5&zenid=ge4vpctdd97npa776hm3ltudq4

Kanske inte så enkel ändå, den ska ju gå att rida i mer än bara liten skritt runda. Har inte heller alltför stor budget.. :o

Tacksam för svar!! :D

Senast ändrad:
Sv: Barbacka sadel lr bomlös

Sök på forumet! Det finns hundratals trådar om bomlösa sadlar!

En del är sköna att rida med hellst om man behöver lite stoppning under rumpan :d . Testade en som var i mocka och med mina helskodda ridbyxor så satt man nästan som limmad.

En sak man bör vara medveten om man använder stigbyglar så ska man inte stå i dem eller sitta upp i dom. Visst kan du hoppa något litet hinder då och då men eftersom du inte kan ställa dig upp så blir det samma som att hoppa barbacka.

Jag har köpt en sån här: http://groups.msn.com/Snabeldraken1/shoebox.msnw :bow: :bow:

Använder den till alla mina hästar (fem st) och den är helt superskön att rida i.

Hästarna gillar den skaprt! Jag rider dock utan stigbyglar i den eftersom de ändå inte är till för att användas att stå i eller för att sitta upp i. Drar inte heller åt sadelgjorden speciellt hårt eftersom bandet över ryggen är ganska smalt (är så på alla babackapaddar/sadlar så tänk på att inte dra åt som du skulle gjort med en sadel). Den ligger dock på plats iallafall, trots MKT lös sadelgjord, och ruggar inte pälsen eller åker omkring på nåt sätt.

Jag rider i skogen (alla gångarter) samt dressyr på ridbanan i denna och sitter riktigt bra i den, gillar den bättre än min sadel (bomlös)som nu mest hänger och samlar damm. Jag gillar verkligen denna sadel som från början bara var tänkt som skogsmullesadel till den av hästarna som inte går att rida barbacka utan risk för livet (dessutom är han riktigt obekväm med stooor manke). Kan varmt rekommendera denna barbackasadel om det är så att du är på jakt efter en :love: :love: Värd varenda krona!!

Det är väl inte så smart at hoppa i denna sadel pga det jag tidigare skrev ang bandet över ryggen, det blir ett väldigt punkttryck på ryggraden om du står i stigbyglarna- än mer om du landar efter ett hinder ståendes i stigbyglarna :eek: Hoppar du däremot utan stigbyglar ska det inte vara nåt problem.

Jag hittade den på annons här på Buke och har sett annonser på Hästnet o dyl också. Det är en som pysslar och syr dem för hand hemma efter beställning, går att välja färg och så om man vill. PM:a så får du hennes mailadress, har tyvärr inget telnr eller så.

Har sett annonser på den förut och trodde det var något hemma bygge. Känns fästena för stigläderna när man rider? Skulle den som syr dom bara ändra utseendet lite så skulle den nog gå som smör i solsken.

Jag rider utan stigbyglar i min och jag känner inte av stigläderfästena, har även provat med stigläder och har inte tänkt på fästena så det måste ju vara så att jag inte känt dem :-) Jag har dock spännet nertill på mina stigläder så om man har vanliga kanske det blir en "klump" som märks?

Kan du pma hennes mailadress till mig?

Till trådskaparen:
Jag lånar en barbackasadel i teddymaterial. Den är tjock och skön och har inga fästen för stigbyglar. Men man sitter ganska bra ändå tycker jag...

diny skrev:
Skulle den som syr dom bara ändra utseendet lite så skulle den nog gå som smör i solsken.

Hon är väldigt flexibel och kan säkert ändra nåt om det är så att du vill. Hon syr dem ju efter beställning så har man bara tid att vänta lite kan man ju få sin sadel som man vill. Jag hade bråttom, ville ha en GENAST :angel: och köpte därför en som fanns färdig= en likadan som på bilderna.
Jag tipsade min kompis om dessa sadlar och hon har fått en del grejor ändrade på sin efter önskemål, bla högre stigläderfäste och annat tyg i sitsen.

När jag köpte min i somras kostade den 2500:- frakten inräknad.

Diabolical_Kitten skrev:
Det var ju billigt...

Nä, det tyckte inte jag heller när jag funderade på att köpa. Jag ringde en kompis som är sömmerska och frågade om hon kunde göra en (ser ju rätt lätt ut) och fick prisuppgift på vad det skulle kosta på ett ungefär om hon tog betalt för material och timtid. Det blev nästan samma summa och eftersom jag inte ville vänta och kanske få en halvbra så köpte jag av hon som gör dem. Jag är helnöjd och tycket att den är värd varenda krona! Men, alla kanske inte tycker och tänker som jag (hoppas det ;) ) och det är ju valfritt att köpa eller inte, jag delar bara med mig av min erfarenhet.

Jag älskar den!! :love:

:D Du bara mååååste fixa bilder så vi får se underverket på någon av dina hästar.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar. Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag...
Svar
13
· Visningar
3 134
Utrustning Har ett c-ponny till avel, men som rids mellan fölningar. Eftersom musklerna över ryggen och bukens omfång av naturliga skäl varierar...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka