Barbacka-sadel till Halvblod?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Elin_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 101
E

_Elin_

-Hade tänkt börja rida lite barbacka på min medryttarhäst, han är ett stort halvblod, och undrar nu om det finns barbacka-sadlar till stora hästar? eller en sån där gjord med stigbyglar?
Man har ju sååå taskig balans..flyger nog all världens väg om jag inte har nåt stöd för fötterna..:D

Sv: Barbacka-sadel till Halvblod?

Det spelar ingen roll om deyt är ett stort hnl, barbackasadeln har ju ingen bom, så det enda du måste vara n9oga med är att sadelgjorden är lång nog.
Man tränar upp balansen snabbt, snabbare än vad man tror...

Aha, visste inte att det "bara" var längden på gjorden man behöver tänka på, hoppas just att balansen ska bli lite bättre..

Vissa barbackasadlar är ju bekvämre än andra, och man kan ju välja mellan fårskinn, ull och vanliga bomullstyger oftast. Tänk också på att välja en som är ganska tjock, för det blir betydligt skönare att sitta på.

Var finns såna att köpas? Internet sida?

Finns jättemånga olika barbackasadlar... Kolla på de olika internetaffärernas hemsidor, finns hur många som helst som säljer barbackasadlar.

Fast om man har en häst med breeed rygg är nog en tunn att föredra för att inte få ont i höfterna. Talar av egen erfarenhet, använder knappt min bomlösa pga det. Inte för att det är samma sak men hon är nästan jobbig att sitta på helt barbacka oxå.

Jo, så kan det ju vara. Jag upplever dock inte någon större skillnad mellan barbacka och en tjock (10 cm nästan) teddypad jag har använt... Den tryck ju ihop när man sätter sig i den.

Vilken har du då?
Min (kommande) Freeform kändes inte alls bred att sitta i måste jag säga. Men min häst var fotomodell idag för Knights bomlösa (han ska vara med i katalogen i mars :D :D :D :D Åååååh vad jag är stolt över min lilla pålle :D ) och klämde jag en del på den och den var ju som en barbackasadel... Helt rund i formen liksom. Inte uppbyggd för fem öre.

Barefooten är ju nästan likadan som Knightsen. Har kanske nån avvikande söm samt dragkedja på pommeln.
Vilken katalog är det då?
:D

Källquist så klart! :bump: Fotografen ska skicka över några bilder för han tog några extra bilder till mig med, så kan ni se hur fin han kommer vara ;)

Men jag vill se tidigare ju.... Får du dina bilder tidigare?

Ja, mina bilder får jag ju tidigare, men jag vet inte om jag får bilderna med Knightssadeln och om jag isf får lägga upp dom, men huvudbilderna ska jag ju få...

Har jag dig på msn? Jag har ganska många i min lista som är folk från Buke men jag komer inte ihåg vad de heter här :crazy:

Annars så kan jag ju bara vara lite skrytsam och lägga upp dom här >:D

Hmmm vet inte om du har det faktiskt... Jag har dålig koll med :D
min adress är cia36@hotmail.com :D

Adda om du vill :D

Ja det kan du med göra... Lägga upp dem här alltså :D

Vad man enligt min mening bör göra med barbackasadel är att man lägger under en padd som har en tunnel i sig. Tunneln i denna padd gör då att det inte blir något tryck mot hästens muskelfästen, ligament och tornutskott. Dessa måste alltid gå fria.

En tjej i mitt stall använder schabrak, en sadelpad med tunnel, en tjock fårskinns"pad" över och en gjord runt alltihop.
Avlastar hästens rygg och gör att man sitter lite skönare.
Och så blir det billigt förutsatt att man har sakerna hemma.:)

Jag rider i en fårulls sadel från Kefly på ett stort, bastant halvblod!
Man sitter stadigt, underbar känsla mot såväl häst som ryttare!
:love: :love:

{DCA8F7FE-F7C8-4472-AC2D-F88FB18FE40E}.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 250
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Vi som letar häst II