Barbackagjord med stigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Toscanova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 516
Sv: Barbackagjord med stigbyglar

Det är inte bra att använda stigbyglar på en barbackagjord. Det blir ett tryck på en väldigt liten yta.
Jag gjorde en barbackasadel själv utan stigbyglar och den är jätteskön!
Kolla under sadlar och sen "Barbackadax-skratt-dax".
Där finns många fina ideer! :idea:

Så länge du inte lägger vikt i stiglädrena är det väl ok. Men aj aj aj om du står i dem.

Jag använder min som extra balanshjälp vid barbacka ridning. Däremot tycker jag man inte ska använda dem som något annat än stöd med tanke på hur punktmarkerat trycket blir om man skulle använda dem som ett par vanliga stigbyglar. Jag vågar inte rida ordentligt barbacka på min häst då han gärna blir sprinig när han blir pigg, barbacka gjorde gör att jag vågar detta :)

Men om hästen hoppar till och man trampar till i ena stigbygeln är det ju mkt större risk att gjorden snurrar och man fastnar, än om man har en sadel med stigbyglar. Jag tycker det är en falsk säkerhet som egentligen bara är farligare. Varför inte rida med gjorden utan stigbyglar, då sitter man ju ändå stadigt.

Punkttrycket som blir på hästen har andra redan tagit upp och bara det är skäl nog att det borde vara förbjudet att tillverka gjordar med stigbyglar :mad:

Snurrar runt har jag aldrig varit med om och jag spänner inte gjorden hårt. Någon falsk säkerhet tycker jag inte det handlar om utan ett sätt att hjälpa balansen på rätt väg. Däremot har inte jag en skvättig eller hoppig häst, kanske skillnad om man har en häst som gör stora hopp och man måste trampa till ordentligt. Det kan jag inte svara för.. Förstår dock inte varför man skulle sitta stadigare med gjorden utan stigbyglar, men det beror väl på vilke slags gjord man har. Antar jag..

Hela grejen med barbackaridning är att slippa allt vad stigbyglar och lädergjordar heter, barbacka ska vara barbacka. Om man nu tvunget vill ha stigbyglar och en klumpig lädergjord runt hästen så kan man lika gärna slänga på sadeln för hästens bästa :crazy:

Senast ändrad:

Ska vi bara inse att folk har olika åsikter. För mig är det en frihet att kunna ta stödet av stigbyglarna när det behövs, istället för att behöva sitta av och promenera hem till stallet pga av något som förändrar förutsättningarna. Tål att tänkas på att alla inte har samma fysiska förutsättning att rida barbacka. Vilket i mitt tycke gör gjorde till ett utmärkt redskap.

Det var absolut inte meningen att se till att någon tar illa upp. Jag delade bara med mig av min åsikt över det hela. Samtidigt så förstår jag dig då jag själv har en häst på 175 cm och om något skulle hända under barbackaritten så får även jag gå eller se till att hitta en väldigt hög plats att sitta upp från. Det jag försökte komma fram till var att jag tycker att hela grejen med barbackaridning förlorar sin tjusning om man sätter dit utrustning

Det jag försökte komma fram till var att jag tycker att hela grejen med barbackaridning förlorar sin tjusning om man sätter dit utrustning

Fast det ena utesluter väl inte det andra? Ibland kanske man rider helt barbacka medan man ibland vill ha det extra stödet som en gjord eller pad ger utan att för den skull vilja rida med sadel.

Jag har ridit barbacka ohyggligt mkt (ägde inte ens en sadel till senaste kusen) och jag har upplevt att det stora problemet när man gör annat än skrittar, är att man hamnar för långt fram när man skumpar. Därför tycker jag att det hjälpt att bara ha en tömkörningsgjord eller voltigegjord som "stopp", och för att hålla fast vojlock så man slipper ha hår i baken.

Om du vill ha säkerheten att kunna hålla balansen om det händer nåt så rekommenderar jag en voltigegjord, man sitter jäkligt stadigt med en sådan :)

Jag delade bara med mig av min åsikt, det var det hon ville. Sen är det väl självklart att andra har olika åsikter

KL
MIn åsikt är att det är skit för hästen, jag har sett groparna efter en sån och jag säger aldrig på min häst kommer det nån sån gjord.

Hela grejen med barbackaridning är att slippa allt vad stigbyglar och lädergjordar heter, barbacka ska vara barbacka. Om man nu tvunget vill ha stigbyglar och en klumpig lädergjord runt hästen så kan man lika gärna slänga på sadeln för hästens bästa :crazy:

Håller helt med

Håller helt med

Hej!

Jag håller med er.

Barbacka är barbacka, vill man ha stöd och stigbyglar och gjordar- sätt då på en sadel som är anpassad till hästen och inte en gjord som kan kana runt som den själv vill.

/ Lavinia, som rider barbacka i skritt och alltid ser till att ha bra kläder- med fel ramlar jag av när pållan vänder...

Vad tycker ni om det?
Bra? Dåligt? Motivera ditt svar.

jag bara undrar lite, vilken dum person kom på detta och utvecklade en barbackagjord med stigbyglar? :confused:

Själva gjorden i sig kan vara bra om den är väl inpassad, då kan man ha den om man vill ha ett schabrak eller filt så man slippar allt hästhår och ströv

annars håller jag med dom ovanstående, barbacka ska ridas helt enkelt barbacka, vill man ha stigbyglar så använd då sadel

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har stigbyglar från Kwik- out? Löser de ut sig lätt?
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
570
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
747
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 923
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka