Barbackagjord

Pacu

Trådstartare
Har lite funderingar på att köpa en barbackagjord till min D-ponny. hon är 20 år och har troligtvis lite problem med att ha sadeln på ryggen även om den är special gjord för just henne (sa den förra ägaren iallafall).
Lånade en barbackagjord ifrån hööks av grannen här om dagen och det funkade bra!
Är det värt att köpa en tror ni?

/Malin

Sv: Barbackagjord

Ska du ha en barbackagjord och tänker använda stigläder ska du inte under några omständigheter rida lätt eller stå i fältsits. Punkttrycket som bildas under gjorden är väldigt dåligt för hästens rygg, så ska du ha stigbyglar på gjorden ska du sitta ned hela tiden, i alla gångarter.

Är medveten om detta. hade det inte varit för att jag och min mamma hade lite dålig balans så hade det gått bra utan. rider bar ut på lugna promenade i naruren.

Finns barbackagjordar med handtag på som liknar voltige-gjordar lite. Vet dock inte vart man kan köpa dem. Tycker nästan sådana är bättre än barbackagjordar med stigläder, bara att hugga tag i handtagen och man slipper belasta i stigbyglarna.

Finns barbackagjordar med handtag på som liknar voltige-gjordar lite. Vet dock inte vart man kan köpa dem. Tycker nästan sådana är bättre än barbackagjordar med stigläder, bara att hugga tag i handtagen och man slipper belasta i stigbyglarna.

Håller med

En sån har jag och använde den mkt ett tag men inte med stigläder utan kör med en padd under med lite mocka stuk för bättre grepp. Dock sydde jag om så man kunde ha en vanlig sadelgjord till för den jag hitta hade en hel tyggjord som vek sig.

Sen är i alla fall den jag köpte på tok för smalt och hård för att lägga någon tyngd i stigbyglarna

http://shop.textalk.se/shop/thumbna...7748.jpg_0_3.33333_100_93.3333_188_175_75.jpg

Man kan göra fynd på ridgjordar med handtag på Tradera om det finns någon kvar. Så någon som gått för under 200

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 400
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka