Barbackagjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chrissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 10 338
Sv: Barbackagjord

Min sits blir ingen höjdare om jag använder stigbyglar (får stolsits) till ridgjorden. Använde den på ett sto som hade för mkt mage så ingen sadel i stallet passade. Och hon hade en del bus så behövde använda stigbyglar :D . Är stel både här och där ibland och när sadeln inte sitter emellan och jämnkar så förstärks det så när jag i stel i ena höften så har jag svårt att få till tölten.

Använder du stigläder till gjorden?

diny skrev:
Min sits blir ingen höjdare om jag använder stigbyglar (får stolsits) till ridgjorden. Använde den på ett sto som hade för mkt mage så ingen sadel i stallet passade. Och hon hade en del bus så behövde använda stigbyglar :D . Är stel både här och där ibland och när sadeln inte sitter emellan och jämnkar så förstärks det så när jag i stel i ena höften så har jag svårt att få till tölten.

Använder du stigläder till gjorden?

Jo jag använder stigbyglarna även om jag inte tar lika mkt stöd i dem som jag tidigare har gjort i sadled. Vet att jag får mkt sämre sits (har sett på kort :confused: ) typ mot stolsitshållet.

Ngn har sagt mig att plocka ihpop honom mer, men han är en häst som gillar mer frihet så jag vet inte hur jag ska göra.

Mvh Fatima

Det finns ju olika sätt att plocka ihop en häst. man måste ju inte alltid använda tyglarna för att göra det, annars skulle det nog inte finnas westernuppvisningar där man rider helt utan tyglar :)
Prova med att sita tillbaka å bromsa in med sits å hålla kvar steget storlek å rytm med skänklarna. Om din gillar frihet så borde han lyssna bra med sits för att slippa tyglarna förhoppningsviss.

moonlightgarden skrev:
Det finns ju olika sätt att plocka ihop en häst. man måste ju inte alltid använda tyglarna för att göra det, annars skulle det nog inte finnas westernuppvisningar där man rider helt utan tyglar :)
Prova med att sita tillbaka å bromsa in med sits å hålla kvar steget storlek å rytm med skänklarna. Om din gillar frihet så borde han lyssna bra med sits för att slippa tyglarna förhoppningsviss.

Jo, det är sant! Säkert bara jag som inte behärskar fullt ut :angel:

Ska träna vidare. Fick idag veta att min häst gillar mer det fria och hellre går i flygande pass. ( han ska tydligen bli bra på det)... ngt jag själv inte ännu behärskar ännu....

Mvh Fatima

Ja verkligen bara att träna på. Väldigt jobbigt :)

Funderar alvarligt på att byta bort min häst :angel: Har ridit en häst nu på ridskolan som är ganska springig av sig men som under mig är lugn att rida på å får till att han vilar på steget. Har sådan lust att iaf få byta gångarter på min som helst aldrig vill ta det lungt, så mycket mer jobb. Inte för att jag på sätt å viss vill byta egentligen men ibland så är det iaf trevligt med ett ombyte för att sakna det man redan har.

moonlightgarden skrev:
Ja verkligen bara att träna på. Väldigt jobbigt :)

Funderar alvarligt på att byta bort min häst :angel: Har ridit en häst nu på ridskolan som är ganska springig av sig men som under mig är lugn att rida på å får till att han vilar på steget. Har sådan lust att iaf få byta gångarter på min som helst aldrig vill ta det lungt, så mycket mer jobb. Inte för att jag på sätt å viss vill byta egentligen men ibland så är det iaf trevligt med ett ombyte för att sakna det man redan har.

Jag håller med dig :)

själv är jag inte ngn passryttare utan vill tölta i kort tempo med mkt aktion och då menar jag mkt aktion. Jag avlider inte av att tölta fort men jag älskar att tölta.

Hur som helt så pratade jag med en som faktisk kan det här med att prata med hästar så den vet väl bäst.

Får väl på sikt köpa en fyrgångare oxå :)

mvh Fatima

Vissa hästar tycker om mycket aktion, ligger i blodet på dom. Min är både byggd för fart å älskar fart, vilket jag inte har problem med alls. Älskar oxå fart, men ibland skulle det vara skönt med en lite lugnare vallack istället för mitt heta stabila sto...

Äsch då vi som har en 5 åring som antagligen kommer att sälas nu för att det antagligen inte kommer att finnas lust att ha hästar kvar på gården snart om det blir otur. Mamma kanske måste avliva sin 5 gångare riktigt synd, han är kannontrevlig å underbar att få rida ibland som omväxling. Hrla hästen utsrålar lugn.

kl

lånar tråden lite^^
jag tänkte köpa en barbacka gjord:) och jag kanske kmr rida me den 2-3 ggr/vecka.är de ngt farligt att alltid ha den då?

Som det står i tidigare inlägg så beror det mycket på under hur långtid den ska användas :)

varför? undrar jag bara..
har du en sadel så använd hellre den.. och vill du variera och rida bomlöst så är det bättre att köpa en bomlös än en ridgjord, dock är ju en bomlös sadel ganska mycket dyrare än en ridgjord..

passande sadel är alltid främsta alternativet.. :)

Var tvungen att rida i barbackagjord då systern inte hade någon sadel och därför använde min. Hade då en tömkörningsgjord som ajg fäste stigbyglar i och ett fårskinn under.
Det går absolut inte att stå i stigbyglarna. Har hööks barbackagjord också och den gör att hästarna får skav på armbågarna (om man inte placerar den väldigt långt bak och då sitter man ju på själva gjorden, inte särskilt schysst mot hästen det heller)

Får jag fråga....
Jag rider med barbackagjord på min nordis. Jag har gjort det förut, skftat mellan sadel och den. Jag har skiftat eftersom jag inte trivs med hennes sadel (hur hårt man än spänner så snurrar den när man ska upp och så får jag ont i rumpan av den) plus att jag misstänker att den inte sitter någe bra. Då undrar ni säkert, varför har jag inte köpt en ny åtminstone en annan sadel? Jo, jag e ju pank. Har absolut inga pengar och det kommer ta många månader innan jag har råd med en begagnad sadel som kanske ligger på 2000... Är det fel då att jag rider med barbackagjord? Jag har dock väldigt lätt att rida i den. Har absolut inga problem med att rida lätt eller nått.

Detta var inte till noffepoffe utan till alla...

Ursäkta att jag kommer med en dum fråga. Om man nu av nån anledning saknar sadel, varför rider man inte barbacka helt vanligt då? Varför behöver man en gjord med stigbyglar till det? Att rida barbacka varje dag kan vara svårt och klurigt men när man har hållt på ett tag har man en balans som få. Är det inte bättre att ta vara på tillfället att träna upp balansen och känslan. Jag vill inte kritisera användandet av barbackagjord (aldrig sett en i verkligheten) utan bara undrar var behovet finns av en sådan. Antingen rider man med sadel eller utan trodde jag nämligen :o

hur betalar du för hästen då?

sälj av lite saker, sadeln som inte passar t.ex, du kan säkert hitta fler saker att sälja bort, spara broddar och snösulor så lipper du köpa nya sånna.. ha ponnyridning eller nåt..

har du inga föräldrar som kan hjälpa dig? på något sätt måste du ju ha en inkomst.. vad händer om din häst skadar sig? kan du inte betala då?

men annars är det nog ingen fara med ridgjorden, variera på du, men var noga med att du arbetar hästen i form och liksidigt, ta kort med jämna mellanrum för att se förändringar..

du förresten, du kan inte köpa en begagnad bomlös sadel till hästen din? nya kostar ju runt 2000, och säljer du den du har så kan du kanske få råd till en begagnad bomlös :idea:

det beror ju på hästen, området där man rider m.m
ponnyn jag red var inte 100% att rida ut på barbacka om man skulle arbeta henne lite, det fanns trafikerade vägar och man kom inte riktigt till ridning barbacka.. hästen tränades dessutom i dressyr och markarbete på bana så ridgjorden behövdes därför..
men visst red man barbacka också, men då var det inte några arbetsrundor utan mer slapprundor :)

Tack för svar! Jag tänkte mest på att det går alldeles utmärkt att rida dressyr barbacka. Dock förstår jag att man vill ha lite extra stöd utanför ridbanan, själv byter jag ju tränsbettet mot hackamore när jag rider ut barbacka, delvis för att det är en extra säkerhet om något skulle hända eftersom det är lättare att få stopp på hästen med ett skarpare bett (och så slipper han ha ett bett i munnen om vi ändå bara ska lalla runt i skogen)

Ursäkta att jag kommer med en dum fråga. Om man nu av nån anledning saknar sadel, varför rider man inte barbacka helt vanligt då? Varför behöver man en gjord med stigbyglar till det? Att rida barbacka varje dag kan vara svårt och klurigt men när man har hållt på ett tag har man en balans som få. Är det inte bättre att ta vara på tillfället att träna upp balansen och känslan. Jag vill inte kritisera användandet av barbackagjord (aldrig sett en i verkligheten) utan bara undrar var behovet finns av en sådan. Antingen rider man med sadel eller utan trodde jag nämligen :o

Jag har hört att det är elakt mot hästen att rida barbacka... Att man kan skava bort hår om man rider för mycket barbacka... Sedan har jag inte världens bästa balans och det har jag också läst att det är elakt mot hästen, alltså att man flänger runt på ryggen lix...

hur betalar du för hästen då?

sälj av lite saker, sadeln som inte passar t.ex, du kan säkert hitta fler saker att sälja bort, spara broddar och snösulor så lipper du köpa nya sånna.. ha ponnyridning eller nåt..

har du inga föräldrar som kan hjälpa dig? på något sätt måste du ju ha en inkomst.. vad händer om din häst skadar sig? kan du inte betala då?

men annars är det nog ingen fara med ridgjorden, variera på du, men var noga med att du arbetar hästen i form och liksidigt, ta kort med jämna mellanrum för att se förändringar..

du förresten, du kan inte köpa en begagnad bomlös sadel till hästen din? nya kostar ju runt 2000, och säljer du den du har så kan du kanske få råd till en begagnad bomlös :idea:

Det är mamma och pappa som betalar för hästens mat (vi har en gård där vi har hästarna) och då ska jag köpa all utrustning själv. Mina päron vill inte riktigt låna ut eftersom de har också en ganska knapp ekonomi. Jag får 150 kronor i månaden, det kan man säga är min inkomst, haha xD
Och ifall hästen skadar sig så står ju mina päron för det.
Problemet är väl lite att både hon och jag är skogsmullar och vet inte så mycket om att rida i form. Jag har läst mig till väldigt mycket men jag har aldrig ridit i form... Min häst har heller inte musklerna till det, än, utan hon är en tjockis som jag nu försöker få ner i vikt just nu.
Den sadel jag har nu är i ganska väldigt dåligt skick. Den funkar och så, men på utsidan är den väldigt trasig, haha xD
Jag är bara rädd att jag köper en sadel och att även den sitter fel... :/

men då tror jag att en bomlös sadel är ett bättre alternativ än en ridgjord för er två, den bomlösa kan inte sitta fel heller, den är mjuk och följsam, enda gången den kan vara dåligt passande är om man har en väldigt smal häst med hög manke.. ridgjorden kan som sagt gör att hästen bygger fel muskler om den inte redan är musklad när du börjar använda ridgjorden..
om sadeln du har är väldigt trasig utvändigt kanske den inte är så bra invändigt heller, är bommen verkligen rak och när stoppades den om senast? :/

men sälj av utrustning och andra saker du inte behöver (hästböcker, minhästtidningar, prydnader, kläder) :) baka kakor eller bröd och sälj till grannarna, du kan nog fixa ihop lite pengar om du anstränger dig :idea:

Jag använder ridgjord och bomlös sadel. Ridgjorden använder jag om vi bara ska skritta och den funkar bra tycker jag. Har ganska långa läder och tycker det är rätt skönt med den. Man känner sig lite friare.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 933
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur