Barbackagjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chrissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 10 338
Sv: Barbackagjord

Nej, jag rider inte helt barbacka heller, men det var inte heller jag som sa att det var bättre att rida barbacka heller. För ska man ta det ordagrant så är barbacka utn något alls på hästens rygg innan man sitter upp å det som kommer då är ju ett par ribyxor enbart me4llan häst å ryttare. Om vi ska vara pedantiska.

Jag anser att ridgjord med något tjockt emellan är bättre än helt barbacka. Å bara för att man använder ridgjord så behöver det ju inte betyda att man måste använda stigbyglar hela tiden, väldigt lätt att släppa dom å träna sits men bra att ha som säkerhet om något skulle hända.

BeastieBabe skrev:
hur länge hade din kompis ridgjord på sin häst? var hästen välmusklad innan ni började med det?

om hästen inte har ryggmuskler innan kan dom mycket väl byggas upp fel.. likadant om man bara skiter i att arbeta hästen så att den jobbar med ryggen när man rider med ridgjorden..

ponnyn jag rider reds med rigjord under hmm kan det ha varit en 2-3 månader när det inte fanns någon sadel, hoppades och dressyrades regelbundet.. INGA gropar i muskulaturen där eller..

och visst är det väl lite muskler och fett men inte mycket.. ponnyn reagerar på mina sittben när jag rider helt barbacka, därför har jag alltid dubbel fårfäll eller skumgummi+teddy-vojlock..
Han var fint musklad för övrigt och fick problem och det var då man upptäckte det. Han reds och kördes kanske 50/50.

Korven skrev:
Han var fint musklad för övrigt och fick problem och det var då man upptäckte det. Han reds och kördes kanske 50/50.
hur länge hade din kompis ridgjord på hästen innan den fick problem?

Jag har en ridgjord som jag använder ibland. Tillsammans med den så använder jag en anatomisk sadelpad, "vojlock" och ett fårskinn. Som stigläder å byglar använder jag Westernstigbyglar och fendrar. Så himla skönt å ut år rida i, å pålle trivs med. Men jag rider ju inte lätt precis eller står i stigbyglarna, men än högst tillfälligt.

Fendrar funkar mkt bättre än vanliga stigläder. Känns som om det blir mindre stolsits faktiskt. För annars tycker jag att det tenderar att bli en rätt ordentlig stolsits... :p

där har du ditt svar.. riden man med ridgjord 3 ggr i veckan (antar att hästen vilar en dag) så tar det att par år innan musklerna har blivit gropiga.. det är alltså ingen fara alls att rida med ridgjord en dag i veckan och sadel övriga dagar..

och betänkt att en körgjord trycker på samma punkter dom en ridgjord så den hästen får tryck på samma punkter 6 dagar i veckan..

till nästa gång du ska klaga på ridgjordar, SKRIV MED hur lång tid ridgjorden användes innan musklerna blev gropiga, och att hästen kördes med körgjord varannan träning..

att säga att ridgjordar alltid är skitdåliga för att du vart med om det där extremfallet är inte så smart..

Senast ändrad av en moderator:

Korven skrev:
Ett par år minst.

Ett par år :eek: Inte konstigt att hästen fick gropar.
Jag ersatte min sadel med en ridgjord i ett par tre månader å det var pågrund av inväntan på sadel eftersom att den bredaste modellen ibland måste beställas å sedan tillverkas innan man får hem den (specielt om man har en 16" sits som inte alla sadlar kommer i).

Det är ju något för ofta att använda en ridgjord 3 dagar i veckan i ett par års tid å sedan köra dom 3 andra dagarna. Körgjorden ligger ju på samma ställe även om det inte blir ett identliskt tryck så sitter normalt skacklarna i där å tynger en del. Iaf på travselar vilket är det jag har kört med. Din kompis kan ju ha haft en annan sele än dom jag är van vid.

3*52= 156 156*2= 312 ggr användes ridgjorden + att sedan användes en körgjord lika ofta med tyngdpunkt på samma ställe lika ofta, alltså 624 ggr i rad minst användes det gjord som gav tryck på samma ställe utan att något annat användes emellan dessa ggr. Det är ganska mycket det. Var det ingen som sa till att ridgjord inte är något substitut för en sadel, vilket inte barbacka är helt riktigt det heller. Vilket har diskuterats i en annan tråd.

Vem har sagt att hästen arbetades 6 dar i veckan? Han kanske reds 1-2 dar i veckan som mest.
Jag skrev bara att stiglädren skulle bort , inte hela gjorden.

det är ändå mycket, det blir 2-4 dagars arbete med tryck på samma punkter (varrana gång med körgjord har du sagt)

och att rida med ridgjord i 2 år är absurt, då är men verkligen lat med att leta sadel..

men i fortsättningen, banna inte ridgjord och berätta inte din erfarenhet utan att berätta hur lång tid ridgjorden användes och hur mycket under den tiden..

för som du sa det först så lät det som att en häst får hela ryggmuskulaturen förstörd på 2 månader om man använder ridgjord 1 dag i veckan..
och det var ganska missvisande, håller du inte med?

Det blir ändå konstant mycket eftersom att man inte utför ridningen på något annat sätt i två års tid eller mer.

TYcker du undanhöll en del fakta när du berättade din historia som faktiskt var utav stor relevans i detta fall.

Jag har ju ridit min med ridgjord 5-6 dagar i veckan i 2-3 månaders tid utan inverkan på ryggmuskler.

Kan ju tillägas at fel sadel är lika taskigt i sådana här fall där dom används lika länge. Sett häst med utformad sadel inpräntat flera centimmeter i ryggmuskelaturen. Det är inte så gulligt det heller. Allt man använder till hästen bör man använda på ett vettigt å korektsätt sätt, allting som används fel under längre tid ger konsekvenser på muskelatur å ben m.m. i hästens kropp.

tycker du att du har mest rätt då? att alla ridgjordar borde bojkottas för att du sett en som använt bara ridgjord och det blev fel på hästens ryggmuskulatur efter 2 år?
hur snabbt tror du hästens muskler blir fel och det smärtar i ryggen av en sadel som är alldeles för smal och för rak? mycket fortare..

varför jag är på dig är för att du drar upp ett fall som efter efterforsnkingar har visat sig vara ganska felaktigt och inte alls relevant i diskussionen..

och jag gillar att diskutera ivrigt :p och ta det inte personligt, det är bara din åsikt om detta jag har något emot, inte dig som person.. ;)

felaktigt är att säga att ridgjorden förstör hästen och du har beviset..

när du i själva verket menar att hästen du sett aldrig tränas utan att ha samma tryck på samma ställe på ryggen, dvs vid körning hamnar trycket på samma ställe och hästen jobbar inte ryggen lika mycket..

irrelevant är att förkasta ridgjorden helt som alternativ mellan 2 sadlar eller medans en sadel är inne på lagning.. dvs som längst 2-3 månader..

när du i själv verket menar att ridgjorden inte är bra att ha som enda ridutrustning under 2 års tid.. vilket du har rätt i..

Det kanske bara är vi två som har erfarenhet av att rida med rigjord i 2-3 månaders tid å därför har åsikter om hur den fungerar när man använder den konstant över en viss tid som är lite kortare. Du har ju erfarenhet över en väldigt för lång tids användande å den typen av användande är ju fel, det blir ju för mycket.

Sedan så funderar jag på en sak du skrev i tidigare inläg där du skrev att hästen reds å kördes 50/50 och du sedan sa att hästen reds bara 1-2 ggr i veckan. Det blir ju inge bra för om det är 50/50 träning så betyder det att hästen rör på sig 2-4 dagar i veckan å 2 dagars motion i veckan är lite för lite för att det ska vara bra för hästen.

Vad vet du vad som var bra för den hästen? Uttala dig inte om det du inte vet. Tycka får du ju, men tänk lite innan du pratar om saker du inte vet. Ingen häst mår dåligt av att arbetas 2-4 ggr i veckan.

om hästen vilar 2-3 dagar, hur pass hårt tränas den då dagen efter? 1½ timme med sidvärstsrörelser som uppvärmning och sedan tempoväxlingar? hur pass mycket reds hästen verkligen i form?

2 dagar normal träning i veckan och resten vila är inte speciellt bra.. en häst behöver igångsättning och nervarvning efter träningspass.. men om det är något speciellt med den hästen så SKRIV DET istället för att låta oss sitta å gissa..

Ingen häst mår bra av att bara tränas 2 dagar i veckan, så länge man inte tar promendaner med den dom flesta övriga dagar i veckan.
SEdan beror det ju på hur hårt hästen tränas lite gran oxå, ut å skritta 2 dagar i veckan. Men att bara motionera 2 dagar i veckan å ha lite mera ordentliga pass är inte bra det gör hästen stel i musklerna om man gör så.

Men ta och berätta för oss ordentligt om hur hästen blev motionerad på för viss så att det finns fula fakta i diskusionen nu tillkommer det nya saker hela tiden som förklarar dom övriga punkterna. Du utelämnar hela tiden viktig fakta ute ur diskusionen å lägger till det i efterhand efter att vi måste halvt om halvt tjata oss till den.

Hej

Lånar tråden lite hoppas det är ok:rofl:

Jag har ridit i barbackagjord i ca 3 månader pga att jag väntar på min nya sadel.

Min häst kunde inte trava med sin gamla sadel och efter att jag har tagit bort den så tar han traven utan problem och det är ju toppen kul. Meeeen han har nu blivit för lång och plötsligt så dimper han från tölt till trav vilket aldrig förut har hänt.....han har blivit lång helt enkelt. Det är ju positvit att det har gått åt det hållet att han har släppt spänningar mm. Han har dessutom blivit passtaktig i tölten. Men min fråga till er alla nu är kan det vara så att det är gjorden som hjälper till att han blir passtaktig (jag menar givetvis då att är det gjorden som sätter mig fel och att allt annat blir lidande)

Hoppas ni förstår min fråga

Mvh

jag vet inget om din islandshäst, men arbetar han normalt sett mycket med ryggen i tölten? det finns ju många islandshästar som fusktöltar för att slippa arbeta med ryggen..

isådana fall skulle det vara så nu att hästens sadel har varit illa passande och givit obehag när han arbetar med ryggen och med ridgjorden slipper han det obehagen och arbetar då mer med ryggen..

så det som behövs är kanske ordentlig töltträning för tränare.. ?

jag bara spekulerar, islandshästar är juh lite speciella med gångarterna, men det kan ju vara såhär.. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 933
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V